Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie wiedzą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSMz2zitZW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie wiedzą
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty specjalnościowe dla 2 roku MSM zaoczne sem. letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

1. Wiedza w organizacji; wiedza jako zasób, ograniczenie i produkt (Tuomi), wiedza ukryta (Polanyi); kapitał intelektualny (Edvinsson i Malone); pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris i Schön); uczenie się organizacji jako "Piąta Dyscyplina" (Senge)

2. Wiedza jako zasób; kluczowe procesy zarządzania wiedzą (Probst, Rauch, Romhardt); strategia kodyfikacji i jej ograniczenia; wycena kapitału intelektualnego (Edvinsson i Malone, Kaplan i Norton); korzyści i ograniczenia zastosowania technologii informatycznych w zarządzaniu wiedzą

3. Znaczenie postaw pracowniczych w zarządzaniu wiedzą (Meyer i Allen); good soldier syndrome;strategia personalizacji; pracowniczy przekraczający granice organizacji (boundary-spanning individuals); teoria słabych więzi (Granovetter)

4. Wiedza jako ograniczenie; błędy decyzyjne (Tversky i Kahneman); dominująca logika menedżerska (Prahalad, Bettis); źródła porażek biznesowych i uczenie się na błędach (Finkelstein); kluczowe kompetencje (Hamel, Prahalad); kluczowe nieustępliwości (Leonard-Barton); gry polityczne (Mintzberg), mity organizacyjne (Kostera, Klincewicz)

5. Neoinstitucjonalizm i izomorfizm organizacyjny (DiMaggio, Powell); firmy doradcze i mody w zarządzaniu (Abrahamson, Kieser, Klincewicz); fasady organizacyjne (Nystrom, Starbuck); teorie deklarowane i teorie przejawiające się w działaniu (Argyris, Schön)

6. Dynamika systemów; myślenie systemowe a współczesne organizacje (Lorenz, Forrester, Senge); "Piąta Dyscyplina" i archetypy systemowe (Senge); techniki diagnozy problemów organizacyjnych; wykorzystanie programu Vensim do modelowania zależności systemowyh w organziacji

7. Wiedza jako produkt; produkty oparte na wiedzy; pracownicy wiedzy i źródła ich motywacji (Drucker, Florida); kreatywność, wynalazki i innowacyjność; gospodarka oparta na wiedzy (Solow, Romer, Castells), sektorowe, regionalne i narodowe systemy innowacji (Lundvall).

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Senge, Peter M. (1998), Piąta Dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa (dostępne także wydanie II: Senge (2003), ~, Oficyna Ekonomiczna. Kraków

• Materiały przekazywane przez prowadzącą i umieszczane na stronie internetowej kursu (w tym prezentacje z zajęć, artykuły, studia przypadków).

Literatura uzupełniająca:

• Bogdanienko, Jerzy (2012), Wiedza i innowacje w firmie, Wydawnictwo AON, Warszawa.

• Edvinsson, Lei i Malone, Michael S. (2001), Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa.

• Hamel, Gary i Prahalad, C.K. (1996), Competing for the future, Business Press, Harvard.

• Jasiński, Andrzej H. (2006), Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa.

• Matusiak, Krzysztof B. (red.) (2005), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, http://pliki.parp.gov.pl/wydaw/inn_transfer_tech/inn_transfer_tech.pdf

• Nonaka, Ikujiro i Takeuchi, Hirotaka (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.

• Probst, Gilbert, Raub, Steffen i Romhardt, Kai (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

• Tyszka, Tadeusz (2000), Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie projektu konsultingowego (65% oceny końcowej) – rozwiązania studium przypadku przygotowane w grupach 3-5 osobowych, które reprezentują fikcyjne „firmy doradcze”. Studia przypadków zawierają: zapytanie ofertowe, opis studium przypadku oraz wymagania co do składanej oferty i kryteria jej oceny. Rozwiązania studium przypadku muszą być przekazane osobie prowadzącej w nieprzekraczalnym terminie, który będzie ogłoszony na pierwszym spotkaniu oraz na stronie internetowej.

- prace grupowe i indywidualne realizowane w trakcie zajęć - 35% oceny końcowej

Egzamin poprawkowy będzie przeprowadzony w formie testu (pytania jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)