Klasyfikacja i organizacja wiedzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D4KOW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Klasyfikacja i organizacja wiedzy |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest zasadom organizacji wiedzy za pomocą struktur hierarchicznych (taksonomicznych). Omawiane są zasady konstrukcji hierarchicznych systemów organizacji wiedzy oraz ich zastosowanie w praktyce informacyjnej. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1: Systemy organizacji wiedzy (SOW) - funkcje i typologia 2: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: struktura podstawowa. 3: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: plan notacyjny 4: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: leksyka i organizacja pola semantycznego 5: Języki klasyfikacyjne i klasyfikacyjne SOW: składnia 6: Elementy teorii klasyfikacji. 7: Modele współczesnych klasyfikacji: klasyfikacje wyliczające i fasetowe. 8: Strukturalne i funkcjonalne typy języków klasyfikacyjnych 9: Klasyfikacja nauk a klasyfikacja piśmiennictwa 10: Ewolucja klasyfikacji piśmiennictwa 11: Najważniejsze klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne: KDD, KBK, UKD 12: Najważniejsze klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne: KD 13. Najważniejsze klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne: KB1 i KB2, 14. Klasyfikacje tematologiczne: BSO, PKT. 15: Nowe trendy w teorii i praktyce klasyfikacyjnych SOW |
Literatura: |
B. Sosińska-Kalata: Klasyfikacja. Struktury organizacji wiedzy, piśmiennictwa i zasobów informacyjnych. Warszawa 2002 B. Sosińska-Kalata: Klasyfikacje w bibliotekach amerykańskich. Rola i sposób wykorzystania. W: Opracowanie rzeczowe. Warszawa 2006, s. 216-227 B. Sosińska-Kalata: Klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne. W: Bibliotekarstwo. Warszawa 2013, s. 301-328 B. Sosińska-Kalata: Podręcznik UKD dla bibliotekarzy i pracowników informacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP 1995 B. Sosińska-Kalata: Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna. W: Bibliotekarstwo. Warszawa 2013, s. 329-347 B. Sosińska-Kalata: Wykorzystanie UKD w skomputeryzowanych katalogach bibliotecznych: korzyści, wymagania, potrzeby. W: UKD w środowisku komputerowym. Warszawa 2004, s. 15-38 B. Sosińska-Kalata, M. Roszkowski: Organizacja informacji i wiedzy. W: Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP 2016, s. 305-357 O. Ungurian: Teoria i praktyka klasyfikacji fasetowej S.R. Ranganathana. Warszawa 1975 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student powinien znać terminologię specjalistyczną służącą opisowi języków klasyfikacyjnych, podstawowe struktury języków klasyfikacyjnych i zasady ich konstruowania, ewolucję klasyfikacji biblioteczno-bibliograficznych do czasów współczesnych i jej związki z ewolucją klasyfikacji nauk, budowę i zakres stosowania podstawowych klasyfikacji bibliotecznych, bibliograficznych i dokumentacyjnych. Umiejętności: student powinien umieć identyfikować podstawowe cechy charakterystyczne klasyfikacyjnych języków informacyjno-wyszukiwawczych i rodzaje klasyfikacji piśmiennictwa. Powinien umieć analizować strukturę i zasady wykorzystywania różnych typów klasyfikacji piśmiennictwa. Powinien umieć zastosować zasady budowy klasyfikacji wyliczających i fasetowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy egzamin pisemny, obejmujący materiał przedstawiony na wykładzie oraz obowiązkową literaturę przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.