Teorie zaburzeń rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-DK-TZRD |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie zaburzeń rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie wybranych teorii prawidłowego rozwoju szczególnie użytecznych dla rozumienia zaburzeń funkcjonowania psychicznego u dzieci: relacyjno-interakcyjnej; neuropoznawczo-interakcyjnej; poznawczo-interakcyjnej. W trakcie wykładu zostaną omówione główne problemy teoretyczne dotyczące prawidłowego rozwoju i psychopatologii rozwoju dzieci oraz pokazane zostaną zasady aplikacji wiedzy psychologicznej do rozumienia mechanizmów zaburzeń funkcjonowania dziecka. |
Literatura: |
Bowlby J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN Cicchetti, D., Cohen, D. J. ((eds) (2006) Developmental Psychopathology. John Wiley and Sons, LTD. Tom 1. rozdział 2 str. 244 – 293 i rozdział 11 str 370 – 419 Kmita G. (2007) (red.) Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, nr 5, Warszawa: Wydawnictwo EMU – cz.1, rozdz. 2 i 3 Stern, D. (1985) Interpersonal World of the Infant. Basic Books, Harper Collins, Pub. Święcicka, M. (2008). Zaburzenia rozwoju dzieci z perspektywy neuropoznawczej teorii samoregulacji D. Derryberry’ego. W: M. Zalewska (red.) Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka t. 6. Warszawa, Emu. |
Efekty uczenia się: |
Zna teorie psychologiczne wyjaśniające mechanizmy powstawania zaburzeń u dzieci Rozumie specyfikę dziecka jako klienta psychologa i wynikające z niej zasady postępowania z dzieckiem |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.