Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka uważności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FS4-02
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria i praktyka uważności
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety stosowane
Psychologia Osobowości, emocji i motywacji oraz różnic indywidualnych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria naboru:

lata II-V

kolejność zapisów

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z teoretycznymi, filozoficznymi i psychologicznymi podstawami mindfulness oraz stworzenie możliwości do cotygodniowej praktyki uważności w grupie.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci i studentki:

Wiedza

• posiadają wiedzę na temat teoretycznych, filozoficznych i psychologicznych podstaw nurtu mindfulness

• dysponują wiedzą o genezie metody i jej rozwoju w kontekście historycznym

• posiadają wiedzę na temat różnorakich zastosowań mindfulness

• znają wyniki badań naukowych dotyczących skuteczności metod opartych na mindfulness w różnych obszarach funkcjonowania człowieka

Umiejętności

• praktykują uważność we własnym życiu

• korzystają z różnych sposobów praktykowania mindfulness, zarówno formalnych jak i nieformalnych

• stale rozwijają nawyk świadomej obserwacji swojego funkcjonowania w różnych obszarach

Kompetencje społeczne

• wykorzystują posiadaną wiedzę i umiejętności dla własnego rozwoju i dobrostanu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Wojnarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z teoretycznymi, filozoficznymi i psychologicznymi podstawami mindfulness oraz stworzenie możliwości do cotygodniowej praktyki uważności w grupie.

Koncepcja uważności jest szerzej znana w Polsce od kilku lat. Jednak nurt badań nad jej wpływem na ludzkie zdrowie i samopoczucie liczy sobie już tych lat około czterdziestu. Znane są korzyści z zastosowania praktyki mindfulness w wielu obszarach życia społecznego w tym przede wszystkim edukacji i obszarze zdrowia psychicznego. Na świecie wiele szkół i uczelni wprowadza zajęcia mindfulness, uznając że jest to ważna kompetencja wspierająca radzenie sobie ze stresem, koncentrację uwagi, regulację emocji oraz szeroko rozumiany dobrostan.

W czasie zajęć studentki i studenci poznają podstawy mindfulness oraz badania dotyczące wpływu treningu uważności na organizm i zdrowie człowieka. Porozmawiamy o genezie metody, jej dynamicznym rozwoju i wielości obszarów zastosowania. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli również możliwość rozwijać kompetencję uważności, poprzez cotygodniową praktykę.

Literatura:

Brown, K.W., Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84.

Carmody, J., Baer, R.A. (2008). Relationships between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness-based stress reduction program. Journal of Behavioral Medicine, 31, 23–33.

Creswell, JD, Taren, AA, Lindsay, EK, Greco, CM, Gianaros, PJ, Fairgrieve, A, Marsland, AL, Brown, KW, Way, BM, Rosen, RK, Ferris, JL, (2016). Alterations in Resting-State Functional Connectivity Link Mindfulness Meditation With Reduced Interleukin-6: A Randomized Controlled Trial. Biol Psychiatry, 2016 Jul 1;80(1):53-61. doi: 10.1016/j.biopsych.2016.01.008.

Kabat-Zinn, J. „Życie - piękna katastrofa”. Czarna Owca.

Kang Y, Gray JR, Dovidio JF. (2014). The nondiscriminating heart: lovingkindness meditation training decreases implicit intergroup bias. Journal Exp Psychol Gen. 2014 Jun;143(3):1306-1313. doi: 10.1037/a0034150.

Pascual-Leone A, Amedi A, Fregni F, Merabet LB. (2005). The plastic human brain cortex. Annu Rev Neurosci. 2005;28:377-401. doi: 10.1146/annurev.neuro.27.070203.144216.

Rosenkranz MA, Davidson RJ, Maccoon DG, Sheridan JF, Kalin NH, Lutz A. (2013). A comparison of mindfulness-based stress reduction and an active control in modulation of neurogenic inflammation. Brain Behav Immun. 2013 Jan;27(1):174-84. doi: 10.1016/j.bbi.2012.10.013.

Singer T, Klimecki OM. (2014). Empathy and compassion. Curr Biol. 2014 Sep 22;24(18):R875-R878. doi: 10.1016/j.cub.2014.06.054.

Slagter HA, Lutz A, Greischar LL, Francis AD, Nieuwenhuis S, Davis JM, Davidson RJ.(2007). Mental training affects distribution of limited brain resources. PLoS Biol. 2007 Jun;5(6):e138. doi: 10.1371/journal.pbio.0050138.

Tang, Y., Hozel, B., Posner, M. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, March 2015. DOI: 10.1038/nrn3916

Thich Nhat Hanh, „Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji”. Czarna Owca.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Wojnarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z teoretycznymi, filozoficznymi i psychologicznymi podstawami mindfulness oraz stworzenie możliwości do cotygodniowej praktyki uważności w grupie.

Koncepcja uważności jest szerzej znana w Polsce od kilku lat. Jednak nurt badań nad jej wpływem na ludzkie zdrowie i samopoczucie liczy sobie już tych lat około czterdziestu. Znane są korzyści z zastosowania praktyki mindfulness w wielu obszarach życia społecznego w tym przede wszystkim edukacji i obszarze zdrowia psychicznego. Na świecie wiele szkół i uczelni wprowadza zajęcia mindfulness, uznając że jest to ważna kompetencja wspierająca radzenie sobie ze stresem, koncentrację uwagi, regulację emocji oraz szeroko rozumiany dobrostan.

W czasie zajęć studentki i studenci poznają podstawy mindfulness oraz badania dotyczące wpływu treningu uważności na organizm i zdrowie człowieka. Porozmawiamy o genezie metody, jej dynamicznym rozwoju i wielości obszarów zastosowania. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli również możliwość rozwijać kompetencję uważności, poprzez cotygodniową praktykę.

Literatura:

Brown, K.W., Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84.

Carmody, J., Baer, R.A. (2008). Relationships between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness-based stress reduction program. Journal of Behavioral Medicine, 31, 23–33.

Creswell, JD, Taren, AA, Lindsay, EK, Greco, CM, Gianaros, PJ, Fairgrieve, A, Marsland, AL, Brown, KW, Way, BM, Rosen, RK, Ferris, JL, (2016). Alterations in Resting-State Functional Connectivity Link Mindfulness Meditation With Reduced Interleukin-6: A Randomized Controlled Trial. Biol Psychiatry, 2016 Jul 1;80(1):53-61. doi: 10.1016/j.biopsych.2016.01.008.

Kabat-Zinn, J. „Życie - piękna katastrofa”. Czarna Owca.

Kang Y, Gray JR, Dovidio JF. (2014). The nondiscriminating heart: lovingkindness meditation training decreases implicit intergroup bias. Journal Exp Psychol Gen. 2014 Jun;143(3):1306-1313. doi: 10.1037/a0034150.

Pascual-Leone A, Amedi A, Fregni F, Merabet LB. (2005). The plastic human brain cortex. Annu Rev Neurosci. 2005;28:377-401. doi: 10.1146/annurev.neuro.27.070203.144216.

Rosenkranz MA, Davidson RJ, Maccoon DG, Sheridan JF, Kalin NH, Lutz A. (2013). A comparison of mindfulness-based stress reduction and an active control in modulation of neurogenic inflammation. Brain Behav Immun. 2013 Jan;27(1):174-84. doi: 10.1016/j.bbi.2012.10.013.

Singer T, Klimecki OM. (2014). Empathy and compassion. Curr Biol. 2014 Sep 22;24(18):R875-R878. doi: 10.1016/j.cub.2014.06.054.

Slagter HA, Lutz A, Greischar LL, Francis AD, Nieuwenhuis S, Davis JM, Davidson RJ.(2007). Mental training affects distribution of limited brain resources. PLoS Biol. 2007 Jun;5(6):e138. doi: 10.1371/journal.pbio.0050138.

Tang, Y., Hozel, B., Posner, M. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, March 2015. DOI: 10.1038/nrn3916

Thich Nhat Hanh, „Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji”. Czarna Owca.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)