Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing strategiczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSMz2zmMS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing strategiczny
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty specjalnościowe dla 2 roku MSM zaoczne sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć zostanie przedstawiony proces budowania strategii marketingowej oraz omówione zostaną jego kluczowe składowe. Na poziomie firmy dogłębnej analizie poddane zostaną strategie zakresowe oraz alokacyjne. Na poziomie rynku produktowo – geograficznego szczegółowo omawiane będą strategie intensyfikowania popytu oraz walki konkurencyjnej.

Pełny opis:

1. Marketing strategiczny – wprowadzenie i typologia

• Rodzaje decyzji marketingowych

• Definicja strategii marketingowej

• Jak powstaje strategia marketingowa?

• Rodzaje strategii marketingowych

2. Strategia marketingowa przedsiębiorstwa

• Typowe elementy strategii marketingowej przedsiębiorstwa

• Misja i cele przedsiębiorstwa. Analiza wybranych przypadków – perspektywa marketera

• Wyznaczenie strategicznych jednostek biznesu na przykładach

• Strategiczna luka planistyczna jako wyzwanie dla marketera

3. Strategie zakresowe - rozwojowe i ograniczania.

• Identyfikacja rodzajów strategii (rozwój intensywny, integratywny i dywersyfikacyjny).

• Zalety i wady poszczególnych strategii.

• Analiza przypadków

• Strategie ograniczania (ich rodzaje, zalety i wady)

4. Wnioski z analizy portfela firmy i ich powiązanie ze strategiami alokacyjnymi

• Praktyczne podejście do analizowania portfela

• Zasady konstruowania zdrowego portfela – perspektywa marketera

• Strategie alokacyjne

5. Strategie marketingowe dla produktu

Strategie intensyfikowania popytu pierwotnego

• Popyt potencjalny/sprzedaż branży/sprzedaż firmy

• Strategie bazujące na zwiększaniu liczby nabywców i zwiększeniu skali użycia (konsumpcji/zakupu)

• Analiza przypadku

Strategie intensyfikowania popytu selektywnego

• Lider kosztowy (warunki brzegowe, zalety i wady)

• Strategia różnicowania (warunki brzegowe, zalety i wady)

6. Kierunkowe strategie walki konkurencyjnej

• Strategie ofensywne na przykładach pochodzących a polskiego rynku

• Strategie defensywne na przykładach pochodzących a polskiego rynku

• Specjalizacja vs. naśladownictwo jako strategie neutralne

• Możliwości i ograniczenia stosowania poszczególnych strategii

Literatura:

Podstawowa pozycja:

Lambin, J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN (rozdziały VIII i IX) Uzupełniające pozycje Armstrong, G. i P. Kotler, Marketing. Wprowadzenie, Wolters Kluwer, Warszawa (rozdział II.) Podstawka, K., Marketing menedżerski, Wydawnictwo WZUW, Warszawa (rozdział II.)

Strategic Marketing Management: Planning and Control (2003), BPP Professional Education, London

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po ukończeniu kursu:

W zakresie wiedzy:

• Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie marketingu (K_W01)

Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię zarządzania i dyscyplin uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z marketingiem, i ich integracji w ramach strategii organizacji. (K_W02)

• Zna i rozumie pogłębioną terminologię dotyczącą zarządzania marketingowego w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne). (S1_W01)

• Zna i rozumie metody, procedury i praktyki efektywnego zarządzania działalnością marketingową w organizacji w stopniu pogłębionym.(S1_W02)

W zakresie umiejętności:

• Potrafi wykorzystać teorię marketingu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody (K-_U01)(S1_U01)

• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne. (K_U03) (S1_U03)

• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06) (S1_U05)

W zakresie postaw:

• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01) (S1_K01)

• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02) (S1_K02)

• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03) (S1_K03)

Metody i kryteria oceniania:

W formie pisemnej – test rozwiązywany w sali, obejmujący treści wykładane podczas spotkań.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Wilczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)