Ochrona konkurencji i konsumenta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMdz2zmOKK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona konkurencji i konsumenta |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty specjalnościowe dla 2 roku MSM dzienne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach przedstawiony zostanie system ochrony konkurencji i konsumentów. W trakcie zajęć analizowane będą obowiązki przedsiębiorców i prawa konsumentów oraz jakie zachowania przedsiębiorców są niedopuszczalne. Omówione zostaną zakazy stosowania praktyk ograniczających konkurencję, kontrola koncentracji przedsiębiorców oraz zakaz stosowania nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Uczestnicy zajęć poznają rolę i uprawnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będą następujące zagadnienia: 1) System ochrony konkurencji i konsumentów podstawowe chronione wartości; podstawy konstytucyjne; podstawowe instytucje; podstawowe pojęcia 2) Porozumienia ograniczające konkurencję Kartele – najpoważniejsze naruszenie konkurencji Porozumienia pomiędzy konkurentami inne niż kartele (m.in. wymiana informacji, joint ventures) Porozumienia pionowe m.in. w relacji producent-dystrybutor; dystrybutor-sprzedawca (m.in. ustalanie cen odsprzedaży) Możliwość wyłączenia odpowiedzialności (zyski dla konkurencji) 3) Pozycja dominująca i jej nadużywanie Pozycja dominująca: wyznaczanie pozycji dominującej na rynku właściwym Nadużywanie pozycji dominującej – praktyki wykluczające (np. odmowa kontraktowania, rabaty, drapieżnictwo cenowe Nadużywanie pozycji dominującej – praktyki eksploatacyjne (np. stosowanie zawyżonych cen) 4) Kontrola łączenia się przedsiębiorców połączenia, przejęcia, tworzenie wspólnego przedsiębiorcy kryteria kontroli, rodzaje i skutki koncentracji obowiązkowy system zgłoszeń koncentracji 5) Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów zagadnienia wprowadzające Wprowadzanie w błąd i misselling Nieuczciwa reklama 6) Niedozwolone postanowienia umowne 7) Prawa konsumenta w relacjach umownych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bernatt M., Jurkowska A., Skoczny T., Ochrona konkurencji i konsumentów, Wydawnictwo Naukowe WZ UW, 2007 Literatura uzupełniająca: C. Banasiński (red.), Polskie prawo antymonopolowe. Zarys wykładu, Wolters Kluwer, Warszawa 2018 R. Whish, D. Bailey, Competition Law, 9th Edition, Oxford University Press 2018 C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
K_W04 - Zna i rozumie w sposób pogłębiony regulacje prawne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki. K_W05 - Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. K_U02 - Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł. K_K01 - Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji, sektora i całej gospodarki. K_K03 - Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie analizy przypadku i aktywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Bernatt | |
Prowadzący grup: | Magdalena Knapp | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.