Rozwijanie umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych u dzieci z zaburzeniami rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO1-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwijanie umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych u dzieci z zaburzeniami rozwoju |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | kryterium selekcji: losowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z trudnościami w sferze komunikowania się oraz funkcjonowania społecznego u dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju. Przedstawione zostaną neuropsychologiczne mechanizmy zaburzeń tych obszarów funkcjonowania. Na zajęciach omówione zostaną także modele wspierania rozwoju umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych, metody komunikacji alternatywnej oraz wspomaganej, a także metody rozwijania umiejętności społecznych, takie jak: trening umiejętności kluczowych, wideo-modelowanie, czy komputerowe metody rozwijania tych umiejętności. |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - Student zna trudności w komunikowaniu się i funkcjonowaniu społecznym dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju - Student zna mechanizmy nabywania mowy oraz umiejętności społecznych - Student zna metody rozwijania umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi rozróżnić trudności w komunikowaniu się u dzieci z zaburzeniami rozwoju - Student potrafi rozróżnić trudności w funkcjonowaniu społecznym u dzieci z zaburzeniami rozwoju - Student potrafi wymienić różnice między poszczególnymi metodami rozwijania umiejętności komunikowania się KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student jest gotów do odróżnienia metod opartych na dowodach naukowych od metod alternatywnych w zakresie rozwijania umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rafał Kawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z trudnościami w sferze komunikowania się oraz funkcjonowania społecznego u dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju. Przedstawione zostaną neuropsychologiczne mechanizmy zaburzeń tych obszarów funkcjonowania. Na zajęciach omówione zostaną także modele wspierania rozwoju umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych, metody komunikacji alternatywnej oraz wspomaganej, a także metody rozwijania umiejętności społecznych, takie jak: trening umiejętności kluczowych, wideo-modelowanie, czy komputerowe metody rozwijania tych umiejętności. |
|
Literatura: |
Aspy, R., Grossman, B. (2008). The Ziggurat Model. Kansas:AAP. Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: PWN. Freeman, S., Dake, L. (1997). Teach Me Language. Langley: SFK Books. Koegel, R., Koegel, L. (2012). The PRT Pocket Guide. Baltimore: Brookes Publishing. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki klinicznej. Gdańsk: GWP Rogers, S., Dawson, G. (2010). Early Start Denver Model for Young Children with Autism. New York: The Guilford Press. Zasępa, E. (2008). Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków: Impuls. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.