Metody rozwiązywania konfliktów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PZP-MRK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metody rozwiązywania konfliktów |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Analizy konfliktów w organizacji oraz ich rozwiązywania poprzez negocjacje, mediację czy procedurę dyskusji konfliktów wielostronnych (facylitację). |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu analizy konfliktów w organizacji oraz ich rozwiązywania poprzez negocjacje, mediację czy procedurę dyskusji konfliktów wielostronnych (facylitację). W ramach zajęć poruszane są następujące tematy: dynamika konfliktu i typowe zachowania ludzi w sytuacji konfliktu; metody rozwiązywania konfliktów; filozofie (walki i współpracy) i techniki negocjacji; przygotowanie do negocjacji i procedura w negocjacjach; rozwiązywanie konfliktów w grupach; cele i zasady mediacji; rola, zadania i techniki pracy mediatora; interaktywna metoda prowadzenia spotkań – ułatwianie (facylitacja) dyskusji i rozwiązywania konfliktów między wieloma stronami; rola, zadania i techniki pracy facylitatora. |
Literatura: |
Barry, B., Lewicki, R.J. i Saunder, D.M. (2011). Zasady negocjacji. Rebis Chełpa, S. i Witkowski, T. (2015). Psychologia konfliktów. Wrocław: Bez Maski Doherty, N. i Guyler, M. (2010). Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy. Warszawa: Wolters Kluwer Fisher, R, Ury, W. & Bruce Patton (1994). Dochodząc do Tak. Negocjowanie bez poddawania. Warszawa: PWE |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Rozpoznaje reguły rządzące procesami komunikacji interpersonalnej Zna i rozpoznaje najważniejsze zjawiska organizacyjne, związane z funkcjonowaniem ludzi Zna różne filozofie i metody rozwiązywania konfliktów Umiejętności: Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu różnych działów psychologii do analizy i interpretacji zjawisk organizacyjnych Umie nawiązać i podtrzymać kontakt z inną osobą, skutecznie komunikować się Umie zastosować adekwatną metodę badawczą do analizy problemów organizacyjnych Potrafi zachować się w sytuacji konfliktu, pomóc w znalezieniu porozumienia Kompetencje: Wykorzystuje posiadaną wiedzę psychologiczną w działaniach na rzecz innych ludzi Ma poczucie odpowiedzialności za wykorzystywanie posiadanej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych Potrafi nawiązać dobry, niezagrażający kontakt z innymi ludźmi Potrafi współpracować w zespole Zwraca uwagę na zachowania niewerbalne i ocenia ich znaczenie w interakcjach Ma świadomość wpływu własnych działań na inne osoby Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, edukacji, grupy społecznej i wyznania Potrafi zaplanować swoją działalność zawodową w kontekście potrzeb rynku pracy Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań przedsiębiorczych |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.