Strategie cen
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSFRdz2zfpSC |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.3
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie cen |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne dla 2 roku, MSZFiR dzienne, sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie decyzji cenowych w przedsiębiorstwie w oparciu o marketingową koncepcje ceny. |
Pełny opis: |
1. Marketingowa koncepcja ceny • Definicja ceny • Marketingowa koncepcja ceny – etapy • Automatyzacja decyzji cenowych – boty cenowe • Studium przypadku – Legia Warszawa 2. Decyzji cenowe – podejścia i kalkulacje • Podejścia do decyzji cenowych (Ceny negocjowane , Ceny rynkowe, Studium przypadku – KGHM Miedź Polska , Ceny ustalane przez klienta, Ceny ustalane przez sprzedawcę, Ceny Urzędowe) • Kalkulacje cenowe (Kalkulacja kosztowa, Kalkulacja marketingowa) 2. Określenie jednostki cenowej • Jednostki miary • Sposób pozyskania • Liczba produktów 3. Pozycjonowanie cenowe • Grupa cenowa • Strategie pozycjonowania cenowego – ujęcie statyczne o Strategia cen niskich o Strategia cen przeciętnych o Strategia cen wysokich o Studia przypadków – przedstawiające strategie cen (Southwest Airlines, Piwo EB, Harvard Business School) • Strategie pozycjonowania cenowego – ujęcie dynamiczne 4. Określenie dopuszczalnego przedziału cenowego • Dopuszczalny przedział cenowy • Dolna granica przedziału cenowego • Górna granica przedziału cenowego 5. Analizowanie wariantów cenowych – analiza popytu • Popyt i jego typy • Elastyczność cenowa popytu • Subiektywna analiza wrażliwości cenowej popytu • Badania empiryczne wrażliwości cenowej nabywców 6. Analizowanie wariantów cenowych– analiza konkurencji • Struktury podmiotowe rynku • Analiza konkurencji • Strategie cenowe konkurencji 7. Analizowanie wariantów cenowych– analiza opłacalności • Jednoasortymentowy próg opłacalności • Wieloasortymentowy próg opłacalności • Zmodyfikowany próg opłacalności • Krótkookresowy wskaźnik zmian wielkości sprzedaży • Długookresowy wskaźnik zmian wielkości sprzedaży • Studium przypadku – Rejs 8. Ustalenie ceny podstawowej • Cele przedsiębiorstwa • Kalkulacja ceny podstawowej – jedna cena • Kalkulacja ceny podstawowej – czyste wiązanie cen • Kalkulacja ceny podstawowej – mieszane wiązanie cen • Studium przypadku – Czy obniżyć cenę 9. Różnicowane cen • Różnicowanie cen 1 stopnia • Różnicowanie cen 2 stopnia • Różnicowanie cen 3 stopnia |
Literatura: |
Podstawowa pozycja: Simon, H., Fassnacht, M. (2019). Zarządzanie cenami. Strategia – analiza – decyzja – wdrożenie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniające pozycje Karasiewicz, G. (1997) Marketingowe strategie cen, PWE, Warszawa 1997. Nagle, T., Hogan, J. , Zale, J. (2016). The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Growing More Profitably, Oxon, Routledge. Waniowski, P (2014) Marketingowe zarządzanie ceną w przedsiębiorstwie, Monografie i Opracowania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: Zna i rozumie w sposób pogłębiony terminologię dotyczącą decyzji cenowych w przedsiębiorstwie (K_W01, S3_W01) Zna i rozumie w sposób pogłębiony zasady, procedury i praktyki dotyczące decyzji cenowych w przedsiębiorstwie (K_W02, S3_W02) Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska determinujące decyzje cenowe w przedsiębiorstwie (K_W05, S3_W05) W zakresie umiejętności: Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny ekonomii i finanse oraz nauk uzupełniających (nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z decyzjami cenowymi w przedsiębiorstwie, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody (K_U01, S3_U01) Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne oraz ich wpływ na decyzje cenowe w przedsiębiorstwie, stosując właściwy dobór źródeł (K_U02, S3_U02) Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z decyzjami cenowymi w przedsiębiorstwie oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03, S3_U03) Potrafi planować, organizować i kierować pracą zespołową (K3_U05 S3_U04) Posiada zdolność do samokształcenia się, podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w tym zakresie (K_U06, S3_U05) W zakresie postaw: Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z decyzjami cenowymi (K_K01, S3_K01) Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych z decyzjami cenowymi w przedsiębiorstwie (K_K03, S3_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium (test – pytania zamknięte, pytania otwarte i zadania) – 70%, aktywność na zajęciach (ćwiczenia, studia przypadków) 10%, projekt (praca w grupach) – 20%, obecność na zajęciach - dopuszczenie do kolokwium – min 20 godz. z 30 godz. Łącznie podczas zajęć będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę: 0-50 punktów – ocena 2 51-60 punktów – ocena 3 61-70 punktów – ocena 3,5 71-80 punktów – ocena 4 81-90 punktów – ocena 4,5 91-100 punktów – ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.