Zachowania organizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMw2ZO |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.002
|
Nazwa przedmiotu: | Zachowania organizacyjne |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DSM wieczorowe sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Na zajęciach zostaną przedstawione zasady funkcjonowania osoby kierującej ludźmi, uwarunkowania powodzenia w pełnieniu zadań kierowniczych, reguły i mechanizmy mające znaczenia dla sprawnego działania zespołu, z uwzględnieniem zagrożeń wynikających z błędów w zarządzaniu. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: 1. Kształtowanie własnej efektywności i kariery zawodowej w organizacji • Zarządzanie sobą w czasie. Koncepcja perspektyw czasowych Ph. Zimbardo • Podnoszenie skuteczności pracy intelektualnej • Atuty i słabości, szanse i ograniczenia w budowaniu kariery zawodowej • Modele kariery zawodowej a indywidualny rozwój menedżera 2. Psychiczne podstawy zachowania człowieka w organizacji • Osobowość i temperament a uczestnictwo w organizacji • Kształtowanie własnego wizerunku w relacjach społecznych • Zachowanie w sytuacjach trudnych i stres organizacyjny • Inteligencja emocjonalna w pracy 3. Poczucie sprawstwa • Umiejscowienie poczucia kontroli • Zapobieganie wyuczonej bezradności • Koncepcja wyuczonego optymizmu M. Seligmana 4. Komunikacja interpersonalna w organizacji • Informacja zwrotna w relacjach interpersonalnych. Modele komunikacji • Werbalne i niewerbalne aspekty porozumiewania się • Bariery komunikacyjne i ich przełamywanie 5. Motywacyjne uwarunkowania zachowania się w organizacji • Skuteczność koncepcji motywacji w praktyce zarządzania • Modyfikacja zachowania – zmiana nawyków • Warunki i programy uczestniczenia w organizacji • Warunki motywacji autonomicznej 6. Uczestnictwo w organizacji • Kontrakt społeczny i psychologiczny • Zaangażowanie organizacyjne 7. Zachowanie w grupie i budowanie zespołu • Atrybuty grupy: wartości, normy, role, struktury • Budowanie zwartości grupy. Efekt synergii • Zagrożenia efektywności grupy • Leadership 8. Konflikt organizacyjny • Organizacja jako gra społeczna. Interesy i atuty aktorów • Etiologia i dynamika konfliktu • Strategie negocjacyjne w konflikcie 9. Kultura organizacyjna i wpływ społeczny • Modele i metody diagnozowania kultury organizacyjnej • Kultura organizacyjna a narodowa • Metody obrony przed manipulacją 10. Kreatywność i twórcze rozwiązywanie problemów • Indywidualny i grupowy wymiar kreatywności • Heurystyki w rozwiązywaniu problemów menedżerskich • Rozwój postawy i kompetencji twórczych • Pokonywanie barier myślenia twórczego |
Literatura: |
Podstawowa pozycja: • Robbins P.S., Judge T.A. 2012. Zachowania w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Uzupełniające pozycje: Brooks I. 2018. Organisational behavior. Individuals, Groups and Organisation, UK: Pearson Ch. Duhigg. 2023. Mądrzej szybciej lepiej Sekret efektywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kożusznik B. 2014. Zachowanie człowieka w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Makin P., Cooper C., Cox Ch. 2000. Organizacje a kontrakt psychologiczny, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe D. Ariely i J. Kreisler, Grosz do grosza. Jak wydawać mądrze i unikać pułapek finansowych, Smak Słowa, Sopot 2019 D. Ariely, Payoff. Ukryta logika kształtująca naszą motywację, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2021. |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: • Zna i rozumie terminologię i podstawowe pojęcia dotyczące predyspozycji do pełnienia roli kierowniczych (K_W01) • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące funkcjonowania zespołów w organizacji (K_W02). • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu modele, zasady i mechanizmy sprawnej komunikacji w organizacji(K_W02). • Zna i rozumie procesy i zjawiska społeczne i technologiczne oraz ich wpływ na relacje między jednostką a grupą w organizacji, w szczególności w odniesieniu do zarządzania ludźmi (K_W05) • Zna i rozumie podstawowe zasady powstawania i rozwoju różnych form oraz przejawów kultury organizacyjnej (K_W06) W zakresie umiejętności: • Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą uwarunkowań skutecznego zarządzania do poprawy własnej efektywności w pracach zespołowych (K_U01) • Potrafi prawidłowo interpretować zachowania i zjawiska występujące w procesach zespołowych w organizacjach (K_U02) • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące realizacji projektów zespołowych w organizacji oraz komunikatywnie je prezentować publicznie (K_U03) • Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06) W zakresie postaw: • Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem zespołów w organizacji (K_K01) • Gotów jest do myślenia i działania w sposób rozwijający efektywność funkcjonowania zespołu (K_K02) • Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z relacjami w zespołach i organizacji (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia w formie sprawdzianu Ćwiczenia: 20% sprawdzian zaliczeniowy 80% praca na zajęciach i w domu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.