Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-P2WM-PSB
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: PSB-przedmioty scieżki II semestralnej BN
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony omówieniu najnowszych trendów obserwowanych jeśli chodzi o społeczne funkcje bibliotek, zwłaszcza ich oddziaływanie w środowiskach lokalnych i społecznościach, dla których funkcjonują (np. akademickich, edukacyjnych).

Pełny opis:

Przedmiot poświęcony omówieniu najnowszych trendów obserwowanych jeśli chodzi o społeczne funkcje bibliotek, zwłaszcza ich oddziaływanie w środowiskach lokalnych i społecznościach, dla których funkcjonują (np. akademickich, edukacyjnych). Biblioteka jako: miejsce spotkania, miejsce społeczne, miejsce trzecie, centrum kształcenia, makerspace.

Budowanie relacji zaufania między bibliotekarzem a użytkownikiem. Ocena efektywności oddziaływania społecznego bibliotek, na przykładzie Programu Rozwoju Bibliotek.

Literatura:

1. Audunson R., Varheim A., Aabo S., Holm E.D., Public libraries, social capital and low intensive meeting praces. “Information Research” 2007 nr 12(4) paper colis 20. [online] Tryb dostępu: http://InformationR.net/ir/12-4/colis/colis20.html

2. Borowski H., Co robimy w bibliotekach i co dzięki temu zyskujemy? Raport z badania mieszkańców wsi i miast do 20 tysięcy. PRB, 2012.

3. Brook T., Public libraries and their communities: South Australia reads. W: 73 IFLA General Conference and Council, Durban, 19-23.08.2007. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla73/papers/128-Brook-en.pdf

4. Chu C.M., Defining „multiculturalism”. IFLA 2005. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/VII/s32/pub/multiculturalism-en.pdf

5. Eigenbrodt O., Societal spaces. The constitution of library space through activity. W: 74 IFLA General Conference and Council, 10-14.08.2008, Quebec. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla74/papers/091-Eigenbrodt-trans-en.pdf

6. Fang C., University library. The „third place” for students. W: 74 IFLA General Conference and Council, 10-14.08.2008, Quebec. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla74/papers/091-Fang-en.pdf

7. Favier L., Library as place at the digital age. In: Sosińska-Kalata B., Przastek-Samokowa M., Wiorogórska, Z., Nauka o informacji w okresie zmian: koncepcje, metody, badania, praktyki. Warszawa 2014.

8. Golka M., Socjologia kultury. Warszawa 2007.

9. Jarosz M., red., Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Warszawa 2008.

10. Kisilowska M., Biblioteka w sieci – sieć w bibliotece. Wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa. Warszawa: Wyd. SBP, 2010.

11. Kisilowska M., Czy lubicie się Państwo zakładać? O zaufaniu w bibliotece. W: M. Wrocławska, J. Jerzyk-Wojtecka, red., „Biblioteka jako trzecie miejsce”. Międzynarodowa Konferencja Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011, s. 7-17.

12. Koszowska A., Biblioteka „trzecim miejscem” – Hjoerring Library (Dania). W: Biblioteka 2.0. Blog społeczności czytelników i bibliotekarzy cyfrowych. 28.06.2009. [dokument elektroniczny] Tryb dostępu: http://blog.biblioteka20.pl

13. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej. Warszawa 2004.

14. Oldenburg R., The great good place: cafes, Coffee shops, community centers, beauty parlors, general stores, bars, hangouts, and how they get you through the day. Wyd. 2. New York 1997.

15. Soendergaard B., The red thread. New central library in Hjoerring. “Scandinavian Public Library Quarterly” 2008 vol. 41 nr 4.

16. P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków 2007.

17. Wiegand W.A., Library as place. “North Carolina Libraries” online 2005 vol. 63 nr ¾ s. 76-84. [online] Tryb dostępu: http://www.nclaonline.org/NCL/ncl/NCL_63_3-4_Fall-Winter2005.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza:

 społeczne funkcje bibliotek: ewolucja i trendy rozwojowe w XXI w.

 rola bibliotek w środowiskach lokalnych: miejsce spotkania, miejsce trzecie

 społeczne i kulturowe konteksty zmian funkcji bibliotek (migracje, integracja, globalizm i glokalizm)

Umiejętności:

 analiza potrzeb kulturalnych w otoczeniu biblioteki (środowisku lokalnym, społeczności akademickiej itp.)

 budowanie relacji zaufania między bibliotekarzem a użytkownikiem

 elementy oceny efektów oddziaływania bibliotek na otoczenie

Kompetencje społeczne:

 kształtowanie postaw w komunikacji interpersonalnej w relacjach zawodowych z użytkownikami biblioteki: w skali jednostkowej i zbiorowej

 budowanie relacji opartej na zaufaniu między bibliotekarzem a użytkownikiem

 świadomość różnic kulturowych i społecznych kształtujących potrzeby i zachowania użytkowników bibliotek

Metody i kryteria oceniania:

KONTROLA OBECNOŚCI

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kotowski
Prowadzący grup: Robert Kotowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)