Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dolina Nilu po faraonach. Wybrane aspekty kultur Egiptu i Nubii od III w. p.n.e do XV w. p.n.e

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DPNILFA
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dolina Nilu po faraonach. Wybrane aspekty kultur Egiptu i Nubii od III w. p.n.e do XV w. p.n.e
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia polegają na ćwiczeniu praktycznych umiejętności koniecznych w pracy

naukowej. Uczestnicy opracowują wybrane tematy w formie pracy licencjackiej bądź

pracy rocznej.

Zakres tematyczny obejmuje archeologię, epigrafikę i papirologię w Egipcie i Nubii po

epoce faraońskiej.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą tematyki z zakresu archeologii, epigrafiki i papirologii w Dolinie Nilu po

epoce faraońskiej. Obejmuje okres grecko-rzymski w Egipcie, meroicki w Nubii oraz

średniowiecze w Dolinie Nilu.

W ciągu roku uczestnicy będą omawiać podejście metodologiczne do pisania pracy

licencjackiej i przedstawiać postępy swoich prac w formie prezentacji.

Omawiane będą po kolei: okres, którego dotyczyć będzie praca, wybrana literatura,

konspekt, poszczególne zagadnienia bądź rozdziały i wreszcie podsumowanie oraz

całość pracy.

Uczestnicy poznają przydatne narzędzia przy pisaniu prac naukowych, w szczególności

łączące wykorzystywanie źródeł tekstowych i archeologicznych.

Literatura:

Zależna od wyboru indywidualnego.

Efekty uczenia się:

- student zna podstawową terminologię związaną z archeologią, historią i kulturą

piśmienną Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii i terminologii

dotyczących badań nad kulturą Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student posiada podstawową wiedzę o rozwoju archeologii, historii i kultury

piśmiennej Egiptu i Nubii oraz najnowszych odkryciach na terenie Egiptu i północnego

Sudanu;

- student rozumie podstawowe metody analizy i odtwarzania Egiptu post- faraońskiego

oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej na podstawie źródeł archeologicznych i

tekstowych;

- student potrafi zanalizować i zinterpretować na poziomie podstawowym informacje z

publikacji dotyczących kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student potrafi wykorzystać i analizować informacje o źródłach archeologicznych i

tekstowych wykorzystując w tym celu wiadomości z literatury naukowej Egiptu post-

faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi ocenić i stosować pojęcia z zakresu archeologii, historii i kultury

piśmiennej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej

przy wykorzystaniu różnych źródeł;

- student potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne i tekstowe

wykorzystując odpowiednie metody badawcze, które następnie potrafi przedstawić;

- student potrafi samodzielnie zdobyć informacje i rozwijać warsztat badawczy pod

kierunkiem opiekuna naukowego;

- student potrafi zastosować podstawowe pojęcia dotyczące kultur Egiptu post-

faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student umie sklasyfikować i dokumentować źródła tekstowe i wytwory kultury

materialnej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi analizować i klasyfikować źródła archeologiczne i tekstowe w

zakresie archeologii Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student potrafi na podstawie znalezisk archeologicznych i tekstowych oraz literatury

tematu scharakteryzować kulturę, w której dany zabytek został wytworzony i

użytkowany;

- student zna najnowsze teorie, na podstawie których wyciąga własne wnioski, które

na poziomie elementarnym potrafi udowodnić;

- student potrafi komunikować się z odpowiednimi specjalistami w języku polskim i

obcym w zakresie archeologii, historii i kultury piśmiennej Egiptu post- faraońskiego

oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi przygotować pracę pisemną w języku polskim i obcym wykorzystując

odpowiednie materiały źródłowe dotyczące kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii

późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi przygotować dłuższą wypowiedź ustną dotyczącą zagadnień

związanych z kulturą Egiptu post- faraońskiego orazNubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student potrafi wprowadzać własne pomysły badawcze;

- student ma świadomość, że jego praca badawcza opiera się na etyce zawodowej

przejawiającej się w rzetelności i uczciwości w podejmowanych działaniach, zgodnie z

prawem polskim i tym obowiązującym na terenie Egiptu i Sudanu.

- student rozumie wartość źródeł archeologicznych i tekstowych, przez analizę których

może odtworzyć warunki życia w Egiptu post- faraońskiego ioraz Nubii późno-

antycznej i średniowiecznej;

- student ma pełną świadomość dziedzictwa kulturowego Egiptu i Sudanu;

- student ma świadomość problemów związanych z interpretacją zabytków

archeologicznych i źródeł tekstowych przynależnych do kultur Egiptu post-

faraońskiego i Nubii późno-antycznej i średniowiecznej.

Metody i kryteria oceniania:

Lista obecności (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze), oceny kolejnych

referatów, praca licencjacka.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska
Prowadzący grup: Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Łajtar, Dobrochna Zielińska
Prowadzący grup: Adam Łajtar, Dobrochna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-360daf7b8 (2024-08-28)