Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wskaźniki marketingowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSMz2abWM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wskaźniki marketingowe
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty specjalnościowe dla 2 roku MSM zaoczne sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Program zajęć obejmuje zapoznanie się z kluczowymi wskaźnikami pomiaru efektywności działalności marketingowej i sprzedażowej. Marketingowa marża brutto jako kluczowy wskaźnik marketingowy oraz punkt wyjścia do operacyjnych i strategicznych efektów działań marketingowych przedsiębiorstwa na rynku. Analizowane wskaźniki prezentowane są zarówno teoretycznie jak i praktycznie w kontekście zastosowania ich w praktyce biznesowej.

Pełny opis:

1.Marketingowa marża brutto - wprowadzenie

• Jak mierzyć sukces w marketingu – przykłady

• Określenie marketingowej marży brutto (NMC)– wymiar produktowy i klientowski

• Rentowność i produktywność marketingowa

• Wpływ efektów operacyjnych na NMC

• Udział NMC w efektach strategicznych

• Analityka marketingowa

2. Popyt rynkowy

• Popyt rynkowy – ilościowy i wartościowy

• Stopień rozwoju rynku

3. Udział w rynku

• Kalkulacja udziału w rynku – różne typy

• Studium przypadku – Rynek smartfonów na świecie

• Drzewo udziału w rynku: świadomość marki, preferencja marki, intencja zakupu marki, dostępność marki

• Model 5A

• Konwersja klienta

• Łańcuch udziału w rynku

• Zadowolenie i lojalność klientów

4. Jednostkowa marża brutto

• Określenie poziomu przewagi konkurencyjnej

• Przewaga różnicowania oferty

• Przewaga kosztowa

• Dystrybucja – pozycja przetargowa i struktura kanałów

5. Wydatki marketingowe

• Zmiany w strukturze kosztów

• Jakie koszty tworzą wydatki marketingowe

• Poziom wsparcia marketingowego

• Wskaźniki mediowe

• Wydatki na Technologie marketingowe

6. Wartość życiowa klientów

• Wartość życiowa klientów – proste podejście

Analiza elementów tworzących wartość życiową klientów

Literatura:

Podstawowa pozycja:

Karasiewicz G. (2007). „Pomiar efektywności strategii marketingowych”, Problemy Zarządzania, Vol. 16, nr 2.

Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson.

Literatura uzupełniająca:

Kozielski R. (red.) (2006). Wskaźnik marketingowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson.

Best, R. (2013). Market-Based Management. Strategies for Growing Customer Value and Profitability, Upper Saddle River: Pearson.

Jeffery, M. (2015). Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer: Wydawnictwo Helion S.A.

Mazurek G. (red) (2018). E-marketing, Wydawnictwo Poltext, Warszawa

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po ukończeniu kursu:

W zakresie wiedzy:

• Zna i rozumie terminologię dotycząca wskaźników marketingowych i modele teoretyczne w zakresie analityki marketingowej (K_W01)

• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące analizy finansowej dotyczącej: konstruowania budżetu marketingowego i inwestowania go w działalność marketingowa organizacji (K_W02).

• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i procedury dotyczące inwestycji marketingowej i efektywności biznesowej przedsiębiorstwa. Dostrzega relacje z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu konkurencyjnym (K_W02).

• Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do działalności marketingowej (K_W05)

• Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w oparciu o wskaźniki marketingowego (K_W06)

W zakresie umiejętności:

• Potrafi wykorzystać wskaźniki marketingowe oraz teorię marketingu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K-_U01)

• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)

• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)

• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)

• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)

W zakresie postaw:

• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku (K_K01)

• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02)

• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu) oraz egzaminu

60%=>Kolokwium: pytania zamknięte i otwarte - forma online, zadania – forma offline)

30%=>Projekt (praca w grupach max 3 osobowych)

10%=>Aktywność na zajęciach (ćwiczenia, studia przypadków

Łącznie podczas zajęć będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:

0-50 punktów – ocena 2

51-60 punktów – ocena 3

61-70 punktów – ocena 3,5

71-80 punktów – ocena 4

81-90 punktów – ocena 4,5

91-100 punktów – ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Edyta Barmentloo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)