Psycholingwistyka eksperymentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KOG1-PL-PLGE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka eksperymentalna |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty dla Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest wprowadzeniu w problematykę psychologicznych badań nad językiem. Studenci poznają najważniejsze zagadnienia psycholingwistyczne, podejścia teoretyczne oraz główne metody badawcze. Kurs łączy elementy wykładu z prezentacjami, dyskusjami oraz indywidualną pracą studentów. |
Pełny opis: |
Jednym z centralnych zagadnień nauki o poznaniu jest ludzki język: co wyróżnia go spośród systemów komunikacyjnych zwierząt, co umożliwiło naszemu gatunkowi wykształcenie tak zaawansowanego narzędzia i dlaczego istnieją różne wzajemnie niezrozumiałe języki, co to właściwie znaczy znać jakiś język i czy dokładnie to samo, co umieć się nim posługiwać, co łączy język z myśleniem i innymi wyższymi procesami poznawczymi, a wreszcie jak działają psychologiczne mechanizmy pozwalające nam posługiwać się językiem na co dzień, rozumieć i konstruować wypowiedzi, oraz w jaki sposób jako małe dzieci rozwijamy w sobie zdolność posługiwania się tym skomplikowanym narzędziem. Wszystkie te pytania sprawiają, że język sytuuje się na styku zainteresowań wielu różnych dyscyplin szczegółowych: biologii, neurologii, antropologii, czy psychologii (nie wspominając o lingwistyce!). W ramach niniejszego kursu studenci poznają próby odpowiedzi na powyższe pytania formułowane w ramach psychologii języka. W ciągu semestru studenci zapoznają się z podstawowymi obszarami zainteresowania psycholingwistyki. Przy każdym z nich nacisk zostanie położony na dwa uzupełniające się aspekty. Z jednej strony zostaną w miarę szczegółowo przedstawione i poddane krytycznej analizie najważniejsze i najbardziej reprezentatywne badania: ich przesłanki oraz wnioski, a także zalety i ograniczenia zastosowanych metod badawczych. Z drugiej zaś strony każde zagadnienie zaprezentowane zostanie w szerszym teoretycznym kontekście: przedstawiony zostanie krótki rys historyczny problemów i badań w danym obszarze oraz najnowsze prace i najważniejsze obecnie teoretyczne wyzwania--zwłaszcza w odniesieniu do dylematów i sporów toczonych w pokrewnych psychologii dziedzinach: między rolą natury a rolą kultury, między racjonalizmem a empiryzmem, między gramatyką generatywną a lingwistyką poznawczą itd. Zajęcia (2 godziny w tygodniu) będą łączyły prezentacje studenckie oraz elementy wykładu z dyskusjami seminaryjnymi; istotną część zajmie też praca indywidualna studentów: lektura zadanych tekstów źródłowych oraz praca zaliczeniowa. Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (w sali) + 45h pracy własnej. 1 biologiczne podstawy języka; 2 rozpoznawanie słów; 3 rozumienie mowy; 4 znaczenie w psycholingwistyce; 5 przetwarzanie zdań; 6 konstruowanie wypowiedzi; 7 dyskurs i pragmatyka języka; 8 rozwój językowy; 9 język a myślenie; 10 procesy nabywania drugiego języka 11 dwujęzyczność |
Literatura: |
Głównym podręcznikiem będzie: Gleason, J. Berko & Ratner, N. Bernstein. (1998) Psycholinguistics, 2nd edition. New York: Harcourt Brace. Uzupełniającym podręcznikiem będzie: Harley, Trevor A. (2008). The psychology of language: from data to theory, 3rd edition. Hove: Psychology Press. Na poszczególne zajęcia studenci czytać będą również wybrane oryginalne artykuły badawcze. |
Efekty uczenia się: |
nabyta wiedza - zna podstawowe zagadnienia psycholingwistyczne oraz najważniejsze teorie [K_W01, K_W04, K_W07, K_W08, K_W09, K_W16] - zna i rozumie stosowane metody badawcze oraz najważniejsze eksperymenty i ich wyniki [K_W02, K_W03, K_W05, K_W06] nabyte umiejętności - potrafi krytycznie ocenić główne podejścia teoretyczne, a w szczególności umie: - sformułować najważniejsze argumenty "za" i "przeciw" [K_U01] - umiejscowić je w szerszym kontekście badań nad umysłem [K_U01] - umie wyszukiwać i czytać ze zrozumieniem literaturę przedmiotu [K_U05, K_19] - potrafi zaprojektować prosty eksperyment psycholingwistyczny [K_U02, K_U04, K_U07, K_U10, K_U11, K_U15, K_U17, K_U18,] - umie przedstawić swoje myśli w mowi i na piśmie we właściwej formie [K_U02, K_U05, K_U06, K_K08, K_U19, K_U22] nabyte kompetencje społeczne: wykład - potrafi uważnie słuchać innych oraz śledzić ich tok myślenia [K_K01, K_K10] - umie jasno, przekonująco i w zrozumiały dla innych sposób formułować swoje poglądy i argumenty [K_K07, K_K10] - w sytuacji ekspozycji społecznej potrafi w prosty sposób komunikować trudne i abstrakcyjne zagadnienia oraz zadawać jasne pytania [K_K08, K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć będzie napisanie krótkiej propozycji samodzielnie wymyślonego badania. Praca nad propozycją winna przebiegać systematycznie, w ciągu całego semestru, według z góry zarysowanego planu. I tak, studenci w określonym terminie: zaproponują ogólny temat badania, złożą wstępny przegląd literatury, przedstawią umotywowaną hipotezę bądź pytanie badawcze, oraz złożą ostateczną wersję pracy. Na każdym etapie studenci otrzymają informację zwrotną, a zaliczenie wszystkich etapów w terminie da 20% końcowej oceny. Aktywny udział w zajęciach stanowić będzie dalsze 10%, a ocena napisanej propozycji badawczej (maksymalnie 2000 słów) pozostałe 70% ostatecznej oceny zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Haman, Albertyna Osińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Haman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.