Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Applications of language corpora in cognitive linguistics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-EN-COG-F12
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Applications of language corpora in cognitive linguistics
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Cognitive Science
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis: (tylko po angielsku)

From a cognitive point of view, language is seen as an instrument for storing and processing information. The main objective of cognitive linguistics is to study interaction between language and cognition and language corpora provide empirical evidence for this study.

This is a practical class. It takes you on a linguistic discovery trail into all the central topics relevant to understanding the workings of the human mind as observed through the eyes of conceptual metaphors, polysemy and synonymy. It also looks at the formation of prototypes and contextual constructions. Several varieties of the English are discussed in contrastive analysis, but special attention is paid to American English.

The linguistic data discussed in the present course come from several language corpora which allows students to pinpoint contemporary linguistic structures and processes pertaining to cognitive science as well trace their development from a diachronic perspective. The course offers hands-on training in retrieving empirical corpus data by means of computer text analysis and in applying it in cognitive descriptions.

Efekty uczenia się:

By the end of the course the students should

- be able to define the research scope of cognitive corpus linguistics

- be able to identify linguistic structures relevant to the study of cognition

- be able to determine the functionality and applications of selected corpus databases for cognitive research

- be able to form connections between selected theoretical tenets of cognitive linguistics and empirical language data

- be able to carry out corpus queries and retrieve relevant corpus information

- be able to offer preliminary interpretation of the retrieved data

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)