Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB1Z-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien interesować się teoretycznymi podstawami nauki, posiadać umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład jest przeznaczony dla studentów wydziału psychologii i umożliwia zdobycie wiedzy na temat filozoficznych problemów związanych z tą dziedziną wiedzy. Celem wykładu jest przekazanie studentom psychologii wiedzy na temat wybranych koncepcji filozoficznych, w szczególności: koncepcji z zakresu filozofii człowieka, filozofii umysłu oraz filozofii nauki. |
Pełny opis: |
Wykład jest przeznaczony dla studentów wydziału psychologii i umożliwia zdobycie wiedzy na temat filozoficznych problemów związanych z tą dziedziną wiedzy. Celem wykładu jest przekazanie studentom psychologii wiedzy na temat wybranych koncepcji filozoficznych, w szczególności: koncepcji z zakresu filozofii człowieka, filozofii umysłu oraz filozofii nauki. Zagadnienia: I. Klasyczny racjonalizm Wiedza jako odzwierciedlenia ładu panującego w świecie przy uznaniu dualizmu umysł-ciało. Przekonanie o rozumności świata i jego uporządkowaniu wywodzi się od Heraklita, który wprowadził do filozofii pojęcie rozumu (logos), który rządzi światem. Przedstawicielami klasycznego racjonalizmu byli Platon (427 - 347 p.n.e.) oraz Arystoteles (384 - 322 p.n.e.). II. Nowożytny empiryzm Wiedza jako efekt bodźców zmysłowych. Współczesna koncepcja empiryzmu została wysunięta przez Francisa Bacona (1561- 1626) , a następnie rozwinięta przez Johna Locke’a (1632 -1704), George’a Berkeleya oraz Davida Hume’a (1711 – 1776). III. Oświecenie oraz idea postępu Wiedza jako emancypacja rozumu. Wg Immanuela Kanta (1724 - 1804) człowiek jest istotą rozumną, zdolną do samodzielnego działania, ale nigdy tych możliwości nie wykorzystał. Emancypacja rozumu ma umożliwić radykalną przemianę we wszystkich dziedzinach życia. Antoine Condorcet (1743 - 1794) spopularyzował teorię postępu, której kluczem była kumulatywna teoria poznania. IV. Ewolucjonizm Człowiek jest jednym z gatunków zwierząt. Artur Schopenhauer (1788 – 1860) uznał, że ludzie mają bezpośredni dostęp jedynie do własnego wnętrza. Człowiek jest uwarunkowany podstawowymi irracjonalnymi popędami. Ewolucjonizm Herberta Spencera (1820 – 1903) wskazał, że ewolucja polega na stopniowym, różnicowaniu się części. V. Współczesna filozofia nauki Problemy współczesnej filozofii nauki odnoszą się do teorii poznania (behawioryzm-kognitywistyka), uwzględniają problem czasu i sposobu rozwijania wiedzy (ewolucja - rewolucja), odnoszą się także do relacji pomiędzy wiedza i władzą. |
Literatura: |
Platon, Państwo, VII księga; Arystoteles, Zachęta do filozofii (Protreptikós), John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, Immanuel Kant, Spór fakultetów : wznowione pytanie czy rodzaj ludzki stale zmierza ku temu, co lepsze? Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, Herbert Spencer, Zasady socjologii, Noam Chomsky, O naturze i języku, Thomas Kuhn Struktura rewolucji naukowych, Michel Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w obszarze filozofii człowieka; - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w obszarze filozofii umysłu; - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w obszarze filozofii człwieka; Nabyte umiejętności: - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną - stosuje podstawowe typowe strategie argumentacyjne oraz uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw; - wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi; - samodzielnie formułuje i stawia tezy filozoficzne oraz artykułuje własne poglądy; - konstruuje i rekonstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek danego stanowiska Nabyte kompetencje społeczne: - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; - na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania; - samodzielnie podejmuje i inicjuje działania badawcze; - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania; - rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego; - ma świadomość znaczenia dziedzictwa z zakresu filozofii dla rozumienia problemów psychologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania (w jęz. polskim – jeśli zajęcia są prowadzone w jęz. polskim): Egzamin ustny lub egzamin pisemny, którego podstawą jest rozwiązanie testu z pytaniami zamkniętymi (sprawdzanie wiedzy) oraz otwartymi (sprawdzenie umiejętności) i uzyskanie odpowiedniej ilości punktów. 30- 26 pkt ocena bardzo dobra 25-21 pkt ocena dobra 20-16 pkt ocena dostateczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.