Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w zawodzie wydawcy i księgarza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-PW-D4EWZWIK
Kod Erasmus / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0329) Dziennikarstwo i informacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka w zawodzie wydawcy i księgarza
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: PW-DZIENNE II STOPNIA - 4 semestr
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy wyzwań etycznych wydawców i księgarzy w obszarach relacji ze społeczeństwem, autorem i czytelnikiem. W ramach przedmiotu omawiane są wartości kultury wydawniczej i księgarskiej oraz problemy i dylematy etyczne i wydawcy i księgarza.

Pełny opis:

W ramach zajęć omawiane będą nastepujące zagadnienia:

Książka jako towar i nośnik znaczeń w perspektywie etyki komunikowania;

Wojny kulturowe i wojny o książki: analiza wybranych przypadków;

Wolność, odpowiedzialność, rynek: społeczne i polityczne funkcje książki a etos wydawcy;

Pomiędzy wspólnotą celów a sprzecznością interesów - tworzenie kultury współpracy pomiędzy autorem i wydawcą: analiza wybranych przypadków;

Kodeksy etyki wydawniczej.

Literatura:

Pierre Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Kraków: Universitas 2007

Roger Chartier, Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej, Warszawa: WUW 2019.

Francoise Meltzer, Hot Property: The Stakes and Claims of Literary Originality, University of Chicago Press 1997

Jacques Rancière, Polityka literatury, w: Socjologia literatury. Antologia, , red. G. Jankowicz, M. Tabaczyński, Kraków: Korporacja Ha!art 2015, s. 350-374.

John B. Thompson, Book Wars. The Digital Revolution in Publishing, Polity Press 2021.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie wyzwania etyczne współczesnego wydawcy i księgarza.

Student potrafi analizować dylematy etyczne w oparciu o normy i wartości kultury wydawniczej

Student jest gotów do identyfikowania problemów etycznych związanych z rynkiem wydawniczo-księgarskim oraz rozstrzygania dylematów związanych z pracą wydawcy i księgarza

Metody i kryteria oceniania:

Metoda seminaryjna

Zaliczenie: obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, prezentacja ustna lub esej pisemny

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Święćkowska
Prowadzący grup: Teresa Święćkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)