Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ocena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSFRdz2rkdiOKWP
Kod Erasmus / ISCED: 04.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ocena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty specjalizacyjne dla 2 roku, MSZFiR dzienne, sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest prezentacja teoretyczno-metodologicznej koncepcji wyceny i kreowania wartości przedsiębiorstwa oraz określenie na tym gruncie ram ich praktycznej aplikacji w systemie strategicznego zarządzania podmiotem gospodarczym, szczególnie - długoterminowego zarządzania finansami. Aktualne tendencje w rozwoju i ewolucji działalności inwestycyjnej oraz finansowej przedsiębiorstw stwarzają obiektywne zapotrzebowanie na analizę i interpretację procesu wyceny czy oceny strategii maksymalizacji wartości.

Pełny opis:

1. Definicje wartości przedsiębiorstwa.

2. Istota i ewolucja koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa.

3. Czynniki ekonomiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa.

4. Finansowe czynniki tworzenia i oceny wartości przedsiębiorstwa (wolne przepływy pieniężne, struktura i koszt kapitału, stopa wzrostu i jej szacowanie na podstawie danych historycznych i wyników analizy fundamentalnej, stopa wzrostu zrównoważonego).

5. Pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa,

(księgowe ujęcie pomiaru wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, pomiar efektywności zarządzania wartością oparty na kryterium zysku ekonomicznego, rynkowy pomiar wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, gotówkowy pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wartość dodana dla właścicieli w ocenie efektywności strategii zarządzania wartością)

6. Strategie wzrostu wartości (fuzje, przejęcia, wspólne przedsięwzięcia, strategiczne alianse, wykup akcji, wykup lewarowany).

7. Zakres i metody wyceny wartości przedsiębiorstw (uniwersalne zasady oraz funkcje wyceny, źródła informacji dla potrzeb wyceny, klasyfikacja metod wyceny).

8. Majątkowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa - rodzaje metod, zalety i wady, zakres stosowania.

9. Dochodowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa - (metoda zdyskontowanych zysków, metoda zdyskontowanych dywidend, metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF), metoda skorygowanej wartości obecnej (APV)).

10. Metody porównań rynkowych (zastosowanie metod mnożnikowych).

11. Teoria opcji realnych w wycenie wartości przedsiębiorstwa.

12. Szczególne przypadki w wycenie (wycena w transakcjach fuzji i przejęć, wycena małych firmy, wycena firm młody, wycena firm zagrożonych upadłością).

Literatura:

1. Panfil Marek, Szablewski Andrzej red. (2011), Wycena przedsiębiorstwa . Od teorii do praktyki., Wydawnictwo Poltext,

2. Szablewski Andrzej., Tuzimek Rafał. (2008), Wycena i zarządzanie wartością firmy. Poltext, Warszawa

3. Szczepankowski Piotr (2007), Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

4. Dudycz Tadeusz, (2005) Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

5. Aswath Damodaran (2016), Damodaran on Valuation: Security Analysis for Investment and Corporate Finance, John Wiley & Sons,

6. Mario Massari, Gianfranco Gianfrate, Laura Zanetti, (2016) Corporate Valuation: Measuring the Value of Companies in Turbulent Times, John Wiley & Sons,

7. Jerald E. Pinto, Elaine Henry, Thomas R. Robinson, John D. Stowe (2015) Equity Asset Valuation, John Wiley & Sons,

8. McKinsey & Company Inc., Tim Koller, Marc Goedhart, David Wessels (2015), Measuring and Managing the Value of Companies, John Wiley & Sons,

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po ukończeniu kursu:

W zakresie wiedzy:

• Zna i rozumie w sposób pogłębiony metodologię badań i terminologię odnoszącą się do wartości przedsiębiorstw (S3_W01) (K_W01).

• Zna i rozumie zasady, metody i procedury dotyczące oceny i kształtowania wartości przedsiębiorstw (S3_W02) (K_W02).

• Rozumie w stopniu pogłębionym teorię oraz zna założenia modelowe zarówno konwencjonalnych, jak i niekonwencjonalnych metod szacowania wartości przedsiębiorstwa, a także zna czynniki kształtujące wartość współczesnych przedsiębiorstw(S3_W03) (K_W03).

• Zna i rozumie metody rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z oceną i kształtowaniem wartości przedsiębiorstw (S3_W05) (K_W05).

W zakresie umiejętności:

• Potrafi wykorzystać teorię w zakresie zarządzania finansami przedsiębiorstw do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z oceną i kształtowaniem wartości przedsiębiorstw (S3_U01) (K_U01).

• Potrafi dokonać wyceny każdego rodzaju podmiotu, prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne oraz ich wpływ na wartość przedsiębiorstw. (S3_U02) (K_U02).

• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty z uwzględnieniem złożonych procesów wpływających na wartości przedsiębiorstw. (S3_U03) (K_U03).

• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową w procesie oceny wartości przedsiębiorstw oraz przygotowywania strategii wzrostu ich wartości. (S3_U04) (K_U05).

• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (S3_U05) (K_U06).

W zakresie postaw:

• Gotów do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z zarządzaniem finansami w organizacjach, rachunkowością, zarządzaniem instytucjami finansowymi i strategami instytucji finansowych (S3_K01) (K_K01).

• Rozumie etyczne i społeczne aspekty procesu oceny i kształtowania wartości przedsiębiorstw (S3_K02) (K_K03).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie będzie oparte na:

- pisemnym egzaminie końcowym (pytania wielokrotnego wyboru i 2 zadania problemowe) oraz

- projekcie - praca grupowa (3-4 studentów).

Wpływ poszczególnych form zaliczenie będzie następujący:

egzamin końcowy – 80%

projekt – 20%projekt – 20%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Rafał Cieślik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)