Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy przedsiębiorczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSMdz/w3zmpPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy przedsiębiorczości
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty specjalizacyjne dla 3 roku, DSM dzienne i wieczorowe, sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawy przedsiębiorczości wprowadzają studentów w kluczowe zagadnienia związane z przedsiębiorczością, myśleniem problemowym oraz budowaniem innowacyjnych rozwiązań biznesowych.

• W ramach kursu studenci poznają kluczowe zagadnienia związane z przedsiębiorczością, w tym:przedsiębiorczość społeczną i startupową jako narzędzia rozwiązywania problemów,

• myślenie efektuacyjne i budowanie małego biznesu w oparciu o posiadane zasoby,

• analizę i innowację modeli biznesowych,

• metodologię Design Thinking w diagnozowaniu potrzeb użytkowników,

• koncepcję MVP (Minimal Viable Product) i eksperymentów rynkowych według metodyk Lean Startup i Customer Development,

• budowanie unikalnej propozycji wartości

• przygotowanie prezentacji inwestorskiej (pitch deck),

• etyczne wyzwania przedsiębiorczości,

• ekosystem wsparcia startupów w Polsce, formy prawne i formy finansowania.

Kurs kładzie nacisk na rozwój postawy proaktywnej, kreatywności i zdolności myślenia strategicznego..

Pełny opis:

Zajęcia „Podstawy przedsiębiorczości” mają charakter konwersatorium wraz z elementami wykładu i grupowych prac warsztatowych z aktywną asystą wykładowcy.

Kurs dzieli się na następujące moduły po 90-180 minut:

1. Przedsiębiorczość jako narzędzie rozwiązywania problemów i proaktywna postawa życiowa;

o Wprowadzenie do myślenia problemowego. Przedsiębiorczość społeczna – Graham Bank i idea mikropożyczek Muhammada Yunusa, Hippo water roller versus PAH i budowa studni, Szkoła w Chmurze i inne aktualne przykłady. Przedsiębiorczość startupowa – paczkomaty versus problem ostatniej mili, Dropbox versus pamięć USB i inne aktualne przykłady;

2. Mała przedsiębiorczość i teoria myślenia efektuacyjnego, czyli budowanie czegoś z niczego;

o Myślenie efektuacyjne (Sarasvathy);

o Teoria zasobowa – model VRIO;

o Rynek przyczółkowy – czym jest, jak go zdefiniować i policzyć;

3. Czym jest model biznesowy? Analiza i innowacja w modelu biznesowym

o Startup jako tymczasowa organizacja zaprojektowana do poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego;

o Omówienie selekcji modeli biznesowych na przykładach rynkowych – np. Razor and Blade (Gillette), Lock-In (Nespresso, Dafi), Long Tail (Amazon), Subscription (Dollar Shave Club), Two-Sided Market (Allegro), Leverage Customer Data (Meta) oraz innych przykładów (55);

o “Magiczny trójkąt” wg Gassmann, Frankenberger, Choudury;

4. Empatia, diagnoza potrzeb, definiowanie punktu widzenia – wprowadzenie do metodyki i narzędzi Design Thinking

o Historia i założenia Design Thinking – Stanford d.school, IDEO i historia MRI dla dzieci;

o Techniki badania potrzeb użytkowników, m. in. – wywiady pogłębione, 5xWhy, Jobs To Be Done, Extreme Users, Persona, Customer Journey Map, Vision Cone (Past-Present-Future);

o Krótka prezentacja metodyki prowadzenia wywiadów pogłębionych.

5. MVP (Minimal Viable Product) – produkt o minimalnym zestawie funkconalności, czyli wprowadzenie do metodyki eksperymentów rynkowych Lean Startup

o Wprowadzenie do założeń metodyki Lean Startup wg Erica Riesa (krótkie cykle buduj-mierz-ucz się);

o Rynkowe przykłady MVP – Groupon, AirBnB, Dropbox, You Need A Budget, Pebble, Modue, Tesla Roadster;

o Typologia MVP – Concierge, Wizard of Oz, Sales, Explainer videos, Landing page, Piecemeal MVP, Single-feature product;

6. Szablon propozycji wartości i szablon modelu biznesowego – wprowadzenie do Customer Development

o Nie ma faktów w Twoim budynku, więc wyjdź na zewnątrz – podstawowe założenia Customer Development;

o Czym jest unikalna propozycja wartości (UVP) i dlaczego jest taka ważna? – przykłady rynkowe (np. kubek lodu w Żabce, zegarki Rolex, cennik w aplikacji Tinder);

o Żaden biznesplan nie przetrwa pierwszego kontaktu z klientami, dlatego używaj BMC – omówienie Business Model Canvas wg Osterwaldera i Pigneur oraz Lean Canvas wg Maurya;

7. Pitch deck, czyli prezentacja inwestorska

o Omówienie struktury prezentacji inwestorskiej na prawdziwych przykładach rynkowych – slajd tytułowy, problem, rozwiązanie, wielkość i potencjał rynku, model biznesowy, trakcja, konkurencja, zespół, call-to-action;

o Oglądanie prezentacji konkursowych lub prezentacja wykładowcy;

8. Etyczne wyzwania współczesności – jak przedsiębiorczość może na nie odpowiedzieć?

 Błękitny ocean dla człowieka w świecie zdominowanym przez AI – gdy AI przejmuje zawody, człowiek musi znaleźć nowe obszary działalności oparte na kreatywności, emocjach i etyce. Jakie role pozostaną dla ludzi?

 Design Thinking a konflikty zbrojne – metodyka DT może pomóc w analizie przyczyn konfliktów i budowaniu dialogu. Czy kreatywne podejście do problemów mogłoby zapobiec wojnom i konfliktom, np. w Strefie Gazy?

 Przedsiębiorczość codzienności – bycie przedsiębiorczym to nie tylko biznes, ale i proaktywne działanie w pracy i życiu społecznym. Jak rozwijać taką postawę na co dzień?

 Darmowe media społecznościowe – czy naprawdę są za darmo? – portale takie jak Facebook czy Instagram zarabiają, sprzedając reklamodawcom naszą uwagę i dane. Czy to uczciwa wymiana, czy raczej manipulacja użytkownikami?

9. Finansowanie, formy prawne i ekosystem wspierania przedsiębiorczości startupowej w Polsce

o Podstawowe formy finansowania przedsiębiorczości startupowej – FFF (Family, Friends & Fools), Bootstrapping, Crowdfunding, Platformy startowe, Venture Capital, Business Angels i inne;

o Formy prawne – jaką dobrać do swojego startupu? Omówienie praktycznych aspektów JDG, działalności nierejestrowanej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej i innych na życzenie studentów;

o Omówienie polskiego ekosystemu wspierania przedsiębiorczości – inkubatorów, konkursów, spotkań sieciujących, programów PARP, ekosystemu VC i innych.

Literatura:

Bland, D. J., & Osterwalder, A. (2019). Testing Business Ideas: A Field Guide for Rapid Experimentation (1st edition). Wiley.

Blank, S., & Dorf, B. (2020). The Startup Owner’s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company.

Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. HarperBusiness.

Croll, A., & Yoskovitz, B. (2013). Lean Analytics: Use Data to Build a Better Startup Faster (1st edition). O’Reilly Media.

Gassmann, O., Frankenberger, K., Choudury, M., & Csik, M. (2020). Business Model Navigator, The: The strategies behind the most successful companies.

Lewrick, M., Link, P., & Leifer, L. (2020). The Design Thinking Toolbox: A Guide to Mastering the Most Popular and Valuable Innovation Methods (1st edition). Wiley.

Maurya, A. (2012). Running Lean. O’Reilly.

Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (1st Edition). Currency.

Sarasvathy, S. D. (2009). Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. Edward Elgar Publishing.

Yunus, M., & Jolis, A. (2008). Banker to the Poor: Micro-Lending and the Battle Against World Poverty (Trade Paperback Edition). PublicAffairs.

Efekty uczenia się:

K_W01 Zna i rozumie terminologię dotyczącą małego przedsiębiorstwa w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne).

K_W02 Zna i rozumie specyfikę, zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności małego przedsiębiorstwa, jego kluczowych funkcji (operacyjnej, marketingowej, finansowej, zarządzania personelem) i jego relacji z otoczeniem.

K_W06 Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości.

K_U01 Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami małego przedsiębiorstwa oraz ich integrowania w ramach strategii, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody.K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie małego przedsiębiorstwa, stosując właściwy dobór źródeł.

K_U05 Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową.

K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji.

K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem małego przedsiębiorstwa.

K_K02 Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.

K_K03 Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Realizacja grupowych zadań cząstkowych podczas zajęć oraz esejów indywidualnych poza nimi.

Kryteria oceniania:

Poszczególne zadania są oceniane pod kątem zaangażowania, samodzielności oraz odwagi w myśleniu i działaniu. Nie są one punktowane ani oceniane stopniami – ich poprawne wykonanie skutkuje ich zaliczeniem.

Skala ocen:

100% – 5,5

90% – 5

80% – 4,5

70% – 4

60% – 3,5

50% – 3

40% lub mniej – 2

Nieobecności:

Dopuszczalne są dwie nieobecności niewymagające usprawiedliwienia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Simborowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Simborowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)