Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grupy społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PZP-GS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grupy społeczne
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Kategoryzacja społeczna, tworzenie i funkcjonowanie grupy; efektywność grupy, orientacja socjoemocjonalna i zadaniowa, rozłożenie odpowiedzialności, próżniactwo społeczne rywalizacja i współpraca

Pełny opis:

Blok zajęć Psychologia społeczna

Wykłady zaprezentują podstawową wiedzę teoretyczną z omawianych obszarów, a ćwiczenia pozwolą sprawdzić na podstawie własnego doświadczenia na czym polegają różne, istotne efekty oddziaływań społecznych. Na wstępie omówione zostaną podstawowe metody badań, aby uczestnicy mogli samodzielnie interpretować liczne wyniki empiryczne, które będą prezentowane na dalszych etapach. W ramach tematów obejmujących procesy spostrzegania i procesy spostrzegania społecznego zaprezentowane zostanie funkcjonowanie procesów umysłowych, które prowadzą od danych zmysłowych do wiedzy o świecie, w tym także świecie społecznym. Uwzględnione zostaną różne błędy poznawcze i ich konsekwencje, specyfika spostrzegania obiektów społecznych, wpływ kontekstu i afektu na ocenianie. Zajęcia poświęcone grupom społecznym zawierać będą wątki tworzenia i funkcjonowania grupy, w tym jej efektywności, procesów grupowych, takich jak polaryzacja, dyskryminacja, faworyzacja czy etnocentryzm. W ramach tematyki wpływu społecznego omówione zostaną różne formy wpływu, techniki manipulacji społecznej i autoprezentacji, a także reklama jako rodzaj wpływu społecznego. Na koniec poruszona zostanie tematyka postaw, rozumianych szeroko jako ustosunkowanie do świata, ich nabywanie, kształtowanie oraz możliwość i sposoby zmiany.

Literatura:

Wojciszke, B. (2012). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. rozdz. 11.2.4 Decyzje grupowe Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna terminologię i podstawowe teorie psychologii, rozumie znaczenie procesów psychicznych dla funkcjonowania człowieka

Zna i rozumie zjawiska i prawidłowości wyróżniane przez psychologię społeczną oraz ich odniesienia do realnego funkcjonowania społecznego

Umiejętności:

Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu różnych działów psychologii do analizy i interpretacji zjawisk organizacyjnych

Kompetencje:

Wykorzystuje posiadaną wiedzę psychologiczną w działaniach na rzecz innych ludzi

Ma poczucie odpowiedzialności za wykorzystywanie posiadanej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych

Potrafi nawiązać dobry, niezagrażający kontakt z innymi ludźmi

Potrafi współpracować w zespole

Zwraca uwagę na zachowania niewerbalne i ocenia ich znaczenie w interakcjach

Ma świadomość wpływu własnych działań na inne osoby

Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, edukacji, grupy społecznej i wyznania

Potrafi zaplanować swoją działalność zawodową w kontekście potrzeb rynku pracy

Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań przedsiębiorczych

Metody i kryteria oceniania:

obecność

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)