Przestępczość gospodarcza w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL104 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Przestępczość gospodarcza w Polsce |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Słuchacze powinni mieć opanowaną podstawową wiedzę z zakresu teorii ekonomii, wskazana jest orientacja w terorii wyboru publicznego, rent seeking theory (teorii pogoni za rentą) i nowej ekonomii instytucjonalnej. Założenia wstępne Korupcja – od opisu do teorii. |
Skrócony opis: |
Seminarium będzie poświęcone problematyce przestępczości gospodarczej, tzw. drugiej gospodarce i szarej strefie w Polsce od zakończenia II wojny światowej do dzisiaj. Celem zajęć będzie ukazanie zmian charakteru przestępczości gospodarczej w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Uczestnicy będą analizowali różne rodzaje przestępstw (kradzieże pracownicze, korupcję, przestępstwa podatkowe, malwersacje finansowe etc.), ich pojawianie się i zanikanie oraz zmianę charakteru. W efekcie studenci powinni zrozumieć związek pomiędzy ewolucją systemu politycznego i gospodarczego a zmianami w charakterze przestępczości gospodarczej. Tematy prac licencjackich będą się koncentrowały wokół powyższej problematyki z możliwością jej rozszerzenia na porównanie z innymi krajami. Warunki zaliczenia: Przygotowanie prezentacji na seminarium. Uczestnictwo w dyskusjach seminaryjnych. Przygotowanie projektu pracy (semestr zimowy) Przygotowanie znacznych fragmentów pracy (semestr letni) |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć: Zajęcia 1-2: uzgodnienie ze słuchaczami tematów prac licencjackich Zajęcia 3-5: przedstawienie zasad pisania prac licencjackich na WNE Zajęcia 6-15: prezentacje słuchaczy połączone z dyskusją nad referatem Proponowane tematyka na zajęcia 6-15: - Przestępczość gospodarcza w PRL i III RP: zajęcia wprowadzające w tematykę przestępczości gospodarczej, podczas których zostaną zaprezentowane różne formy przestępczości gospodarczej w PRL i III RP. - Prywatyzacja nomenklaturowa: charakterystyka wczesnego etapu przekształceń własnościowych w Polsce (przełom lat 80-tych i 90-tych). - Nadużycia w przekształceniach sektora bankowego: analiza nadużyć przy transformacji w Polsce; niejasne źródła kapitału dla nowopowstających instytucji finansowych, nieprawidłowości przy prywatyzacji banków i firm ubezpieczeniowych - Państwo i gospodarka – nadużycia przy prywatyzacji majatku państwowego, ustawianie przetargów publicznych, przepisy prawne na zamówienie itp. - Nowe przestępstwa gospodarcze po komunizmie – przestępstwa giełdowe, malwersacje finansowe w systemie bankowym, kreatywna ksiegowość itd. - Korupcja i jej źródła w dzisiejszej Polsce: rodzaje korupcji i ich znaczenie w III RP. Począwszy od zajęć 16 (semestr letni) słuchacze będą przedstawiali dwudziesto-trzydzistominutowe wystąpienia ukazujące postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej. Prezentacje seminarzystów będą punktem wyjścia do dyskusji pomiędzy uczestnikami seminarium. |
Literatura: |
Dobór literatury będzie zależał od szczegółowej tematyki prac. Literatura zalecana: Teoria wyboru publicznego Wstęp do ekonomicznej analizy polityki i funkcjonowania sfery publicznej, J. Wilkin (red.), Warszawa 2005. E. Furubotn, R. Richter, Institutions and Economic Theory. The Contribution of the New Institutional Economics, Ann Arbor 1997. O. Górniok, Przestępczość gospodarcza i jej zwalczanie. Warszawa 1994. G. Garbarczyk, Przestępczość gospodarcza na tle przemian ustrojowych w Polsce, Toruń 2002. M. Bednarski, Drugi obieg gospodarczy, Warszawa 1992 I. Majchrzak, Pracownicze przestępstwo gospodarcze i jego sprawca, Warszawa 1966 W. L. Miller, Á. B. Groedeland, T. Y. Koshechkina, A Culture of Corruption. Coping with Government in Post-communist Europe, Budapest - New York 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Podczas zajęć seminaryjnych przekazywana jest wiedza odnośnie charakteru i rodzajów przestępstw gospodarczych. Student poznaje ekonomiczne metody interpretacji przyczyn i uwarunkowań przestępczości gospodarczej; w szczególności w okresie po 1989 r. w Polsce. Studenci poznają zasady przygotowywania i pisania prac dyplomowych oraz otrzymują wiedzę na czym polega praca splagiatowana w kontekście ochrony praw autorskich. 1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy dyplomowej; rozumie na czym polega praca mająca charakter plagiatu. 2. Student zna metody analizy danych oraz metod badania i opracowywania materiałów źródłowych. 3. Student ma wiedzę w zakresie teorii ekonomicznych pomocnych przy interpretacji zjawisk z zakresu przestępczości gospodarczej (ekonomiczna teoria przestępczości, teoria grup interesu, teoria pogoni za rentą itp.). 4. Student ma wiedzę odnośnie różnych rodzajów przestępstw gospodarczych i cech charakterystycznych dla tych form. 5. Student ma wiedzę na temat różnych form korupcji i jej wpływu na rozwój pozostałych form przestępczości gospodarczej. 6. Student zna historię ewolucji przestępczości gospodarczej w Polsce po II Wojnie Światowej, w szczególności wpływ patologii okresu komunistycznego na obecną przestępczość gospodarczą w Polsce. 7. Student ma wiedzę odnośnie czynników determinujących przestępczość gospodarczą; rozumie ekonomiczne i pozaekonomiczne przyczyny rozwoju zjawisk przestępczych. Umiejętności W trakcie zajęć student nabywa umiejętności pisania akademickiego, formułowania hipotez badawczych, zdobywania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Celem seminarium jest zdobycie przez studenta umiejętności analizy zjawisk ekonomicznych, analizy porównawczej oraz dostrzegania kontekstu społecznego i politycznego procesów ekonomicznych. Student nabywa umiejętności krytycznego patrzenia na zjawiska, procesy i teorie ekonomiczne. 1. Student potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej na zadany temat. Student potrafi przygotować pracę dyplomową z dbałością o stronę formalną zgodną z zasadami pisania prac akademickich. Student nabywa umiejętności pisania akademickiego, w szczególności formułowania hipotez i pytań badawczych, sporządzania przeglądu literatury, wyboru narzędzi analitycznych, opracowania strony formalnej tekstu. 2. Student umie zaprezentować swoją koncepcję pracy, a następnie przedstawiać na wystąpieniach publicznych postępy w jej przygotowywaniu (S1A-U10). 3. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z tematyką jego pracy. Kompetencje społeczne: Zajęcia przygotowują do rzetelnego wykonywania zobowiązań. Zajęcia kształcą samodzielność myślenia, analizy problemów oraz wyszukiwania informacji. Zajęcia kształcą umiejętności komunikacji, prezentacji, wypowiedzi publicznych, a także dyskusji, krytyki, i obrony swoich podglądów. W trakcie dyskusji studenci będą mieli możliwość identyfikacji braków wiedzy i uświadomienia sobie konieczności jej uzupełniania w sposób ciągły. 1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane oraz je odpowiednio przetwarzać; sformułować problem badawczy a następnie przygotować pracę dyplomową spełniającą wymogi akademickie. 2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, krytycznie analizować poglądy innych, wypowiadać się publicznie i dyskutować. Studenci posiadają świadomość braków wiedzy i poznają sposoby ich uzupełniania. 3. Studenci potrafią myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Słuchacze powinni przygotować w trakcie seminarium pracę dyplomową z zakresu tematyki zajęć, z możliwością jej rozszerzenia na porównanie z innymi krajami. Przygotowywane prace licencjackie powinny zawierać analizę uwarunkowań badanych zjawisk i ukazywać skutki ekonomiczne różnych form przestępczości gospodarczej. Słuchacze poza napisaniem pracy będą zobowiązani do przygotowania jednej prezentacji w semestrze zimowym (do jednego z tematów wyszczególnionych powyżej) oraz jednego referatu w semestrze letnim ukazującego postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej. W semestrze zimowym studenci będą zobowiązani do przedstawienia projektu pracy dyplomowej, a w semestrze letnim (przed zakończeniem zajęć) powinni przedłożyć przynajmniej połowę tekstu swojej pracy licencjackiej Studenci będą również zobowiązani do aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć seminaryjnych. 1. Przygotowanie ustnej prezentacji. 2. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 3. Projekt pracy dyplomowej [semestr zimowy]. 4. Fragmenty pracy dyplomowej (przynajmniej 50%) [semestr letni]. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.