Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-Z4TEMO-DZI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Techniki mowy
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-ZAOCZNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec. dziennikarstwo)
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące techniki mowy ze szczególnym uwzględnieniem techniki mowy mikrofonowej oraz normy ortofonicznej współczesnej polszczyzny. Celem zajęć jest doskonalenie warsztatu dziennikarskiego poprzez pracę nad głosem i wyrazistością mówienia: dykcją, logicznym akcentowaniem i adekwatną do treści ekspresją mówienia.

Pełny opis:

Zajęcia, których celem jest doskonalenie emisji głosu i techniki mowy, z uwzględnieniem techniki czytania.

Szczegółowe cele zajęć to:

- uświadomienie, na czym polega dobre mówienie (pozycja ciała, oddech, głos, dykcja)

- zapoznanie uczestników z ćwiczeniami utrwalającymi prawidłowe mówienie

- doskonalenie umiejętności głośnego czytania (radiowego i telewizyjnego)

- rozwijanie umiejętności mówienia do mikrofonu radiowego i przed kamerą tv.

Literatura:

1. Bednarek D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005

2. Gorzechowski K., Rehabilitacja stomatologiczna, Białystok 2016

3. Karczmarczuk B., Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 2012

4. Kotlarczyk M., Sztuka żywego słowa, Lublin 2010

5. Lewis D., Spokojny oddech, sposób na stres, tł. M. Czekański, Warszawa 2003

6. Logopedia artystyczna, red. Kamińska B., Milewski S., Gdańsk 2016

7. Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2007

8. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2004

9. Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011

10. Tenner J., Technika żywego słowa, Lwów 1904

11. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 (i inne pozycje autorki)

12. Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001

13. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna budowę aparatu mowy

- zna mechanizmy oddychania

- zna fizjologiczne podstawy tworzenia głosu

- zna zasady higieny głosu

- zna fonetykę artykulacyjną

Umiejętności:

- umie posługiwać się w mowie torem piersiowo-brzusznym

- stosuje ćwiczenia rozluźniające i rozgrzewające ciało i aparat mowy

- dostrzega różnicę w brzmieniu głosek

- świadomie wpływa na tempo mowy

- kontroluje pracę artykulatorów

- rozpoznaje stany napięcia i rozluźnienia

- słyszy swoją wadę wymowy

- przyswaja poprawną wymowę

Inne kompetencje:

- ma świadomość wpływu cech psychicznych na mowę

- kontroluje głośność wypowiedzi w sytuacjach wystąpień publicznych oraz w mowie mikrofonowej

- różnicuje style mówienia

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

- zaangażowanie na zajęciach

- praca zaliczeniowa na zakończenie semestru

- brak możliwości poprawiania ocen pozytywnych

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Bloch
Prowadzący grup: Jagoda Bloch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Bloch
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)