Dolina Nilu po faraonach. Wybrane aspekty kultur Egiptu i Nubii od III w. p.n.e do XV w. p.n.e
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DPNILFA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Dolina Nilu po faraonach. Wybrane aspekty kultur Egiptu i Nubii od III w. p.n.e do XV w. p.n.e |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia polegają na ćwiczeniu praktycznych umiejętności koniecznych w pracy naukowej. Uczestnicy opracowują wybrane tematy w formie pracy licencjackiej bądź pracy rocznej. Zakres tematyczny obejmuje archeologię, epigrafikę i papirologię w Egipcie i Nubii po epoce faraońskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą tematyki z zakresu archeologii, epigrafiki i papirologii w Dolinie Nilu po epoce faraońskiej. Obejmuje okres grecko-rzymski w Egipcie, meroicki w Nubii oraz średniowiecze w Dolinie Nilu. W ciągu roku uczestnicy będą omawiać podejście metodologiczne do pisania pracy licencjackiej i przedstawiać postępy swoich prac w formie prezentacji. Omawiane będą po kolei: okres, którego dotyczyć będzie praca, wybrana literatura, konspekt, poszczególne zagadnienia bądź rozdziały i wreszcie podsumowanie oraz całość pracy. Uczestnicy poznają przydatne narzędzia przy pisaniu prac naukowych, w szczególności łączące wykorzystywanie źródeł tekstowych i archeologicznych. |
Literatura: |
Zależna od wyboru indywidualnego. |
Efekty uczenia się: |
- student zna podstawową terminologię związaną z archeologią, historią i kulturą piśmienną Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii i terminologii dotyczących badań nad kulturą Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student posiada podstawową wiedzę o rozwoju archeologii, historii i kultury piśmiennej Egiptu i Nubii oraz najnowszych odkryciach na terenie Egiptu i północnego Sudanu; - student rozumie podstawowe metody analizy i odtwarzania Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej na podstawie źródeł archeologicznych i tekstowych; - student potrafi zanalizować i zinterpretować na poziomie podstawowym informacje z publikacji dotyczących kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student potrafi wykorzystać i analizować informacje o źródłach archeologicznych i tekstowych wykorzystując w tym celu wiadomości z literatury naukowej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student potrafi ocenić i stosować pojęcia z zakresu archeologii, historii i kultury piśmiennej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej przy wykorzystaniu różnych źródeł; - student potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne i tekstowe wykorzystując odpowiednie metody badawcze, które następnie potrafi przedstawić; - student potrafi samodzielnie zdobyć informacje i rozwijać warsztat badawczy pod kierunkiem opiekuna naukowego; - student potrafi zastosować podstawowe pojęcia dotyczące kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student umie sklasyfikować i dokumentować źródła tekstowe i wytwory kultury materialnej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student potrafi analizować i klasyfikować źródła archeologiczne i tekstowe w zakresie archeologii Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student potrafi na podstawie znalezisk archeologicznych i tekstowych oraz literatury tematu scharakteryzować kulturę, w której dany zabytek został wytworzony i użytkowany; - student zna najnowsze teorie, na podstawie których wyciąga własne wnioski, które na poziomie elementarnym potrafi udowodnić; - student potrafi komunikować się z odpowiednimi specjalistami w języku polskim i obcym w zakresie archeologii, historii i kultury piśmiennej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student potrafi przygotować pracę pisemną w języku polskim i obcym wykorzystując odpowiednie materiały źródłowe dotyczące kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student potrafi przygotować dłuższą wypowiedź ustną dotyczącą zagadnień związanych z kulturą Egiptu post- faraońskiego orazNubii późno-antycznej i średniowiecznej; - student potrafi wprowadzać własne pomysły badawcze; - student ma świadomość, że jego praca badawcza opiera się na etyce zawodowej przejawiającej się w rzetelności i uczciwości w podejmowanych działaniach, zgodnie z prawem polskim i tym obowiązującym na terenie Egiptu i Sudanu. - student rozumie wartość źródeł archeologicznych i tekstowych, przez analizę których może odtworzyć warunki życia w Egiptu post- faraońskiego ioraz Nubii późno- antycznej i średniowiecznej; - student ma pełną świadomość dziedzictwa kulturowego Egiptu i Sudanu; - student ma świadomość problemów związanych z interpretacją zabytków archeologicznych i źródeł tekstowych przynależnych do kultur Egiptu post- faraońskiego i Nubii późno-antycznej i średniowiecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Lista obecności (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze), oceny kolejnych referatów, praca licencjacka. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-LIC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-LIC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Łajtar, Dobrochna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Adam Łajtar, Dobrochna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.