Wprowadzenie do architektury informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D1WDAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do architektury informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi problemami badawczymi architektury informacji oraz jej terminologią a także założeniami metodyki projektowania architektury informacji na potrzeby cyfrowych usług informacyjnych. Ćwiczenia Celem zajęć jest nabycie umiejętności identyfikacji podstawowych problemów badawczych architektury informacji oraz zastosowania właściwych metod do ich rozwiązania. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z metodami i technikami badania i optymalizacji architektury informacji w poszczególnych typach sieciowych usług informacyjnych |
Pełny opis: |
Zagadnienia 1. Definicje i koncepcje architektury informacji 2. Historia architektury informacji 3. Metodyka architektury informacji 4. Epistemologie architektury informacji i projektowania zorientowanego na użytkownika 5. Wprowadzenie do problematyki interakcji człowiek-komputer 6. Wprowadzenie do modelowania konceptualnego 7. Projektowanie zorientowane na użytkownika (user experience) |
Literatura: |
Kisilowska, M. (2011). Przestrzeń informacyjna jako termin informatologiczny. Zagadnienia Informacji Naukowej, (2), 35–52. Retrieved from http://bbc.uw.edu.pl/Content/1848/z2011_2_03.pdf Resmini, A. (Ed.). (2014). Reframing Information Architecture. Springer International Publishing. http://doi.org/10.1007/978-3-319-06492-5 Mościchowska, I., & Rogoś-Turek, B. (2015). Badania jako podstawa projektowania user experience. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. Tidwell, J. (2012). Projektowanie Interfejsow. Sprawdzone wzorce projektowe. Helion. Sikorski, M. (2010). Interakcja Człowiek-Komputer. Warszawa: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Resmini, A., & Rosati, L. (2011). A Brief History of Information Architecture. Journal of Information Architecture, 3(2). Retrieved from http://journalofia.org/volume3/issue2/03-resmini/ Skórka, S. (2016). Architektura informacji. In Nauka o informacji (pp. 555–576). Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Sosińska-Kalata, B., & Roszkowski, M. (2016). Organizacja informacji i wiedzy. In W. Babik (Ed.), Nauka o informacji (pp. 305–358). Warszawa: Wyd. SBP. Johnson, J. (2014). Designing with the Mind in Mind. Morgan Kaufmann. Lis, R., & Lis, R. (2008). Atrybuty użyteczności systemów informatycznych w projektowaniu edukacyjnych serwisów internetowych. Postępy Nauki I Techniki, (2), 153–164. Retrieved from http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPL2-0020-0032 Skórka, S. (2011). Architekt informacji : kreator przestrzeni informacyjnych. Przegląd Biblioteczny, (1), 47–61. Lange-Sadzińska, K. (2011). Architektura informacji w praktyce. Studia I Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 53, 93–103. Retrieved from http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t053_pszw_2011_langesadzinska_-_architektura_informacji_w_praktyce.pdf |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu historię, specyfikę przedmiotową oraz teorie właściwe dla obszaru badawczego architektury informacji (K_W01, K_W02) - terminologię właściwą dla obszaru badawczego architektury informacji (K_W03) Absolwent potrafi: - identyfikować i rozwiązywać szczegółowe problemy badawcze z zakresu architektury informacji (K_U01) Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych w obszarze architektury informacji (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny Laboratorium a) obecność (dopuszczona jedna nieusprawiedliwiona nieobecność) b) wykonanie wszystkich zadań cząstkowych (30%) c) zadanie zaliczeniowe (70%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Prowadzący grup: | Andrzej Gil, Barbara Sosińska-Kalata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Roszkowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Gil, Marcin Roszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.