Wskaźniki marketingowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMz2abWM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0410) Biznes i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Wskaźniki marketingowe |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty specjalnościowe dla 2 roku MSM zaoczne sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Program zajęć obejmuje zapoznanie się z kluczowymi wskaźnikami pomiaru efektywności działalności marketingowej i sprzedażowej. Marketingowa marża brutto jako kluczowy wskaźnik marketingowy oraz punkt wyjścia do operacyjnych i strategicznych efektów działań marketingowych przedsiębiorstwa na rynku. Analizowane wskaźniki prezentowane są zarówno teoretycznie jak i praktycznie w kontekście zastosowania ich w praktyce biznesowej. |
Pełny opis: |
1.Marketingowa marża brutto - wprowadzenie • Jak mierzyć sukces w marketingu – przykłady • Określenie marketingowej marży brutto (NMC)– wymiar produktowy i klientowski • Rentowność i produktywność marketingowa • Wpływ efektów operacyjnych na NMC • Udział NMC w efektach strategicznych • Analityka marketingowa 2. Popyt rynkowy • Popyt rynkowy – ilościowy i wartościowy • Stopień rozwoju rynku 3. Udział w rynku • Kalkulacja udziału w rynku – różne typy • Studium przypadku – Rynek smartfonów na świecie • Drzewo udziału w rynku: świadomość marki, preferencja marki, intencja zakupu marki, dostępność marki • Model 5A • Konwersja klienta • Łańcuch udziału w rynku • Zadowolenie i lojalność klientów 4. Jednostkowa marża brutto • Określenie poziomu przewagi konkurencyjnej • Przewaga różnicowania oferty • Przewaga kosztowa • Dystrybucja – pozycja przetargowa i struktura kanałów 5. Wydatki marketingowe • Zmiany w strukturze kosztów • Jakie koszty tworzą wydatki marketingowe • Poziom wsparcia marketingowego • Wskaźniki mediowe • Wydatki na Technologie marketingowe 6. Wartość życiowa klientów • Wartość życiowa klientów – proste podejście Analiza elementów tworzących wartość życiową klientów |
Literatura: |
Podstawowa pozycja: Karasiewicz G. (2007). „Pomiar efektywności strategii marketingowych”, Problemy Zarządzania, Vol. 16, nr 2. Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson. Literatura uzupełniająca: Kozielski R. (red.) (2006). Wskaźnik marketingowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson. Best, R. (2013). Market-Based Management. Strategies for Growing Customer Value and Profitability, Upper Saddle River: Pearson. Jeffery, M. (2015). Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer: Wydawnictwo Helion S.A. Mazurek G. (red) (2018). E-marketing, Wydawnictwo Poltext, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: • Zna i rozumie terminologię dotycząca wskaźników marketingowych i modele teoretyczne w zakresie analityki marketingowej (K_W01) • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące analizy finansowej dotyczącej: konstruowania budżetu marketingowego i inwestowania go w działalność marketingowa organizacji (K_W02). • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i procedury dotyczące inwestycji marketingowej i efektywności biznesowej przedsiębiorstwa. Dostrzega relacje z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu konkurencyjnym (K_W02). • Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do działalności marketingowej (K_W05) • Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w oparciu o wskaźniki marketingowego (K_W06) W zakresie umiejętności: • Potrafi wykorzystać wskaźniki marketingowe oraz teorię marketingu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K-_U01) • Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02) • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03) • Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06) W zakresie postaw: • Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku (K_K01) • Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02) • Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu) oraz egzaminu 60%=>Kolokwium: pytania zamknięte i otwarte - forma online, zadania – forma offline) 30%=>Projekt (praca w grupach max 3 osobowych) 10%=>Aktywność na zajęciach (ćwiczenia, studia przypadków Łącznie podczas zajęć będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę: 0-50 punktów – ocena 2 51-60 punktów – ocena 3 61-70 punktów – ocena 3,5 71-80 punktów – ocena 4 81-90 punktów – ocena 4,5 91-100 punktów – ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Edyta Barmentloo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.