Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne trendy i zjawiska w public relations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D1WTZPR
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne trendy i zjawiska w public relations
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Przedmiot jest przeznaczony dla studentek i studentów II stopnia zainteresowanych mediami, komunikowaniem i public relations, posiadających już podstawową wiedzę z tych obszarów. Prowadzący zakłada, że uczestnicy mieli kontakt z branżą public relations i komunikowania, rozumieją główne zagadnienia badawcze w public relations i znają terminologię fachową, również dotyczącą PR, używaną przez praktyków, w publikacjach, periodykach, serwisach, mediach społecznościowych, biuletynach, blogach i na stronach www.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu "Współczesne trendy i zjawiska w public relations" jest zaprezentowanie profesjonalnej praktyki public relations (głównie na najważniejszych rynkach światowych i w Polsce) i przegląd najnowszych badań tej dyscypliny. Połączenie perspektywy biznesowej i akademickiej służy zapoznaniu uczestników ze zróżnicowanymi tematami, które mogą zainteresować przyszłych konsultantów public relations, kandydatów na badaczy i pozostałe osoby, które obecnie albo w przyszłości będą mieć kontakt z działaniami public relations.

Kurs ma pokazać kompleksowy i wieloaspektowy charakter public relations, jego rolę w działaniach nowoczesnych organizacji, firm, instytucji, stowarzyszeń, aktywistów i w społeczeństwie. Uczestnicy dowiedzą się, jak dyscyplina jest kształtowana i oceniana przez czołowych teoretyków, a także wdrażana przez praktyków.

Pełny opis:

Kurs obejmuje szereg praktycznych i teoretycznych aspektów public relations, zwłaszcza nowe rozwiązania i bieżące trendy na świecie (głównie na najbardziej rozwiniętych rynkach). Program został sformułowany na podstawie zróżnicowanych źródeł, w tym publikacji branżowych i profesjonalnych, zasobów stowarzyszeń i związków PR, ośrodków analitycznych, badawczych i organizacji specjalistów i firm z różnych krajów, literatury naukowej, materiałów konferencyjnych, artykułów w pismach naukowych i branżowych, raportów i studiów na temat PR (przede wszystkim z USA i z Europy), a także sugestii czołowych akademików i praktyków PR ze świata.

Zajęcia będą miały formę konwersatoryjną, a ich ważnym składnikiem będzie dyskusja z uczestnikami. Studentki i studenci będą zachęcani do przedstawiania wybranych tematów lub do podjęcia dyskusji na interesujący ich temat, co wpłynie na podniesienie oceny końcowej. Ze względu na inspiracje w postaci publikacji branżowych, filmów, materiałów przedstawianych i udostępnianych przez prowadzącego, a także zapytań i inicjatyw studentów, można oczekiwać dużej aktywności podczas zajęć.

Planowana lista tematów obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne, prezentowane wymiennie, ilustrowane przez przykłady działań i studia przypadków (zarówno sukcesów, jak i porażek), omawiane w publikacjach przez czołowych konsultantów, analityków i badaczy. Podczas zajęć prowadzący będzie udostępniał studentom artykuły, prezentacje, opracowania, opisy kampanii, stosowanych technik i trendów w branży PR, zawarte w materiałach i zasobach organizacji branżowych, wydawnictw, organizacji i stowarzyszeń.

Pierwsza grupa zagadnień dotyczy bieżącego stanu dziedziny, praktyki i badań w Europie, w Stanach Zjednoczonych i na świecie. Zostaną omówione ważne programy naukowe i profesjonalne (jak European Communication Monitor, World PR Report, Annenberg study, Edelman Trust Barometer, CIPR State of the Profession), które będą punktem wyjścia do opisów praktyki PR, wykonywanych zadań i do zaprezentowania wzorów w tym obszarze. Powinny one zachęcić część uczestników do bliższego zainteresowania się public relations i do dalszego rozwoju w tej dziedzinie.

Poza tym, zostaną wskazane dostępne źródła wiedzy o public relations, jak strony organizacji (np. PRSA, CIPR, ICCO) i centrów badawczych (IPR), otwarte periodyki PR w internecie, pisma i serwisy branżowe, blogi i inne materiały o public relations i komunikowaniu. Prowadzący będzie zachęcał do lektury źródeł i do udziału w międzynarodowych konkursach PR, organizowanych np. przez Page Society.

Kolejny blok tematów jest analogiczny do układu najważniejszych podręczników public relations: od szerszego spojrzenia na historię PR przez relacje organizacja – publiczności (OPR), nowe kierunki w badaniach PR (w tym postmodernizm, feminizm i aktywizm) do rosnącej roli nowych technologii, mediów społecznościowych i sztucznej inteligencji (AI) w komunikowaniu, a także programów komunikowania kryzysowego.

Dodatkowo zostaną omówione obszary komunikowania wewnętrznego, komunikowania w III sektorze, komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, relacji inwestorskich i finansowego PR. Studentom zostaną udostępnione najnowsze publikacje z pism branżowych i naukowych PR, studia przypadków z konkursów czołowych organizacji w światowym PR.

Następujące tematy uzupełnią prowadzony kurs: ewaluacja programów komunikowania i ich skuteczność, etyczne i prawne uwarunkowania praktyki PR, a także perspektywy rozwoju PR (zarówno w obszarze badawczym, jak w praktyce biznesowej i organizacyjnej).

W trakcie wszystkich zajęć będą omawiane aktualne przykłady udanych, ciekawych albo kontrowersyjnych przedsięwzięć public relations, wskazywane przez prowadzącego w mediach branżowych i biznesowych, serwisach, publikacjach, blogach i na stronach związanych z public relations.

Studenci będą zachęcani do obserwowania w mediach społecznościowych wybranych ekspertów, badaczy, instytucji naukowych, analitycznych, firm i agencji PR, stowarzyszeń branżowych, konferencji i cyklicznych wydarzeń z obszaru public relations i komunikowania (głównie z najbardziej rozwiniętych rynków, jak USA, kraje anglosaskie i Europa).

Tematy i rozkład zajęć

1. 5 października 2023 r. – zajęcia organizacyjne, cel i program kursu, kryteria i metody oceny, wprowadzenie do public relations, dostępne źródła i literatura,

2. 12 października 2023 r. – public relations w praktyce i w teorii: definicje i funkcje public relations, ewolucja i struktura branży PR (działy i komórki wewnętrzne, agencje i firmy public relations, konsultanci i doradcy), na podstawie dostępnych raportów i statystyk,

3. 19 października 2023 r. – badania public relations: opis branży, ocena skuteczności i wskazówki dla praktyków, społeczna rola, profesjonalizacja i demokratyzacja dyscypliny, funkcjonalizm badań PR, edukacja PR, organizacje branżowe PR,

4. 26 października 2023 r. – strony, periodyki, biuletyny, serwisy i blogi o public relations w Polsce i na świecie, w tym: PRSA, CIPR, IPR, ICCO, Euprera, AEJMC, PRCA, PRIA, ZFPR, SAPR, REPR, a także pisma open access, jak „PR Journal”, „PRism”, „Journal of PR Education”, „Journal of International Crisis and Risk Communication Research” etc.

5. 2 listopada 2023 r. – najciekawsze kampanie i projekty public relations na świecie i w Polsce: konkursy branżowe i wybrane przedsięwzięcia, np. Sabre Awards, PRSA Silver Anvil, Page Society, blog „Famous Campaigns” etc.,

6. 9 listopada 2023 r. – public relations jako zarządzanie komunikowaniem, planowanie i strategia przedsięwzięć komunikacyjnych, analiza otoczenia i publiczności, cele i strategia komunikowania, etapy PR (formuły RACE, ROPE, RPIE, ROSIE),

7. 16 listopada 2023 r. – ważniejsze badania światowej i europejskiej branży public relations: USC Global Communication Report 2023, European Communication Monitor 2023, CIPR „State of the Profession”, główne tematy i wątki wspomnianych badań,

8. 23 listopada 2023 r. – ewolucja media relations, związki z innymi obszarami PR, różne rodzaje mediów: pozyskane, własne, zakupione, udostępnione (formuła PESO), przykłady projektów media relations,

9. 30 listopada 2023 r. – public relations w internecie, nowe media i komunikowanie, wykorzystanie mediów społecznościowych w PR – nowa jakość czy powrót do źródeł (koncepcje PR 2.0 i 3.0), zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) w PR (np. ostatnie badania USC/WE),

10. 7 grudnia 2023 r. – przykłady kampanii PR i przedsięwzięć komunikacyjnych opartych o internet i SM (także wskazane przez uczestników),

11. 14 grudnia 2023 r. – komunikacja wewnętrzna: cele, strategia i narzędzia, użycie intranetu, internetu, SM, komunikacji interpersonalnej, spotkań, PR jako narzędzie zmiany społecznej (krytyczny nurt w PR),

12. 21 grudnia 2023 r. – finansowe PR i relacje inwestorskie: komunikowanie ze społecznością finansową, inwestorami i mediami, strategie i narzędzia, ścieżki kariery (spółki giełdowe, firmy doradcze, instytucje finansowe, edukacja ekonomiczna),

13. 11 stycznia 2024 r. – komunikowanie kryzysowe: podejścia akademickie i praktyczne, statystyki kryzysów w mediach (wg raportu Institute for Crisis Management 2023), przygotowanie do kryzysów i zarządzanie komunikowaniem (przykłady),

14. 18 stycznia 2024 r. – etyka i profesjonalizm w PR, rola kodeksów etycznych, standardy etyczne i ich egzekwowanie na świecie i w Polsce, społeczna rola PR,

15. 25 stycznia 2024 r. – przyszłość PR i komunikowania w firmach, organizacjach i instytucjach: na podstawie raportów i przewidywań ekspertów; podsumowanie zajęć.

Prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji powyższego harmonogramu w zależności od zainteresowań studentek i studentów, wydarzeń w branży PR i od zmian w otoczeniu społecznym, biznesowym i technologicznym.

Literatura:

1. J. Barlik (2021). “Doskonałe public relations. Teorie, kontrowersje, debaty”. Poltext, Warszawa.

2. C. H. Botan, & E. J. Sommerfeldt (eds.) (2023). “Public Relations Theory III. In the Age of Publics”. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.

3. CPRE (Commission on Public Relations Education) – Reports and Resources sections https://www.commissionpred.org

4. J. L’Etang, D. McKie, N. Snow, & J. Xifra (eds.) (2016). “The Routledge Handbook of Critical Public Relations”. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.

5. E.-J. Ki, J.-N. Kim, & J. A. Ledingham (eds.) (2015). “Public Relations as Relationship Management. A Relational Approach to the Study and Practice of Public Relations”. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.

6. O. Lerbinger (2019). “Corporate Communication. An International and Management Perspective”. Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ.

7. J. Olędzki (red.) (2020). “Standardy profesjonalnego public relations”. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

8. K. Sriramesh, A. Zerfass, & J.-N. Kim (eds.) (2013). “Public relations and communication management. Current trends and emerging topics”. Routledge. Taylor & Francis Group, New York, London.

9. G. Thompson (2021). “Post-Truth Public Relations. Communication in an Era of Digital Disinformation”. Routledge. Taylor & Francis Group, London, New York.

10. C. Valentini (ed.) (2021). “Public Relations”. De Gruyter Mouton, Berlin/Boston.

11. Global Communications Report 2023 https://issuu.com/uscannenberg/docs/2023_usc_global_communication_report_new_reputatio

12. European Communication Monitor 2023 http://www.communicationmonitor.eu/

13. Global Top PR Agency Ranking 2023 https://www.provokemedia.com/ranking-and-data/global-pr-agency-rankings/2023-pr-agency-rankings/top-250

14. CIPR State of the Profession https://www.cipr.co.uk/stateofpr

15. Edelman Trust Barometer 2023 https://www.edelman.com/trust-barometer

16. IPR and PR Journal website http://www.instituteforpr.org/

17. Page Society https://page.org/study_competitions

18. PRism http://www.prismjournal.org/homepage.html

19. Strona internetowa https://www.famouscampaigns.com/

20. PR Strategies & Tactics (PRSA website) https://www.prsa.org/index.html

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci powinni posiadać rozeznanie odnośnie do najnowszych osiągnięć w branży public relations, a także głównych trendów w praktyce i badaniach teoretycznych tej dyscypliny. Taki zestaw nowych wiadomości i kompetencji powinien ułatwić ewentualne sformułowanie własnych planów rozwoju w dziedzinie PR.

Dzięki zajęciom studenci powinni pozyskać (WIEDZA):

1. zrozumienie odnośnie teorii, zasad i praktyki współczesnego public relations na największych światowych rynkach PR (głównie w krajach anglojęzycznych),

2. świadomość różnych aspektów praktyki i teorii PR, także w takich obszarach jak teorie krytyczne, postmodernizm, feminizm, retoryka, rozwoju teorii doskonałego PR, użycia nowych mediów i metod mierzenia efektywności PR,

3. umiejętność dyskusji o teoretycznych refleksjach akademików i wkładzie praktyków dyscypliny do bardziej efektywnego i etycznego komunikowania w biznesie, instytucjach publicznych, wojskowych, fundacjach i organizacjach non-profit, stowarzyszeniach, instytucjach kulturalnych, religijnych i międzynarodowych,

4. wiedzę o różnych problemach komunikacyjnych stojących przed wieloma typami organizacji w trakcie zarządzania funkcją public relations, w tym kwestie koordynacji i mechanizmów kontrolnych.

Zakończenie kursu powinno przynieść studentom następujące KOMPETENCJE:

1. planowania, określania i przeprowadzania programów badawczych za pomocą najlepszych praktyk i wzorów z najnowszej literatury branżowej, stowarzyszeń zawodowych i międzynarodowych konkursów dla praktyków, badaczy i studentów,

2. wyrobienia sobie szerszego spojrzenia na dyscyplinę public relations, jej specyficzne zastosowania w różnych krajach, branżach, dziedzinach gospodarki i życia społecznego (w biznesie, sektorze publicznym, w III sektorze),

3. prowadzenia etycznych działań PR, według profesjonalnych zasad i z uwzględnieniem specyfiki kulturowej i organizacyjnej, zwłaszcza podczas komunikowania w sytuacjach kontrowersyjnych lub kryzysowych,

4. zrozumienia relacji pomiędzy teorią a praktyką komunikowania i PR w celu właściwego zastosowania dorobku naukowego i dobrych praktyk branżowych, a także umiejętności wyszukiwania źródeł danych, opinii i zasobów z obszaru komunikowania i PR.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Obecność będzie rejestrowana podczas wszystkich spotkań. Z uwagi na konwersatoryjną formułę kursu od uczestniczących oczekuję aktywności, udziału w dyskusjach i wymianie opinii. W trakcie zajęć będą przeprowadzane krótkie sprawdziany (testy) dotyczące znajomości wskazanej literatury i źródeł wiedzy o współczesnym public relations. Osoby, które z różnych powodów ominęły sprawdzian/y lub zajęcia, mogą to nadrobić w sposób uzgodniony z prowadzącym (np. przez omówienie wybranego tematu, wskazanie ciekawych źródeł, studiów przypadku, kampanii PR itp.).

Prowadzący uwzględni następujące czynniki przy ocenie (w odpowiednich proporcjach):

- uczestnictwo w zajęciach – 40%,

- zapoznanie się z przedstawionymi materiałami i lekturami (sprawdzane na bieżąco w trakcie semestru) – 30%,

- aktywność w dyskusjach, stawianie pytań i problemów dotyczących komunikowania, przedstawianie zagadnień do omówienia w trakcie zajęć – 30%.

Do zaliczenia przedmiotu konieczne będzie uzyskanie co najmniej 65% punktów.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Barlik
Prowadzący grup: Jacek Barlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Barlik
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)