Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D1PNOK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z genezą nauki o książce i jej miejscem wśród innych nauk, problematyką akademickiego kształcenia bibliotekarzy, podstawową terminologią z zakresu nauki o książce, najważniejszymi źródłami informacji niezbędnymi w studiowaniu bibliologii oraz podstawowymi problemami badawczymi w tej dziedzinie. |
Pełny opis: |
Tematy: 1) Systematyka nauki o książce. Subdyscypliny księgoznawcze. Bibliologia a nauki pomocnicze historii. 2) Podstawowe problemy badawcze. Miejsce nauki o książce wśród dyscyplin akademickich. 3) Od bibliografii do bibliologii – ewolucja dyscypliny. Pionierzy nauki o książce za granicą i w Polsce. Kształcenie bibliotekarzy na poziomie akademickim – model absolwenta. Placówki akademickiego kształcenia bibliotekarzy w Polsce. 4) Podstawowa terminologia dotycząca budowy i kompozycji książki Leksykografia bibliologiczna. Polskie i obce słowniki, encyklopedie i leksykony z dziedziny bibliologii. 5) Czasopisma z zakresu nauki o książce, bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Podstawowe bibliografie i słowniki biograficzne. 6) Typologia bibliotek. Ogólnokrajowa sieć biblioteczna. Sieci biblioteczne w Polsce w statystyce. 7) Biblioteka Narodowa jako centralna biblioteka państwa – jej historia, działalność i najważniejsze publikacje. 8) Polskie prawo biblioteczne. Zapisy ustawy o bibliotekach. Prawo o egzemplarzu obowiązkowym. Przepisy dotyczące Narodowego Zasobu Bibliotecznego. |
Literatura: |
(teksty uzupełniające) Bieńkowska B.: Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005. Biliński L.: Prawo biblioteczne na co dzień. Warszawa 2006. Fercz J., Niemczykowa A.: Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji naukowej. Warszawa 2001. Ratajewski J.: Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach. Warszawa 2002. Sordylowa B.: Wzajemne relacje między dyscyplinami: informacja naukowa, bibliologia, bibliotekoznawstwo. "Przegląd Biblioteczny" 1989 z. 4 s. 309-315 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów, bibliotek i instytucji informacyjnych. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po I semestrze - rozwiązanie zestawu zadań (ok. 15, w większości testowych). Zalicza udzielenie powyżej 50% prawidłowych odpowiedzi. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.