Makroekonomia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP2MA2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Makroekonomia II |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Finanse Publiczne i Podatki Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Ekonomia Przedsiębiorstwa Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Finanse i Rachunkowość Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Informatyka i Ekonometria Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich (Ekonomia) - program wspólny Przedmioty obowiązkowe dla II roku matematyki specjalności MSEM Przedmioty obowiązkowe na WNE dla II r. lic. Międzykierunkowych Studiów Ekonomiczno-Matematycznych Przedmioty obowiązkowe na WNE dla II r.licencjackich: Ekonomia, specjalność: MSEMen |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę o funkcjonowaniu gospodarki jako całości na poziomie podstawowego podręcznika do makroekonomii i mikroekonomii, np. Begg, Dornbusch, Fischer, Ekonomia t. II. Wymagana jest umiejętność konstrukcji wykresów funkcji i graficznej analizy zmian wartości zmiennych endogenicznych i egzogenicznych. Student powinien znać reguły różniczkowania funkcji i znajdowania jej ekstremum. Niezbędna jest gotowość do podjęcia systematycznej pracy w ciągu całego semestru. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie pojęć i narzędzi niezbędnych do makroekonomicznej analizy zjawisk i procesów gospodarczych na poziomie średniozaawansowanym. Zajęcia te są kontynuacją przedmiotu "Makroekonomia I" i jednocześnie stanowią podbudowę do wprowadzenia narzędzi umożliwiających opis zjawisk i procesów gospodarczych na poziomie zaawansowanym. Pierwsza część wykładu jest poświęcona krótkookresowym wahaniom dochodu oraz efektywności polityk gospodarczych. Część druga dotyczy problematyki wzrostu gospodarczego. W oparciu o teorię neoklasyczną dyskutowane są długookresowe determinanty poziomu i stopy wzrostu dochodu. Część trzecia koncentruje się na znaczeniu oczekiwań dla procesów gospodarczych, w tym na roli oczekiwań w decyzjach dotyczących konsumpcji i inwestycji. |
Pełny opis: |
Wykład 1- 4. Wprowadzenie. Dynamiczny model DAD/SAS Tematem trzech kolejnych wykładów są krótkookresowe wahania koniunktury. W trakcie wykładu zostanie przedstawiony model opisujący funkcjonowanie gospodarki w krótkim okresie. Za jego pomocą zostaną prześledzone skutki zakłóceń popytowych i podażowych oraz skutków polityki makroekonomicznej. Celem ćwiczeń jest pogłębiona dyskusja przyczyn, dostosowań i skutków zakłóceń makroekonomicznych. Wykład 5-7. Polityka fiskalna i monetarna. Polityka fisklana: ograniczenie budżetowe rządu, dynamika długu publicznego Wykład ma za zadanie zaprezentowanie ograniczenia budżetowego rządu oraz omówienie czynników wpływających na dynamikę długu w stosunku do PKB oraz omówienie danych empirycznych dotyczących zadłużenia publicznego w wybranych krajach. Ćwiczenia mają za zadanie wykształcenie umiejętności obliczania wartości nadwyżek pierwotnych niezbędnych dla stabilizacji długu przy różnych wartościach stopy procentowej i tempa wzrostu dochodu. Polityka monetarna: wykład omawia cele i narzędzia polityki pieniężnej, w tym współcześnie stosowane niestandardowe rozwiązania w tym zakresie. Celem ćwiczeń jest dyskusja zalet i wad różnych strategii polityki pieniężnej oraz problemu kształtowania polityki pieniężnej przez bank centralny. Wykład 8-11 Wzrost gospodarczy: dekompozycja wzrostu, model Solowa oraz jego rozszerzenie o kapitał ludzki. Wykład ma za zadanie zaprezentowanie podstawowych danych międzynarodowych dotyczących poziomu i tempa wzrostu PKB per capita, zbadanie czynników wpływających na tempo wzrostu gospodarczego przy neoklasycznym założeniu malejącego produktu krańcowego kapitału i egzogenicznego postępu technicznego. Ćwiczenia mają za zadanie dokonanie dekompozycji źródeł wzrostu, wykształcenie umiejętności obliczania wartości dochodu i konsumpcji na ścieżce wzrostu zrównoważonego, optymalnej stopy oszczędności, interpretacji przy wykorzystaniu modelu Solowa różnic między krajami w tempie wzrostu gospodarczego. Wykład 12- 15. Mikropodstawy. Oczekiwania, konsumpcja i inwestycje Celem ostatniej części wykładu jest omówienie znaczenia oczekiwań w kształtowaniu się zjawisk makroekonomicznych, w tym dwóch najważniejszych składowych popytu: konsumpcji i inwestycji. Punktem wyjścia pierwszej części wykładu jest omówienie ograniczeń keynesowskiej funkcji konsumpcji, co pozwoli na wprowadzenie nowszych koncepcji teoretycznych identyfikujących inne determinanty poziomu konsumpcji: stopę procentową, bieżący i oczekiwany dochód, wielkość majątku, czynniki demograficzne oraz politykę fiskalną. Podczas drugiej części wykładu omówione zostaną modele wyjaśniające inwestycje - model neoklasyczny inwestycji oraz model q-Tobina W trakcie ćwiczeń dyskutowane będą determinanty konsumpcji i inwestycji i ich wpływ na zmienność tych dwóch składowych popytu zagregowanego, także w ujęciu empirycznym. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Mankiw G., Macroeconomics, Worth Publishers, 2003 lub późniejsze Dodatkowa: Blanchard O., Makroekonomia, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - identyfikacja czynników wpływających na podstawowe zmienne makroekonomiczne w różnym horyzoncie czasowym - rozumienie skutków zakłóceń popytowych i podażowych w gospodarce w różnym horyzoncie czasowym - poznanie modeli: DAD-SAS, modelu wzrostu gospodarczego Solowa, neoklasycznych modeli konsumpcji i inwestycji. - rozumienie złożoności modelowania procesów makroekonomicznych, w tym znaczenie założeń przyjmowanych do opisu zjawisk makroekonomicznych Umiejętności: - opisanie w sposób formalny procesów zachodzących w gospodarce w ujęciu makro - przeprowadzenie analizy wpływu projektowanej polityki gospodarczej na podstawowe zmienne makroekonomiczne w różnym horyzoncie czasowym zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i za pomocą prostej analizy empirycznej - identyfikowanie skutków zjawisk gospodarczych dla funkcjonowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw Postawy - samodzielność i konsekwencja w zakresie wyboru sposobu nabywania wiedzy przez studenta - systematyczność dzięki wymaganiom stawianym na ćwiczeniach - odpowiedzialność dzięki wprowadzeniu elementów zaliczenia wymagających współpracy między studentami - krytyczna ocena bieżącej i przeszłej polityki gospodarczej - wspieranie własnych opinii przykładami empirycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na ćwiczeniach i ich zaliczenie zgodnie z wymogami. 2. Pisemny egzamin końcowy. 3. Rozwiązanie testów wprowadzających on-line. 4. Uzyskanie co najmniej 50 punktów na 100 możliwych Ocena końcowa z przedmiotu jest wystawiona na podstawie sumy punktów z trzech składowych: •Egzamin końcowy: 55 pkt •Ćwiczenia: 40 pkt • Testy wprowadzające on-line: 5 pkt Progi ocen: 0 - 49 pkt ndst; 50 - 59 pkt dst; 60 - 69 pkt dst+; 70 - 79 pkt db; 80 - 89 pkt db+; 90 - 97 bdb; 98 - 100 bdb! Egzamin Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń Pisemny egzamin końcowy odbędzie się stacjonarnie w salach WNE UW. Egzamin będzie się składał z trzech pytań otwartych i 10 pytań testowych (w przypadku ewentualnego egzaminu online egzamin będzie składał się z trzech pytań otwartych, wymagających dokonania obliczeń i przedstawienia wyniku wraz z uzasadnieniem oraz 10 pytań testowych z 1 prawidłową odpowiedzią). Ewentualna zmiana trybu egzaminu zostanie podana na co najmniej dwa tygodnie przed egzaminem. Maksymalna liczba punktów z egzaminu to 55. Testy wprowadzające on-line 5 testów on-line (za pomocą platformy Moodle), które będą dostępne tylko w określonych terminach (podanych na wykładach). Każdy test składa się z 5 losowych pytań (cztery odpowiedzi, jedna prawidłowa). Poprawne odpowiedzi udostępnione zostaną po zamknięciu testu. Punktacja testu: • 0-2 prawidłowe odpowiedzi – 0 pkt • 3 prawidłowe odpowiedzi – 0,5 pkt • 4-5 prawidłowych odpowiedzi – 1 pkt Testy są nieobowiązkowe, ich ukończenie nie jest wymagane. Testów nie można poprawiać Ćwiczenia Na ocenę z ćwiczeń składają się punkty z: • Dwóch sprawdzianów (łącznie 36 pkt), które składają się z pytań otwartych oraz pytań testowych. • Aktywności na zajęciach (4 pkt) - punkty przyznawane za aktywność na zajęciach. Ćwiczenia są obowiązkowe, natomiast obecność na wykładzie jest pożądana. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ WYK
WYK
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagmara Mycielska, Joanna Siwińska-Gorzelak | |
Prowadzący grup: | Paweł Gierałtowski, Jacek Liwiński, Joanna Mackiewicz-Łyziak, Leszek Morawski, Dagmara Mycielska, Joanna Siwińska-Gorzelak, Grzegorz Wesołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ WYK
WYK
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagmara Mycielska, Joanna Siwińska-Gorzelak | |
Prowadzący grup: | Paweł Gierałtowski, Jacek Liwiński, Joanna Mackiewicz-Łyziak, Leszek Morawski, Dagmara Mycielska, Joanna Siwińska-Gorzelak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.