Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Usługi informacyjne dla humanistyki cyfrowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-API-D3UIDHC
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Usługi informacyjne dla humanistyki cyfrowej
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnego rodzaju usługami informacyjnymi, z których korzysta humanistyka cyfrowa. Na potrzeby zajęć humanistyka cyfrowa jest definiowana jako domena wiedzy, tj. społeczność skupiona wokół tematu wykorzystania nowych technologii do uprawiania humanistyki. Studenci oprócz usług informacyjnych poznają także instytucje świadczące te usługi, np. centra badawcze, konsorcja humanistyki cyfrowej, biblioteki naukowe, muzea czy archiwa. Materiał prezentowany na zajęciach w dużej mierze bazuje na case'ach przedstawiających projekty humanistyki cyfrowej.

Pełny opis:

Podczas zajęć poruszone zostaną tematy:

- co się cyfryzuje w humanistyce

- dlaczego cyfrowy humanista potrzebuje projektanta systemów informacyjnych

- dlaczego cyfrowy humanista potrzebuje specjalisty od metadanych i data stewarda

- dlaczego cyfrowy humanista potrzebuje architekta informacji

- dlaczego cyfrowy humanista potrzebuje UX designera i UX researchera

- kto oferuje usługi informacyjne dla humanistyki cyfrowej

Literatura:

Kamińska, A. (2020). Cyfrowa humanistyka – koncepcja, kierunki i stan rozwoju oraz powiązania z informatologią [rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski]. Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego, https://depotuw.ceon.pl/handle/item/3853

LIBER (2019). Europe’s Digital Humanities Landscape — A Report from LIBER’s Digital Humanities & Digital Cultural Heritage Working Group. Ligue des Bibliothèques Européennes de Recherche – Association of European Research Libraries. https://libereurope.eu/blog/2019/06/21/dh-survey-2019/

Maron, N. L., Pickle, S. (2014). Sustaining the Digital Humanities: Host Institution Support Beyond the Start-up Phase. Ithata S+R. https://doi.org/10.18665/sr.22548

Warwick, C. (2012). Institutional Models for Digital Humanities. W: C. Warwick, M. M. Terras, & J. Nyhan (Red.), Digital Humanities in Practice (s. 193–213). London: Facet Publishing.

Wilson E. A. (2020). Digital Humanities for Librarians. Lanham: Rowman & Littlefield

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna:

- potrzeby informacyjne osób tworzących humanistykę cyfrową

- rodzaje usług informacyjnych oferowanych dla humanistyki cyfrowej

- instytucje oferujące usługi informacyjne dla humanistyki cyfrowej

- terminologię z zakresu humanistyki cyfrowej

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

- rozpoznać i nazwać potrzeby informacyjne humanistów cyfrowych

- zidentyfikować usługi informacyjne odpowiadające na potrzeby humanistyki cyfrowej

- wskazać instytucje świadczące usługi w zakresie humanistyki cyfrowej

- zaprojektować usługi informacyjne dla różnych grup humanistów cyfrowych

- wypowiadać się w formie pisemnej lub ustnej na temat usług informacyjnych dla humanistyki cyfrowej z zastosowaniem specjalistycznej terminologii

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do projektowania usług informacyjnych dla humanistyki cyfrowej oraz korzystania z wiedzy ekspertów w zakresie dziedzin związanych z architekturą przestrzeni informacyjnych

- wypełniania zawodowych zobowiązań społecznych, związanych z działalnością informacyjną i uczestnictwem w kulturze

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności)

Aktywność podczas zajęć

Opis projektu usługi informacyjnej dla humanistyki cyfrowej

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)