Podstawy genetyki ogólnej i behawioralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-SPZ-OB1L-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy genetyki ogólnej i behawioralnej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie podstaw dotyczących genetyki ogólnej oraz genetyki zachowania. W trakcie wykładu przedstawione będą w zarysie kwestie związane z materialnymi podstawami wpływu genetycznego, mechanizmów molekularnych stojących za ekspresją genetyczną oraz zróżnicowaniem zmienności genetycznej. Omówione będą również podstawy genetyki mendlowskiej a także wyjątki od niej. W części dotyczącej genetyki zachowania omówione zostaną założenia tego obszaru wiedzy oraz podstawowe schematy badawcze używane przy identyfikowaniu wpływu genetycznego na zachowanie u zwierząt (chów wsobny, badania selekcyjne). Ćwiczenia z jednej strony służyć będą rozszerzeniu niektórych kwestii teoretycznych poruszanych na wykładzie, z drugiej zaś strony mają być okazją do przećwiczenia niektórych aspektów wiedzy z genetyki zwierząt w praktyce. |
Efekty uczenia się: |
K_W01, K_W02 K_U02, K_U08 Wiedza: absolwent zna i rozumie Ma podstawową wiedzę w zakresie nauk o zwierzętach, w szczególności zoologii, fizjologii i psychologii zwierząt oraz zna ich powiązania z takimi dyscyplinami nauki jak etologia, ekologia, ochrona środowiska, genetyka i psychofizjologia Rozumie podstawy empiryczne nauk przyrodniczych i społecznych oraz zna standardy metodologii badań naukowych w tych dziedzinach Umiejętności: absolwent potrafi Potrafi interpretować wyniki badań naukowych dotyczących psychologii zwierząt oraz relacji człowiek-zwierzę Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności w dyskusjach publicznych i debatach naukowych uwzględniając interdyscyplinarność dziedziny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Reinholz | |
Prowadzący grup: | Wojciech Dragan, Monika Folkierska-Żukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Efekty kształcenia: W zakresie wiedzy: Student zna podstawowe pojęcia z zakresu genetyki ogólnej i genetyki zachowania. Student ma wiedzę dotyczącą budowy kwasów nukleinowych oraz upakowania DNA. Student wie na czym polega proces ekspresji genetycznej. Zna podstawowe mechanizmy jej regulacji (w tym epigenetyczne). Student zna prawa Mendla i odstępstwa od nich (w tym mechanizmy sprzężenia i dziedziczenia związanego z płcią). Student ma wiedzę na temat podstawowych mutacji genetycznych. Potrafi wskazać przykłady wad wrodzonych u zwierząt. Student zna podstawy genetyki populacyjnej. Student potrafi wskazać podstawowe metody używane do identyfikowania wpływu genetycznego na zachowanie u zwierząt. W zakresie umiejętności: Student umie przekładać sekwencję DNA na sekwencję RNA i aminokwasową posługując się kodem genetycznym. Student potrafi podać rozkład fenotypowy potomstwa w krzyżówkach uwzględniających różne rodzaje dziedziczenia. Student potrafi obliczyć frekwencję genotypów w populacji. Student potrafi obliczyć spokrewnienie i inbred. Student potrafi wskazać przydatność różnych metod używanych przy identyfikowaniu wpływu genetycznego na zachowanie W zakresie kompetencji społecznych: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i wdraża w życie potrzebę uczenia się przez całe życie, doskonalenia osobistego i zawodowego. |
|
Literatura: |
Charon, K.M., Świtoński, M. (2006 lub nowsze). Genetyka zwierząt. Warszawa: Wydawcnictwo Naukowe PWN – rozdziały 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11. Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – ss. 79-122. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.