Rola zabawy w budowaniu tożsamości i wspieraniu dobrostanu psychicznego osób dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS-06 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rola zabawy w budowaniu tożsamości i wspieraniu dobrostanu psychicznego osób dorosłych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z kierunkami badań naukowych dot. zabawy oraz ich zastosowaniami w kontekście wspierania procesów adaptacji psychologicznej i uczenia się, oraz dobrostanu psychicznego. W omówieniu zjawiska zabawy uwzględnimy perspektywę ewolucyjną, perspektywę psychologii rozwojowej oraz neurobiologiczne podstawy aktywności związanych z zabawą u ludzi. Omówione zostaną najnowsze badania nad wykorzystaniem zabawy w projektowaniu interwencji klinicznych i psychoterapeutycznych. Zajęcia będą poświęcone: zapoznaniu studentów z teoriami związanymi z rolą zabawy w rozwoju człowieka, znaczeniem zabawy z perspektywy teorii ewolucji, biologicznymi uwarunkowaniami zachowań związanych z zabawą oraz doświadczeniu własnemu z wykorzystaniem zaprezentowanej wiedzy. Zajęcia będą miały formę warsztatów praktycznych inspirowanych psychodramą prowadzonych przez osoby z wykształceniem psychologicznym i psychoterapeutycznym, przeplatanych wprowadzeniem teoretycznym i dyskusją. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna: 1. Podstawowe kierunki w badaniach nad zabawą. 2. Podstawowe funkcje zabawy z perspektywy psychologii rozwojowej. 3. Podstawowe mechanizmy neurobiologiczne aktywności związanej z zabawą. 4. Implikacje badań nad zabawą dla wspierania funkcjonowania społecznego człowieka, w kontekście życia codziennego i interwencji klinicznych. Student/ka umie: 5. Określić podstawowe funkcje i znaczenie zabawy w rozwoju ludzi i zwierząt. 6. Wskazać aktywności związane z zabawą i określić ich podstawowe mechanizmy. 7. Wykorzystać wiedzę o zabawie dla wspierania dobrostanu psychicznego w codziennym życiu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pięta, Marcin Rzeszutek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter dwudniowych warsztatów, które będą wzbogacone o wykłady i dyskusje dotyczącą roli zabawy w budowaniu tożsamości i wspieraniu dobrostanu psychicznego osób dorosłych. W części teoretycznej zostaną omówione następujące tematy: a. Homeostatyczna regulacja potrzeby zabawy i jej neurobiologiczne korelaty. b. Zabawa z perspektywy psychologii rozwojowej. c. Sygnały behawioralne związane z regulacją zabawy u ludzi i zwierząt. d. Implikacje dla zabawy życia społecznego: ustalanie i łamanie zasad, podejmowanie nowych ról, nowe tryby działania. e. Koncepcja „personal play identity” i jej składowe. f. Implikacje zabawy dla interwencji klinicznych i psychoterapeutycznych. Perspektywy badawcze. Zabawa w codziennym życiu. W części warsztatowej uczestnicy zostaną zaproszeni do zabawy polegającej na wcielaniu się w role. Ćwiczenia warsztatowe zostaną poddane omówieniu. |
|
Literatura: |
1. Siviy, S. M., & Panksepp, J. (2011). In search of the neurobiological substrates for social playfulness in mammalian brains. Neuroscience and biobehavioral reviews, 35(9), 1821–1830. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2011.03.006 Brzezińska, A., Appelt, K. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. W: D. Doliński, J. Strelau, Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP. Fragment podrozdziału Zabawa i nauka, s. 201-205. 2. Smith, P. K., & Roopnarine, J. L. (2019). The Cambridge Handbook of Play Developmental and Disciplinary Perspectives. Cambridge University Press. Proyer, R. T., Gander, F., Brauer, K., & Chick, G. (2020). Can playfulness be stimulated? A randomised placebo‐controlled online playfulness intervention study on effects on trait playfulness, well‐being, and depression. Applied Psychology: Health and Well-Being, 13(1), 129–151. https://doi.org/10.1111/aphw.12220 4. Siviy, S. M., & Panksepp, J. (2011). In search of the neurobiological substrates for social playfulness in mammalian brains. Neuroscience and biobehavioral reviews, 35(9), 1821–1830. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2011.03.006 Güneş, G. (2021). Personal play identity and the fundamental elements in its development process. Current Psychology. Advanced online publication: https://doi.org/10.1007/s12144-021-02058-y 6. Ratey, J. J., & Hagerman, E. (2013). Spark: The revolutionary new science of exercise and the brain. Little, Brown. Hoehn, C. (2014). Play it away: A workaholic's cure for anxiety. Charlie Hoehn. Podcast: Huberman, A. (2022) Using play to rewire and improve your brain. https://hubermanlab.com/using-play-to-rewire-and-improve-your-brain/ (access: 01.04.2022) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki.