Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ocena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSFRz1zfpOKWP
Kod Erasmus / ISCED: 04.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ocena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty dla MSZFRiU zaoczne 1 rok, semestr letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

1. Definicje wartości przedsiębiorstwa

2. Istota i ewolucja koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa - (Shareholder Value Creation) i (Value Based Management).

3. Czynniki ekonomiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa

4. Finansowe czynniki tworzenia i oceny wartości przedsiębiorstwa (wolne przepływy pieniężne, struktura i koszt kapitału, stopa wzrostu i jej szacowanie na podstawie danych historycznych i wyników analizy fundamentalnej, stopa wzrostu zrównoważonego)

5. Pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa

(księgowe ujęcie pomiaru wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, pomiar efektywności zarządzania wartością oparty na kryterium zysku ekonomicznego, rynkowy pomiar wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, gotówkowy pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wartość dodana dla właścicieli w ocenie efektywności strategii zarządzania wartością)

6. Strategie wzrostu wartości (fuzje, przejęcia, wspólne przedsięwzięcia, strategiczne alianse, wykup akcji, wykup lewarowany)

7. Zakres i metody wyceny wartości przedsiębiorstw (uniwersalne zasady oraz funkcje wyceny, źródła informacji dla potrzeb wyceny, klasyfikacja metod wyceny)

8. Majątkowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa - rodzaje metod, zalety i wady, zakres stosowania

9. Dochodowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa - (metoda zdyskontowanych zysków, metoda zdyskontowanych dywidend, metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF), metoda skorygowanej wartości obecnej (APV))

10. Metody porównań rynkowych (zastosowanie metod mnożnikowych)

11. Teoria opcji realnych w wycenie wartości przedsiębiorstwa

12. Szczególne przypadki w wycenie (wycena w transakcjach fuzji i przejęć, wycena małych firmy, wycena firm młody, wycena firm zagrożonych upadłością)

13. Formułowanie strategii zarządzania wartością przedsiębiorstwa

Literatura:

1. Panfil Marek, Szablewski Andrzej red. (2011), Wycena przedsiębiorstwa . Od teorii do praktyki., Wydawnictwo Poltext,

2. Szablewski Andrzej., Tuzimek Rafał. (2008), Wycena i zarządzanie wartością firmy. Poltext, Warszawa

3. Szczepankowski Piotr (2007), Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

4. Dudycz Tadeusz, (2005) Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

5. Aswath Damodaran (2016), Damodaran on Valuation: Security Analysis for Investment and Corporate Finance, John Wiley & Sons,

6. Mario Massari, Gianfranco Gianfrate, Laura Zanetti, (2016) Corporate Valuation: Measuring the Value of Companies in Turbulent Times, John Wiley & Sons,

7. Jerald E. Pinto, Elaine Henry, Thomas R. Robinson, John D. Stowe (2015) Equity Asset Valuation, John Wiley & Sons,

8. McKinsey & Company Inc., Tim Koller, Marc Goedhart, David Wessels (2015), Measuring and Managing the Value of Companies, John Wiley & Sons,

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie będzie oparte na:

- pisemnym egzaminie końcowym (pytania wielokrotnego wyboru i 2 zadania problemowe) oraz

- projekcie - praca grupowa (3-4 studentów).

Wpływ poszczególnych form zaliczenie będzie następujący:

egzamin końcowy – 80%

projekt – 20%projekt – 20%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)