Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania organizacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSMw2ZO
Kod Erasmus / ISCED: 04.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zachowania organizacyjne
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DSM wieczorowe sem. letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Na zajęciach zostaną przedstawione zasady funkcjonowania osoby kierującej ludźmi, uwarunkowania powodzenia w pełnieniu zadań kierowniczych, reguły i mechanizmy mające znaczenia dla sprawnego działania zespołu, z uwzględnieniem zagrożeń wynikających z błędów w zarządzaniu.

Pełny opis:

Ćwiczenia:

1. Kształtowanie własnej efektywności i kariery zawodowej w organizacji

• Zarządzanie sobą w czasie. Koncepcja perspektyw czasowych Ph. Zimbardo

• Podnoszenie skuteczności pracy intelektualnej

• Atuty i słabości, szanse i ograniczenia w budowaniu kariery zawodowej

• Modele kariery zawodowej a indywidualny rozwój menedżera

2. Psychiczne podstawy zachowania człowieka w organizacji

• Osobowość i temperament a uczestnictwo w organizacji

• Kształtowanie własnego wizerunku w relacjach społecznych

• Zachowanie w sytuacjach trudnych i stres organizacyjny

• Inteligencja emocjonalna w pracy

3. Poczucie sprawstwa

• Umiejscowienie poczucia kontroli

• Zapobieganie wyuczonej bezradności

• Koncepcja wyuczonego optymizmu M. Seligmana

4. Komunikacja interpersonalna w organizacji

• Informacja zwrotna w relacjach interpersonalnych. Modele komunikacji

• Werbalne i niewerbalne aspekty porozumiewania się

• Bariery komunikacyjne i ich przełamywanie

5. Motywacyjne uwarunkowania zachowania się w organizacji

• Skuteczność koncepcji motywacji w praktyce zarządzania

• Modyfikacja zachowania – zmiana nawyków

• Warunki i programy uczestniczenia w organizacji

• Warunki motywacji autonomicznej

6. Uczestnictwo w organizacji

• Kontrakt społeczny i psychologiczny

• Zaangażowanie organizacyjne

7. Zachowanie w grupie i budowanie zespołu

• Atrybuty grupy: wartości, normy, role, struktury

• Budowanie zwartości grupy. Efekt synergii

• Zagrożenia efektywności grupy

• Leadership

8. Konflikt organizacyjny

• Organizacja jako gra społeczna. Interesy i atuty aktorów

• Etiologia i dynamika konfliktu

• Strategie negocjacyjne w konflikcie

9. Kultura organizacyjna i wpływ społeczny

• Modele i metody diagnozowania kultury organizacyjnej

• Kultura organizacyjna a narodowa

• Metody obrony przed manipulacją

10. Kreatywność i twórcze rozwiązywanie problemów

• Indywidualny i grupowy wymiar kreatywności

• Heurystyki w rozwiązywaniu problemów menedżerskich

• Rozwój postawy i kompetencji twórczych

• Pokonywanie barier myślenia twórczego

Literatura:

Podstawowa pozycja:

 • Robbins P.S., Judge T.A. 2012. Zachowania w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

Uzupełniające pozycje:

 Brooks I. 2018. Organisational behavior. Individuals, Groups and Organisation, UK: Pearson

 Ch. Duhigg. 2023. Mądrzej szybciej lepiej Sekret efektywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

 Kożusznik B. 2014. Zachowanie człowieka w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

 Makin P., Cooper C., Cox Ch. 2000. Organizacje a kontrakt psychologiczny, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe

 D. Ariely i J. Kreisler, Grosz do grosza. Jak wydawać mądrze i unikać pułapek finansowych, Smak Słowa, Sopot 2019

 D. Ariely, Payoff. Ukryta logika kształtująca naszą motywację, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2021.

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po ukończeniu kursu:

W zakresie wiedzy:

• Zna i rozumie terminologię i podstawowe pojęcia dotyczące predyspozycji do pełnienia roli kierowniczych (K_W01)

• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące funkcjonowania zespołów w organizacji (K_W02).

• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu modele, zasady i mechanizmy sprawnej komunikacji w organizacji(K_W02).

• Zna i rozumie procesy i zjawiska społeczne i technologiczne oraz ich wpływ na relacje między jednostką a grupą w organizacji, w szczególności w odniesieniu do zarządzania ludźmi (K_W05)

• Zna i rozumie podstawowe zasady powstawania i rozwoju różnych form oraz przejawów kultury organizacyjnej (K_W06)

W zakresie umiejętności:

• Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą uwarunkowań skutecznego zarządzania do poprawy własnej efektywności w pracach zespołowych (K_U01)

• Potrafi prawidłowo interpretować zachowania i zjawiska występujące w procesach zespołowych w organizacjach (K_U02)

• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące realizacji projektów zespołowych w organizacji oraz komunikatywnie je prezentować publicznie (K_U03)

• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)

• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)

W zakresie postaw:

• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem zespołów w organizacji (K_K01)

• Gotów jest do myślenia i działania w sposób rozwijający efektywność funkcjonowania zespołu (K_K02)

• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z relacjami w zespołach i organizacji (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia w formie sprawdzianu

Ćwiczenia:

 20% sprawdzian zaliczeniowy

 80% praca na zajęciach i w domu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska
Prowadzący grup: Krzysztof Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)