Protesty, demonstracje, strajki – psychologia działania zbiorowego (seminarium badawcze)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO8-04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Protesty, demonstracje, strajki – psychologia działania zbiorowego (seminarium badawcze) |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Zajęcia Interdyscyplinarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: I seria - V rok II seria - IV-V rok III seria i dalej - II-V Zalecane jest zaliczenie niniejszych kursów: - Statystyka I-III - Wykład i ćwiczenia z metodologii - Wykład i ćwiczenia z psychologii społecznej Osoby, które nie ukończyły wszystkich tych kursów (głównie studenci II roku) wciąż mają szansę dostać się na zajęcia, muszą jednak liczyć się ze stosunkowo wysokim poziomem ich trudności. |
Pełny opis: |
W ostatnich latach jesteśmy w Polsce świadkami wzmożonej aktywności politycznej – Polacy, bez względu na swoje sympatie polityczne, chętniej włączają się w protesty, demonstracje i strajki. W obliczu tego zjawiska kluczowe wydaje się zrozumienie, co sprawia, że ludzie wychodzą na ulice. W trakcie niniejszych zajęć poszukamy odpowiedzi na to pytanie. Co ważne, nie będą to tylko poszukiwania teoretyczne – każdy/a uczestnik/czka zajęć weźmie udział w dwóch projektach badawczych dotyczących zbiorowego działania. Podczas gdy jedno badanie będzie miało charakter podłużny, schemat drugiego badania będzie eksperymentalny. Zajęcia mają dwa równorzędne cele. Pierwszym z nich jest zapoznanie uczestników i uczestniczek z teoriami i badaniami dotyczącymi zbiorowego działania w psychologii społecznej i dziedzinach pokrewnych. Drugim celem jest natomiast wykształcenie w uczestnikach i uczestniczkach umiejętności planowania i realizacji badań z zakresu psychologii działania zbiorowego oraz interpretacji ich wyników. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wiodące teorie z zakresu psychologii zbiorowego działania (m.in. model SIMCA, model dwuścieżkowy, model działania nienormatywnego), wykorzystywane schematy i techniki badawcze oraz najważniejsze badania dotyczące zaangażowania w protesty. Uczestnicy i uczestniczki zajęć nauczą się ważnych umiejętności praktycznych, takich jak planowanie badań eksperymentalnych w oparciu o analizę mocy, dobieranie narzędzi badawczych, analiza mediacji i moderacji czy prezentacja (pisemna i ustna) wyników badań. W zależności od rezultatów badań, efektem projektów mogą być publikacje w czasopismach naukowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student wie/zna): • Zna klasyczne i najnowsze teorie dotyczące aktywizmu • Zna techniki badawcze stosowane w badaniach nad zbiorowym działaniem • Wie, jakie są postulaty ruchu na rzecz otwartej nauki • Wie, na czym polegają i w jakich celach stosowane są techniki statystyczne takie jak analiza wariancji, analiza regresji liniowej, analiza regresji logistycznej, analiza moderacji, analiza mediacji Umiejętności (student umie): • potrafi krytycznie analizować teorie, koncepcje i badania z zakresu psychologii społecznej • potrafi stosować zdobytą wiedzę do analizy rzeczywistości społecznej • potrafi stosować analizę mediacji i moderacji • potrafi zweryfikować wybraną teorię w oparciu o dostępne dane • potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie eksperymentalne nt. zbiorowego działania • potrafi analizować samodzielnie zebrane dane oraz interpretować otrzymane wyniki Kompetencje społeczne (student potrafi): • w krytyczny sposób podchodzi do teorii i koncepcji psychologii społecznej oraz badań i ich implikacji praktycznych • jest otwarty na poszukiwanie i korzystanie z wiedzy pochodzącej spoza obszaru psychologii • poszukuje niedostatków badań psychologicznych i proponuje sposoby radzenia sobie z nimi • stosuje wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie kursu do analizy rzeczywistości społecznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.