Makroekonomia historyczna i kliometria. Ekonometryczne i ilościowe badania w historii gospodarczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PLSM113B |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Makroekonomia historyczna i kliometria. Ekonometryczne i ilościowe badania w historii gospodarczej |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Seminarium będzie poświęcone analizom historio-gospodarczym prowadzonym z wykorzystaniem narzędzi ekonometrycznych w oparciu o dane historyczne dotyczące Polski i innych krajów/regionów. |
Pełny opis: |
Historia gospodarcza coraz częściej budzi zainteresowanie ekonomistów akademickich. Wraz z procesami digitalizacji danych pojawiła się możliwość badania zjawisk gospodarczych w długim okresie, w tym rekonstrukcji historycznych cykli gospodarczych, badania długookresowych uwarunkowań rozwoju, czynników determinujących pozycję krajów i regionów w gospodarce światowej etc. W Polsce badania kliometryczne nie są jeszcze rozwinięte, a oferowane seminarium jest jednym z niewielu (w całym kraju) stwarzających możliwość realizacji samodzielnych projektów przez studentów w tym obszarze, z wykorzystaniem danych mało jeszcze używanych. Badania z dziedziny makroekonomii historycznej pozwalają na połączenie nowoczesnych teorii ekonomicznych z wiedzą historyczną w poszukiwaniu przyczyn i interpretacji zjawisk i procesów z przeszłości. Uczestnicy seminarium zostaną zaproszeni do zapoznania się z bieżącym stanem badań z dziedziny w świecie oraz w Polsce oraz wybrania tematu z jednej strony interesującego dla nich, z drugiej – możliwego w realizacji (prowadzący doradzą w kwestii dostępności i ‘używalności’ zbiorów danych). Studenci będą również przygotowywani do napisania pracy pod względem formalnym spełniającej kryteria artykułu naukowego a także do prezentowania wyników badań. |
Literatura: |
Materiały wprowadzające: 1. Nunn (2009), The Importance of History for Economic Development, http://scholar.harvard.edu/files/nunn/files/nunn_are_2009.pdf?m=1360041020 2. Allen (2011), Global Economic History: A Very Short Introduction, Oxford Książki: 1. Acemoglu & Robinson (2012) Dlaczego Narody przegrywają? 2. Clark (2007), Farewell to Alms, Princton 3. Diamond (1997) Guns, Germs and Steel,: 4. Findlay & O’Rourke (2007), Power and Plenty: Trade, War, and the World Economy in the Second Millennium 5. Gordon (2017), The Rise and Fall of American Growth 6. Koryś (2018) Poland From Partitions to EU Accession: A Modern Economic History, 1772–2004 7. Landes (1998) The Wealth and Poverty of Nations: Why Some are So Rich and Some So Poor 8. Morris (2010) Why the West Rules – For Now, Artykuły: 1. Baten & Szołtysek (2014), “A golden age before serfdom? The human capital of Central-Eastern and Eastern Europe in the 17th-19th centuries” 2. Clark (2014) “The Industrial Revolution: A Cliometric Perspective” (from Handbook of Economic Growth, Volume 2) 3. Crafts & O’Rourke (2014), “Twentieth Century Growth” 4. Gupta, Ma, & Roy (2016), “States and Development: Early Modern India, China, and the Great Divergence” 5. Jones (2015), “Facts of Economic Growth” 6. Mokyr & Voth (2010), “Understanding growth in Europe, 1700–1870: theory and evidence” 7. Vonyo (2016), “War and socialism: why Eastern Europe fell behind between 1950 and 1989” 8. Temin (2002), “The Golden Age of European growth reconsidered” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Podczas zajęć seminaryjnych przekazywana jest wiedza o metodach ilościowych badań historio-gospodarczych, stanie badań w tej dziedzinie oraz o historii gospodarczej. Student poznaje rozszerzone interpretacje procesów makroekonomicznych w przeszłości. W trakcie zajęć studenci poznają także zasady przygotowywania i pisania prac magisterskich oraz otrzymują wiedzę na czym polega praca splagiatowana w kontekście ochrony praw autorskich. 1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy magisterskiej; rozumie na czym polega praca mająca charakter plagiatu. 2. Student zna zaawansowane metody analizy danych i metod badania i opracowywania danych i materiałów źródłowych. 3. Student ma wiedzę w zakresie teorii ekonomicznych pomocnych przy interpretacji historycznych procesów gospodarczych. 4. Student ma wiedzę odnośnie mechanizmów polityki gospodarczej i uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na cykl koniunkturalny. 5. Student zna historię gospodarczą, w szczególności w odniesieniu do wybranego projektu badawczego. 6. Student rozumie powody kryzysów gospodarczych i okresów szybkiego wzrostu, a także uwarunkowania procesu globalizacji. 7. Student ma wiedzę odnośnie czynników determinujących rozwój gospodarczy krajów i regionów w długim okresie. Umiejętności: W trakcie zajęć student nabywa zaawansowanych umiejętności pisania akademickiego, formułowania hipotez badawczych, zdobywania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Celem seminarium jest zdobycie przez studenta zaawansowanych umiejętności analizy zjawisk ekonomicznych w długiej perspektywie, analizy porównawczej oraz dostrzegania kontekstu społecznego, politycznego, ekologicznego i demograficznego procesów ekonomicznych, w szczególności działania firm. Student nabywa umiejętności krytycznego patrzenia na zjawiska, procesy i teorie ekonomiczne. 1. Student potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej na zadany temat z wykorzystaniem bibliotek, wyspecjalizowanych instytucji badawczych i Internetu itp. Student potrafi przygotować referat z dbałością o stronę formalną zgodną z zasadami pisania prac akademickich. Student nabywa zaawansowanych umiejętności pisania akademickiego, w szczególności formułowania hipotez i pytań badawczych, sporządzania przeglądu literatury, wyboru narzędzi analitycznych, opracowania strony formalnej tekstu. 2. Student umie zaprezentować swoją koncepcję pracy, a następnie przedstawiać na wystąpieniach publicznych postępy w jej przygotowywaniu 3. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z tematyką jego pracy. Kompetencje społeczne: Zajęcia przygotowują do rzetelnego wykonywania zobowiązań. Zajęcia kształcą samodzielność myślenia, analizy problemów oraz wyszukiwania informacji. Zajęcia kształcą umiejętności komunikacji, prezentacji, wypowiedzi publicznych, a także dyskusji, krytyki, i obrony swoich podglądów. W trakcie dyskusji studenci będą mieli możliwość identyfikacji braków wiedzy i uświadomienia sobie konieczności jej uzupełniania w sposób ciągły. 1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane oraz je odpowiednio przetwarzać; sformułować problem badawczy a następnie przygotować pracę magisterską spełniającą wymogi akademickie. 2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, krytycznie analizować poglądy innych, wypowiadać się publicznie i dyskutować. Studenci posiadają świadomość braków wiedzy i poznają sposoby ich uzupełniania. 3. Studenci potrafią myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Słuchacze powinni przygotować w trakcie seminarium pracę magisterską z zakresu tematyki zajęć. Słuchacze poza napisaniem pracy będą zobowiązani do przygotowania jednej prezentacji ustnej w każdym semestrze, która będzie pokazywała postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej. W pierwszym semestrze studenci będą zobowiązani do przedstawienia projektu pracy magisterskiej, a w kolejnych powinni przedkładać fragmenty tekstu swojej pracy. Studenci będą również zobowiązani do aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć seminaryjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Bukowski, Piotr Koryś | |
Prowadzący grup: | Maciej Bukowski, Piotr Koryś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.