Psycholingwistyka eksperymentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KOG1-PL-PLGE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka eksperymentalna |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty dla Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest wprowadzeniu w problematykę psychologicznych badań nad językiem. Studenci poznają najważniejsze zagadnienia psycholingwistyczne, podejścia teoretyczne oraz główne metody badawcze. Kurs łączy elementy wykładu z prezentacjami, dyskusjami oraz indywidualną pracą studentów. |
Efekty uczenia się: |
nabyta wiedza - zna podstawowe zagadnienia psycholingwistyczne oraz najważniejsze teorie [K_W01, K_W04, K_W07, K_W08, K_W09, K_W16] - zna i rozumie stosowane metody badawcze oraz najważniejsze eksperymenty i ich wyniki [K_W02, K_W03, K_W05, K_W06] nabyte umiejętności - potrafi krytycznie ocenić główne podejścia teoretyczne, a w szczególności umie: - sformułować najważniejsze argumenty "za" i "przeciw" [K_U01] - umiejscowić je w szerszym kontekście badań nad umysłem [K_U01] - umie wyszukiwać i czytać ze zrozumieniem literaturę przedmiotu [K_U05, K_19] - potrafi zaprojektować prosty eksperyment psycholingwistyczny [K_U02, K_U04, K_U07, K_U10, K_U11, K_U15, K_U17, K_U18,] - umie przedstawić swoje myśli w mowi i na piśmie we właściwej formie [K_U02, K_U05, K_U06, K_K08, K_U19, K_U22] nabyte kompetencje społeczne: wykład - potrafi uważnie słuchać innych oraz śledzić ich tok myślenia [K_K01, K_K10] - umie jasno, przekonująco i w zrozumiały dla innych sposób formułować swoje poglądy i argumenty [K_K07, K_K10] - w sytuacji ekspozycji społecznej potrafi w prosty sposób komunikować trudne i abstrakcyjne zagadnienia oraz zadawać jasne pytania [K_K08, K_K09] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Haman, Albertyna Osińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Haman, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska-Etenkowska, Karolina Muszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Jednym z centralnych zagadnień nauki o poznaniu jest ludzki język: co wyróżnia go spośród systemów komunikacyjnych zwierząt, co umożliwiło naszemu gatunkowi wykształcenie tak zaawansowanego narzędzia i dlaczego istnieją różne wzajemnie niezrozumiałe języki, co to właściwie znaczy znać jakiś język i czy dokładnie to samo, co umieć się nim posługiwać, co łączy język z myśleniem i innymi wyższymi procesami poznawczymi, a wreszcie jak działają psychologiczne mechanizmy pozwalające nam posługiwać się językiem (lub językami) na co dzień, rozumieć i konstruować wypowiedzi, oraz w jaki sposób jako małe dzieci rozwijamy w sobie zdolność posługiwania się tym skomplikowanym narzędziem (często przyswajając więcej niż jeden język). Wszystkie te pytania sprawiają, że język sytuuje się na styku zainteresowań wielu różnych dyscyplin szczegółowych: biologii, neurologii, antropologii, psychologii, czy językoznawstwa. W ramach niniejszego kursu studenci poznają próby odpowiedzi na powyższe pytania formułowane w ramach psychologii języka. W ciągu semestru studenci zapoznają się z podstawowymi obszarami zainteresowania psycholingwistyki, jednak główny nacisk zostanie położony na własne poszukiwania wątków psycholingwistycznych interesujących dla studentów. Zajęcia (2 godziny w tygodniu) będą łączyły prezentacje studenckie z dyskusjami seminaryjnymi; istotną część zajmie też praca indywidualna studentów: lektura zadanych tekstów źródłowych, samodzielne wyszukiwanie tekstów oraz praca zaliczeniowa (referat przedstawiający wybrany problem badawczy i jego możliwe rozwiązanie). Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (w sali) + 45h pracy własnej. Poruszane zagadnienia: 1. biologiczne podstawy języka; 2. rozpoznawanie słów; 3. rozumienie mowy; 4. znaczenie w psycholingwistyce; 5. przetwarzanie zdań; 6. konstruowanie wypowiedzi; 7. dyskurs i pragmatyka języka; 8. rozwój językowy; 9. język a myślenie; 11. dwu- i wielojęzyczność 12. czytanie i pisanie 13. zaburzenia językowe 14. porównania międzyjęzykowe |
|
Literatura: |
Fragmenty podręczników/zbiorów tekstów w języku polskim: Berko-Gleason, J., & Bernstein-Ratner, N. (red.). (2005). Psycholingwistyka. GWP. Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji (2. zmienione). Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kurcz, I. (red.). (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. GWP. Fragmenty podręczników w języku angielskim: Menn, L., & Dronkers, N. F. (2016). Psycholinguistics: Introduction and Applications, Second Edition. Plural Publishing. De Houwer, A. (2021). Bilingual Development in Childhood. Cambridge University Press. McRae, K., Joanisse, M., & Spivey, M. (2012). The Cambridge Handbook of Psycholinguistics. Cambridge University Press. Na poszczególne zajęcia studenci czytać będą również wybrane oryginalne artykuły badawcze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.