Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasyfikacja i organizacja wiedzy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-D4KOW
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Klasyfikacja i organizacja wiedzy
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE I STOPNIA - 4 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest zasadom organizacji wiedzy za pomocą struktur hierarchicznych (taksonomicznych). Omawiane są zasady konstrukcji hierarchicznych systemów organizacji wiedzy oraz ich zastosowanie w praktyce informacyjnej.

Pełny opis:

Tematy wykładów:

1: Systemy organizacji wiedzy (SOW) - funkcje i typologia

2: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: struktura podstawowa.

3: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: plan notacyjny

4: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: leksyka i organizacja pola semantycznego

5: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: składnia

6: Elementy teorii klasyfikacji.

7: Modele współczesnych klasyfikacji: klasyfikacje wyliczające i fasetowe.

8: Strukturalne i funkcjonalne typy języków klasyfikacyjnych

9: Klasyfikacja nauk a klasyfikacja piśmiennictwa

10: Ewolucja klasyfikacji piśmiennictwa

11: Najważniejsze klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne: KDD, KBK, UKD

12: Najważniejsze klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne: KD

13. Najważniejsze klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne: KB1 i KB2,

14. Klasyfikacje tematologiczne: BSO, PKT.

15: Nowe trendy w teorii i praktyce klasyfikacyjnych SOW

Literatura:

B. Sosińska-Kalata: Klasyfikacja. Struktury organizacji wiedzy, piśmiennictwa i zasobów informacyjnych. Warszawa 2002

B. Sosińska-Kalata: Klasyfikacje w bibliotekach amerykańskich. Rola i sposób wykorzystania. W: Opracowanie rzeczowe. Warszawa 2006, s. 216-227

B. Sosińska-Kalata: Klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne. W: Bibliotekarstwo. Warszawa 2013, s. 301-328

B. Sosińska-Kalata: Podręcznik UKD dla bibliotekarzy i pracowników informacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP 1995

B. Sosińska-Kalata: Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna. W: Bibliotekarstwo. Warszawa 2013, s. 329-347

B. Sosińska-Kalata: Wykorzystanie UKD w skomputeryzowanych katalogach bibliotecznych: korzyści, wymagania, potrzeby. W: UKD w środowisku komputerowym. Warszawa 2004, s. 15-38

B. Sosińska-Kalata, M. Roszkowski: Organizacja informacji i wiedzy. W: Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP 2016, s. 305-357

O. Ungurian: Teoria i praktyka klasyfikacji fasetowej S.R. Ranganathana. Warszawa 1975

Efekty uczenia się:

Wiedza: student powinien znać terminologię specjalistyczną służącą opisowi języków klasyfikacyjnych, podstawowe struktury języków klasyfikacyjnych i zasady ich konstruowania, ewolucję klasyfikacji biblioteczno-bibliograficznych do czasów współczesnych i jej związki z ewolucją klasyfikacji nauk, budowę i zakres stosowania podstawowych klasyfikacji bibliotecznych, bibliograficznych i dokumentacyjnych.

Umiejętności: student powinien umieć identyfikować podstawowe cechy charakterystyczne klasyfikacyjnych języków informacyjno-wyszukiwawczych i rodzaje klasyfikacji piśmiennictwa. Powinien umieć analizować strukturę i zasady wykorzystywania różnych typów klasyfikacji piśmiennictwa. Powinien umieć zastosować zasady budowy klasyfikacji wyliczających i fasetowych.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowy egzamin pisemny, obejmujący materiał przedstawiony na wykładzie oraz obowiązkową literaturę przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)