Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media i kultury kreatywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-Z4MKKR-DZI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Media i kultury kreatywne
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-ZAOCZNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec. dziennikarstwo)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z tematyką roli mediów w tworzeniu kultur kreatywnych i ich wpływu na rozwój gospodarczy, społeczny i kulturowy. Podczas wykładu kładziony jest nacisk na nowe formy mediów i ich rolę w ewolucji kultur kreatywnych w XXI wieku.

Pełny opis:

Wykład jest poświęcony mediom w dobie dynamicznego rozwoju kultur kreatywnych. Podczas zajęć student poznaje podstawowe pojęcia, takie jak, kultury kreatywne, klastry medialne i kreatywne czy platforma ICT. Kluczowym zagadnieniem jest poznanie i zrozumienie pojęcia klasy kreatywnej, jej rozwoju oraz różnych koncepcji jej tworzenia. W celu zrozumienia złożoności i odrębności kultur kreatywnych omawiane są koncepcje: branż kreatywnych, miasta kreatywnego i gospodarki kreatywnej.

Obszarem tematycznym zajęć objęte są klastry i sąsiedztwa kreatywne, które pobudzają rozwój nowych form mediów i kultur organizacyjnych. Zmiany kulturowe wpływają tym samym na zmiany technologiczne i społeczne, które powodują widoczne przejście od kultury zarządzania w paradygmacie industrialnym (media masowe) do postindustrialnego (media cyfrowe). Podczas zajęć poruszana jest tematyka badawcza dotycząca specyfiki nowych mediów, nowych praktyk i kompetencji medialnych, innowacyjności technologicznej i otwartych innowacji.

Media i kultury kreatywne wpływają również na wytwarzanie nowych modeli biznesowych w mediach online, dlatego omawiany jest obszar środowisk startupowych i kultur organizacyjnych w mediach. Zmiany w kulturach kreatywnych mają odzwierciedlenie w koncepcji piątej ewolucji przemysłowej, która zwłaszcza w czasach po-pandemicznych, odgrywa coraz większą rolę w badaniach nad mediami i komunikacją.

Literatura:

• Amabile, Teresa M., Mary Ann Collins , Regina Conti and Elise Phillips (1996) Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity. Boulder, CO: Westview Press.

• Deuze, M. (2007). Convergence culture in the creative industries. International Journal of Cultural Studies, 10(2), 243–263.

• Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class: And How it’s transforming work, leisure, community and everyday life, New York: Perseus Book Group.

• Flew, T. (2013). Creative Industries and Urban Development: Creative Cities in the 21st Century. Routlage.

• Głowacki, M., Jackson, L. (2018), Towards Advanced Media Ecologies, MediaRoad project.

• Głowacki, M., Jackson, L. (2019), Organisational Culture of Public Service Media: People, Values, Processes. Project Report. Warsaw and London.

• Głowacki, M. (2020), The Fabric of Creative Cultures: How Creative Clusters Connect with their Neighbourhood in Warsaw's Districts of Praga. In: M. Komorowski, I. Picone (eds.), Creative Clusters Development: Governance, Place-Making and Entrepreneurship. Routledge: Regional Studies Association, 145–155.

• Harris, A. (2014). The creative turn: Toward a new aesthetic imaginary. Rotterdam: Sense.

• Harris, A. (2016). Creativity, religion, and youth cultures. New York: Routledge.

• Keith Simonton, D. (2003). Creative Cultures, Nations and Civilizations. Strategies and Results in Group Creativity: Innovation through Collaboration Eds. P.B. Paulus, B. A. Nijstad, pp. 304-320. Oxford University Press.

• Jackson, L., Głowacki, M. (2019), Creative Media Clusters - Findings, MediaRoad project.

• Mihelj, S., & Huxtable, S. (2018). From Media Systems to Media Cultures: Understanding Socialist Television. In From Media Systems to Media Cultures: Understanding Socialist Television (Communication, Society and Politics, p. Iii). Cambridge: Cambridge University Press.

• Mikucki, J. (2021). Media w smart city. Aspra.

• Sefton-Green J., Soep E. (2007). Creative Media Cultures: Making and Learning Beyond the School. In: Bresler L. (eds) International Handbook of Research in Arts Education. Springer International Handbook of Research in Arts Education, vol 16. Springer, Dordrecht.

• Xu, X., Lu, Y., Vogel-Heuser, B., Wang, L. (2021), Industry 4.0 and Industry 5.0—Inception, conception and perception, Journal of Manufacturing Systems, Vol. 61,pp. 530-535.

• European Commission, Culture and Creativity, https://culture.ec.europa.eu/pl/sectors/sektor-kultury-i-sektor-kreatywny

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę obejmującą operacjonalizację pojęć związanych z mediami i kulturami kreatywnymi. Ma wiedzę o procesie rozwoju klasy kreatywnej i jej wpływie na ewolucję mediów oraz kultur kreatywnych w XXI w. Student posiada wiedzę dotyczącą specyfiki nowych mediów, a w szczególności nowych praktyk komunikacyjnych, platformizacji oraz startupów medialnych.

Student potrafi określić i odróżnić od siebie koncepcje klasy kreatywnej, branż kreatywnych, miast kreatywnych oraz gospodarki kreatywnej. Student potrafi dokonać analizy miasta i dystryktów, pod kątem występowania klastrów kreatywnych i tworzonych w nich startupów medialnych. Student potrafi wykazach etapy rozwoju rewolucji przemysłowych, z naciskiem na specyfikę piątej rewolucji przemysłowej, typowej dla XXI wieku.

Student posiada kompetencje w posługiwaniu nomenklaturą typową dla kultur kreatywnych i nowych form mediów. Student wykazuje gotowość do podjęcia pracy w branży kreatywnej ukierunkowanej na media i komunikację. Student ma wrażliwość na aspekt szeroko rozumianej kreatywności i innowacyjności.

Metody i kryteria oceniania:

- zaliczenie w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

- oceny pozytywne nie mogą być poprawiane

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Mikucki
Prowadzący grup: Jacek Mikucki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Mikucki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)