Marketing strategiczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMz2zmMS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing strategiczny |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty specjalnościowe dla 2 roku MSM zaoczne sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostanie przedstawiony proces budowania strategii marketingowej oraz omówione zostaną jego kluczowe składowe. Na poziomie firmy dogłębnej analizie poddane zostaną strategie zakresowe oraz alokacyjne. Na poziomie rynku produktowo – geograficznego szczegółowo omawiane będą strategie intensyfikowania popytu oraz walki konkurencyjnej. |
Pełny opis: |
1. Marketing strategiczny – wprowadzenie i typologia • Rodzaje decyzji marketingowych • Definicja strategii marketingowej • Jak powstaje strategia marketingowa? • Rodzaje strategii marketingowych 2. Strategia marketingowa przedsiębiorstwa • Typowe elementy strategii marketingowej przedsiębiorstwa • Misja i cele przedsiębiorstwa. Analiza wybranych przypadków – perspektywa marketera • Wyznaczenie strategicznych jednostek biznesu na przykładach • Strategiczna luka planistyczna jako wyzwanie dla marketera 3. Strategie zakresowe - rozwojowe i ograniczania. • Identyfikacja rodzajów strategii (rozwój intensywny, integratywny i dywersyfikacyjny). • Zalety i wady poszczególnych strategii. • Analiza przypadków • Strategie ograniczania (ich rodzaje, zalety i wady) 4. Wnioski z analizy portfela firmy i ich powiązanie ze strategiami alokacyjnymi • Praktyczne podejście do analizowania portfela • Zasady konstruowania zdrowego portfela – perspektywa marketera • Strategie alokacyjne 5. Strategie marketingowe dla produktu Strategie intensyfikowania popytu pierwotnego • Popyt potencjalny/sprzedaż branży/sprzedaż firmy • Strategie bazujące na zwiększaniu liczby nabywców i zwiększeniu skali użycia (konsumpcji/zakupu) • Analiza przypadku Strategie intensyfikowania popytu selektywnego • Lider kosztowy (warunki brzegowe, zalety i wady) • Strategia różnicowania (warunki brzegowe, zalety i wady) 6. Kierunkowe strategie walki konkurencyjnej • Strategie ofensywne na przykładach pochodzących a polskiego rynku • Strategie defensywne na przykładach pochodzących a polskiego rynku • Specjalizacja vs. naśladownictwo jako strategie neutralne • Możliwości i ograniczenia stosowania poszczególnych strategii |
Literatura: |
Podstawowa pozycja: Lambin, J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN (rozdziały VIII i IX) Uzupełniające pozycje Armstrong, G. i P. Kotler, Marketing. Wprowadzenie, Wolters Kluwer, Warszawa (rozdział II.) Podstawka, K., Marketing menedżerski, Wydawnictwo WZUW, Warszawa (rozdział II.) Strategic Marketing Management: Planning and Control (2003), BPP Professional Education, London |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: • Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie marketingu (K_W01) Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię zarządzania i dyscyplin uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z marketingiem, i ich integracji w ramach strategii organizacji. (K_W02) • Zna i rozumie pogłębioną terminologię dotyczącą zarządzania marketingowego w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne). (S1_W01) • Zna i rozumie metody, procedury i praktyki efektywnego zarządzania działalnością marketingową w organizacji w stopniu pogłębionym.(S1_W02) W zakresie umiejętności: • Potrafi wykorzystać teorię marketingu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody (K-_U01)(S1_U01) • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne. (K_U03) (S1_U03) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06) (S1_U05) W zakresie postaw: • Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01) (S1_K01) • Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02) (S1_K02) • Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03) (S1_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
W formie pisemnej – test rozwiązywany w sali, obejmujący treści wykładane podczas spotkań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wilczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.