Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Na styku składni i semantyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-KOG-PL-F-2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Na styku składni i semantyki
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Kognitywistyka 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Niniejszy przedmiot dotyczy metod formalnych uzyskiwania reprezentacji znaczenia wypowiedzeń w językach naturalnych (polskim, angielskim itp.). Główna część modułu oparta będzie na teorii składniowej Lexical Functional Grammar i podejściu „Glue Semantics” do składania reprezentacji znaczeń większych konstrukcji składniowych ze znaczeń składników tych konstrukcji. Przedyskutowane zostaną implikacje filozoficzne tego podejścia dla przypisywanej Fregemu zasady kompozycyjności.

Pełny opis:

Pierwsza część kursu poświęcona będzie jednej z dominujących teorii lingwistycznych – Lexical Functional Grammar – pozwalającej na analizę zjawisk językowych nie tylko czysto składniowych lub czysto semantycznych, ale także na styku składni, semantyki i innych poziomów języka.

Druga część kursu poświęcona będzie zapoznaniu się z wykorzystywaną m.in. w LFG – ale też w innych teoriach lingwistycznych – metodą modelowania znaczenia wypowiedzeń zwaną „Glue Semantics”. Metoda ta oparta jest na szerszym niż jest to zwykle przyjęte pojęciu kompozycyjności, dzięki czemu zjawiska składniowo-semantyczne kłopotliwe dla innych teorii uzyskują naturalne analizy.

Trzecia część kursu polegać będzie na krytycznej lekturze wybranych artykułów dotyczących tego podejścia oraz na próbach składniowo-semantycznych analiz wybranych zjawisk języka angielskiego lub polskiego.

Omawiane podejście spełnia ogólny postulat kompozycyjności przypisywany Fregemu, ale nie spełnia niektórych powszechnie przyjmowanych jego uszczegółowień, będzie więc ono pretekstem do przedyskutowania różnych sposobów rozumienia tego postulatu.

Wymagania wstępne: umiejętność wykorzystania języka logiki predykatów i języka rachunku lambda do reprezentacji znaczenia zdań w językach naturalnych (na poziomie co najmniej rozdziału 13 podręcznika Partee, ter Meulen, Wall 1993 „Mathematical Methods in Linguistics”) lub odbyty kurs „Wstęp do modelowania znaczenia”

Literatura:

1. Dalrymple, Mary 2001 „Lexical Functional Grammar” (lub przygotowywane do druku 2. wydanie)

2. wybrane artykuły dot. omawianego podejścia

Efekty uczenia się:

nabyta wiedza:

• zna podejście Glue Semantics

• zna zaawansowane mechanizmy teorii Lexical Functional Grammar

• dogłębnie zna różne rozumienia tzw. „zasady kompozycyjności” przypisywanej Fregemu

nabyte umiejętności:

• umie zastosować logikę liniową do modelowania znaczenia wypowiedzeń

• umie konstruować składniowo-semantyczne analizy zjawisk językowych zgodne z teorią LFG i Glue Semantics

nabyte kompetencje społeczne:

• umie uważnie, aktywnie słuchać innych i śledzić ich tok myśli

• umie jasno komunikować trudne i abstrakcyjne zagadnienia

• umie krytycznie czytać artykuły naukowe i formułować konstruktywną krytykę

Metody i kryteria oceniania:

Samodzielna lub – w wyjątkowych przypadkach – grupowa praca semestralna w postaci krótkiego artykułu przedstawiającego analizę wybranego zjawiska składniowo-semantycznego.

Praktyki zawodowe:

do uzgodnienia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)