Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie cen

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSFRdz2zfpSC
Kod Erasmus / ISCED: 04.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Strategie cen
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty specjalizacyjne dla 2 roku, MSZFiR dzienne, sem. letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie decyzji cenowych w przedsiębiorstwie w oparciu o marketingową koncepcje ceny.

Pełny opis:

1. Marketingowa koncepcja ceny

• Definicja ceny

• Marketingowa koncepcja ceny – etapy

• Automatyzacja decyzji cenowych – boty cenowe

• Studium przypadku – Legia Warszawa

2. Decyzji cenowe – podejścia i kalkulacje

• Podejścia do decyzji cenowych (Ceny negocjowane , Ceny rynkowe, Studium przypadku – KGHM Miedź Polska , Ceny ustalane przez klienta, Ceny ustalane przez sprzedawcę, Ceny Urzędowe)

• Kalkulacje cenowe (Kalkulacja kosztowa, Kalkulacja marketingowa)

2. Określenie jednostki cenowej

• Jednostki miary

• Sposób pozyskania

• Liczba produktów

3. Pozycjonowanie cenowe

• Grupa cenowa

• Strategie pozycjonowania cenowego – ujęcie statyczne

o Strategia cen niskich

o Strategia cen przeciętnych

o Strategia cen wysokich

o Studia przypadków – przedstawiające strategie cen (Southwest Airlines, Piwo EB, Harvard Business School)

• Strategie pozycjonowania cenowego – ujęcie dynamiczne

4. Określenie dopuszczalnego przedziału cenowego

• Dopuszczalny przedział cenowy

• Dolna granica przedziału cenowego

• Górna granica przedziału cenowego

5. Analizowanie wariantów cenowych – analiza popytu

• Popyt i jego typy

• Elastyczność cenowa popytu

• Subiektywna analiza wrażliwości cenowej popytu

• Badania empiryczne wrażliwości cenowej nabywców

6. Analizowanie wariantów cenowych– analiza konkurencji

• Struktury podmiotowe rynku

• Analiza konkurencji

• Strategie cenowe konkurencji

7. Analizowanie wariantów cenowych– analiza opłacalności

• Jednoasortymentowy próg opłacalności

• Wieloasortymentowy próg opłacalności

• Zmodyfikowany próg opłacalności

• Krótkookresowy wskaźnik zmian wielkości sprzedaży

• Długookresowy wskaźnik zmian wielkości sprzedaży

• Studium przypadku – Rejs

8. Ustalenie ceny podstawowej

• Cele przedsiębiorstwa

• Kalkulacja ceny podstawowej – jedna cena

• Kalkulacja ceny podstawowej – czyste wiązanie cen

• Kalkulacja ceny podstawowej – mieszane wiązanie cen

• Studium przypadku – Czy obniżyć cenę

9. Różnicowane cen

• Różnicowanie cen 1 stopnia

• Różnicowanie cen 2 stopnia

• Różnicowanie cen 3 stopnia

Literatura:

Podstawowa pozycja:

Simon, H., Fassnacht, M. (2019). Zarządzanie cenami. Strategia – analiza – decyzja – wdrożenie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Uzupełniające pozycje

Karasiewicz, G. (1997) Marketingowe strategie cen, PWE, Warszawa 1997.

Nagle, T., Hogan, J. , Zale, J. (2016). The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Growing More Profitably, Oxon, Routledge.

Waniowski, P (2014) Marketingowe zarządzanie ceną w przedsiębiorstwie, Monografie i Opracowania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po ukończeniu kursu:

W zakresie wiedzy:

 Zna i rozumie w sposób pogłębiony terminologię dotyczącą decyzji cenowych w przedsiębiorstwie (K_W01, S3_W01)

 Zna i rozumie w sposób pogłębiony zasady, procedury i praktyki dotyczące decyzji cenowych w przedsiębiorstwie (K_W02, S3_W02)

 Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska determinujące decyzje cenowe w przedsiębiorstwie (K_W05, S3_W05)

W zakresie umiejętności:

 Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny ekonomii i finanse oraz nauk uzupełniających (nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z

 decyzjami cenowymi w przedsiębiorstwie, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody (K_U01, S3_U01)

 Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne oraz ich wpływ na decyzje cenowe w przedsiębiorstwie, stosując

 właściwy dobór źródeł (K_U02, S3_U02)

 Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z decyzjami cenowymi w przedsiębiorstwie oraz komunikatywnie je

 prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03, S3_U03)

 Potrafi planować, organizować i kierować pracą zespołową (K3_U05 S3_U04)

 Posiada zdolność do samokształcenia się, podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w tym zakresie (K_U06, S3_U05)

W zakresie postaw:

 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z decyzjami cenowymi (K_K01, S3_K01)

 Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych z decyzjami cenowymi w przedsiębiorstwie (K_K03, S3_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium (test – pytania zamknięte, pytania otwarte i zadania) – 70%, aktywność na zajęciach (ćwiczenia, studia przypadków) 10%, projekt (praca w grupach) – 20%, obecność na zajęciach - dopuszczenie do kolokwium – min 20 godz. z 30 godz.

Łącznie podczas zajęć będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:

0-50 punktów – ocena 2

51-60 punktów – ocena 3

61-70 punktów – ocena 3,5

71-80 punktów – ocena 4

81-90 punktów – ocena 4,5

91-100 punktów – ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Karasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)