Podstawy przedsiębiorczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMdz/w3zmpPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy przedsiębiorczości |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne dla 3 roku, DSM dzienne i wieczorowe, sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawy przedsiębiorczości wprowadzają studentów w kluczowe zagadnienia związane z przedsiębiorczością, myśleniem problemowym oraz budowaniem innowacyjnych rozwiązań biznesowych. • W ramach kursu studenci poznają kluczowe zagadnienia związane z przedsiębiorczością, w tym:przedsiębiorczość społeczną i startupową jako narzędzia rozwiązywania problemów, • myślenie efektuacyjne i budowanie małego biznesu w oparciu o posiadane zasoby, • analizę i innowację modeli biznesowych, • metodologię Design Thinking w diagnozowaniu potrzeb użytkowników, • koncepcję MVP (Minimal Viable Product) i eksperymentów rynkowych według metodyk Lean Startup i Customer Development, • budowanie unikalnej propozycji wartości • przygotowanie prezentacji inwestorskiej (pitch deck), • etyczne wyzwania przedsiębiorczości, • ekosystem wsparcia startupów w Polsce, formy prawne i formy finansowania. Kurs kładzie nacisk na rozwój postawy proaktywnej, kreatywności i zdolności myślenia strategicznego.. |
Pełny opis: |
Zajęcia „Podstawy przedsiębiorczości” mają charakter konwersatorium wraz z elementami wykładu i grupowych prac warsztatowych z aktywną asystą wykładowcy. Kurs dzieli się na następujące moduły po 90-180 minut: 1. Przedsiębiorczość jako narzędzie rozwiązywania problemów i proaktywna postawa życiowa; o Wprowadzenie do myślenia problemowego. Przedsiębiorczość społeczna – Graham Bank i idea mikropożyczek Muhammada Yunusa, Hippo water roller versus PAH i budowa studni, Szkoła w Chmurze i inne aktualne przykłady. Przedsiębiorczość startupowa – paczkomaty versus problem ostatniej mili, Dropbox versus pamięć USB i inne aktualne przykłady; 2. Mała przedsiębiorczość i teoria myślenia efektuacyjnego, czyli budowanie czegoś z niczego; o Myślenie efektuacyjne (Sarasvathy); o Teoria zasobowa – model VRIO; o Rynek przyczółkowy – czym jest, jak go zdefiniować i policzyć; 3. Czym jest model biznesowy? Analiza i innowacja w modelu biznesowym o Startup jako tymczasowa organizacja zaprojektowana do poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego; o Omówienie selekcji modeli biznesowych na przykładach rynkowych – np. Razor and Blade (Gillette), Lock-In (Nespresso, Dafi), Long Tail (Amazon), Subscription (Dollar Shave Club), Two-Sided Market (Allegro), Leverage Customer Data (Meta) oraz innych przykładów (55); o “Magiczny trójkąt” wg Gassmann, Frankenberger, Choudury; 4. Empatia, diagnoza potrzeb, definiowanie punktu widzenia – wprowadzenie do metodyki i narzędzi Design Thinking o Historia i założenia Design Thinking – Stanford d.school, IDEO i historia MRI dla dzieci; o Techniki badania potrzeb użytkowników, m. in. – wywiady pogłębione, 5xWhy, Jobs To Be Done, Extreme Users, Persona, Customer Journey Map, Vision Cone (Past-Present-Future); o Krótka prezentacja metodyki prowadzenia wywiadów pogłębionych. 5. MVP (Minimal Viable Product) – produkt o minimalnym zestawie funkconalności, czyli wprowadzenie do metodyki eksperymentów rynkowych Lean Startup o Wprowadzenie do założeń metodyki Lean Startup wg Erica Riesa (krótkie cykle buduj-mierz-ucz się); o Rynkowe przykłady MVP – Groupon, AirBnB, Dropbox, You Need A Budget, Pebble, Modue, Tesla Roadster; o Typologia MVP – Concierge, Wizard of Oz, Sales, Explainer videos, Landing page, Piecemeal MVP, Single-feature product; 6. Szablon propozycji wartości i szablon modelu biznesowego – wprowadzenie do Customer Development o Nie ma faktów w Twoim budynku, więc wyjdź na zewnątrz – podstawowe założenia Customer Development; o Czym jest unikalna propozycja wartości (UVP) i dlaczego jest taka ważna? – przykłady rynkowe (np. kubek lodu w Żabce, zegarki Rolex, cennik w aplikacji Tinder); o Żaden biznesplan nie przetrwa pierwszego kontaktu z klientami, dlatego używaj BMC – omówienie Business Model Canvas wg Osterwaldera i Pigneur oraz Lean Canvas wg Maurya; 7. Pitch deck, czyli prezentacja inwestorska o Omówienie struktury prezentacji inwestorskiej na prawdziwych przykładach rynkowych – slajd tytułowy, problem, rozwiązanie, wielkość i potencjał rynku, model biznesowy, trakcja, konkurencja, zespół, call-to-action; o Oglądanie prezentacji konkursowych lub prezentacja wykładowcy; 8. Etyczne wyzwania współczesności – jak przedsiębiorczość może na nie odpowiedzieć? Błękitny ocean dla człowieka w świecie zdominowanym przez AI – gdy AI przejmuje zawody, człowiek musi znaleźć nowe obszary działalności oparte na kreatywności, emocjach i etyce. Jakie role pozostaną dla ludzi? Design Thinking a konflikty zbrojne – metodyka DT może pomóc w analizie przyczyn konfliktów i budowaniu dialogu. Czy kreatywne podejście do problemów mogłoby zapobiec wojnom i konfliktom, np. w Strefie Gazy? Przedsiębiorczość codzienności – bycie przedsiębiorczym to nie tylko biznes, ale i proaktywne działanie w pracy i życiu społecznym. Jak rozwijać taką postawę na co dzień? Darmowe media społecznościowe – czy naprawdę są za darmo? – portale takie jak Facebook czy Instagram zarabiają, sprzedając reklamodawcom naszą uwagę i dane. Czy to uczciwa wymiana, czy raczej manipulacja użytkownikami? 9. Finansowanie, formy prawne i ekosystem wspierania przedsiębiorczości startupowej w Polsce o Podstawowe formy finansowania przedsiębiorczości startupowej – FFF (Family, Friends & Fools), Bootstrapping, Crowdfunding, Platformy startowe, Venture Capital, Business Angels i inne; o Formy prawne – jaką dobrać do swojego startupu? Omówienie praktycznych aspektów JDG, działalności nierejestrowanej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej i innych na życzenie studentów; o Omówienie polskiego ekosystemu wspierania przedsiębiorczości – inkubatorów, konkursów, spotkań sieciujących, programów PARP, ekosystemu VC i innych. |
Literatura: |
Bland, D. J., & Osterwalder, A. (2019). Testing Business Ideas: A Field Guide for Rapid Experimentation (1st edition). Wiley. Blank, S., & Dorf, B. (2020). The Startup Owner’s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company. Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. HarperBusiness. Croll, A., & Yoskovitz, B. (2013). Lean Analytics: Use Data to Build a Better Startup Faster (1st edition). O’Reilly Media. Gassmann, O., Frankenberger, K., Choudury, M., & Csik, M. (2020). Business Model Navigator, The: The strategies behind the most successful companies. Lewrick, M., Link, P., & Leifer, L. (2020). The Design Thinking Toolbox: A Guide to Mastering the Most Popular and Valuable Innovation Methods (1st edition). Wiley. Maurya, A. (2012). Running Lean. O’Reilly. Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (1st Edition). Currency. Sarasvathy, S. D. (2009). Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. Edward Elgar Publishing. Yunus, M., & Jolis, A. (2008). Banker to the Poor: Micro-Lending and the Battle Against World Poverty (Trade Paperback Edition). PublicAffairs. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Zna i rozumie terminologię dotyczącą małego przedsiębiorstwa w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne). K_W02 Zna i rozumie specyfikę, zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności małego przedsiębiorstwa, jego kluczowych funkcji (operacyjnej, marketingowej, finansowej, zarządzania personelem) i jego relacji z otoczeniem. K_W06 Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości. K_U01 Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami małego przedsiębiorstwa oraz ich integrowania w ramach strategii, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody.K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie małego przedsiębiorstwa, stosując właściwy dobór źródeł. K_U05 Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową. K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji. K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem małego przedsiębiorstwa. K_K02 Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. K_K03 Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Realizacja grupowych zadań cząstkowych podczas zajęć oraz esejów indywidualnych poza nimi. Kryteria oceniania: Poszczególne zadania są oceniane pod kątem zaangażowania, samodzielności oraz odwagi w myśleniu i działaniu. Nie są one punktowane ani oceniane stopniami – ich poprawne wykonanie skutkuje ich zaliczeniem. Skala ocen: 100% – 5,5 90% – 5 80% – 4,5 70% – 4 60% – 3,5 50% – 3 40% lub mniej – 2 Nieobecności: Dopuszczalne są dwie nieobecności niewymagające usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Simborowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Simborowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.