Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladami monety

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DWPODR
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladami monety
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Wykłady ogólnowydziałowe
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład prowadzony jest online. Nie ma obowiązku uczestniczenia w wykładzie „na lifie” (przez Google Meet).

Na wykładzie omawiane będą poszczególne prowincje rzymskie oraz mennictwo tam wybijane. Omawiany będzie wpływ centralnego systemu monetarnego państwa rzymskiego na obieg monet w danej prowincji oraz lokalne cechy obiegu. Ważną rolę na wykładzie będzie odgrywać ikonografia na monetach prowincjonalnych oraz imperialnych, charakterystyczna dla danej prowincji.

Wykład będzie prowadzony w formie opowieści, w której głównym bohaterem jest wymyślona postać, podróżująca po cesarstwie Rzymskim, mając w sakiewce kilka monet wybitych w mennicy w Rzymie.

Pełny opis:

Wykład prowadzony jest online. Nie ma obowiązku uczestniczenia w wykładzie „na lifie” (przez Google Meet). Na wykładzie omawiane będą poszczególne prowincje rzymskie oraz mennictwo tam wybijane. Omawiany będzie wpływ centralnego systemu monetarnego państwa rzymskiego na obieg monet w danej prowincji oraz lokalne cechy obiegu. Ważną rolę na wykładzie będzie odgrywać ikonografia na monetach prowincjonalnych oraz imperialnych, charakterystyczna dla danej prowincji.

Wykład będzie prowadzony w formie opowieści, w której głównym bohaterem jest wymyślona postać, podróżująca po cesarstwie Rzymskim, mając w sakiewce kilka monet wybitych w mennicy w Rzymie. Studenci dowiedzą się, jak przedstawienia na monetach danej prowincji przygotowały Rzymianina do podróży po świecie rzymskim.

Wykład będzie się składał z trzech cykli zajęć, tworzących zamkniętą całość:

1. Wykład "zero" – wykład "pertraktacyjny" – przedstawione zostaną Studentom propozycje tematyki, egzaminu, organizacja wykładu - po czym nastąpią pertraktacje. Ustalone na tym wykładzie zasady będą obowiązywać obie "strony" przez cały semestr :-)

I.  PRAEPARATIO AD ITINERANTUR

2. Wprowadzenie. / funkcje pieniądza / monety; jak starożytni liczyli pieniądze? Czy idąc na zakupy trzymali monety w sakiewce? Sakwie? A może potrzebny był porządny worek?

3. Życie za jednego denara. / Spróbujemy przeżyć za dzienne wynagrodzenie

przeciętnego robotnika w starożytnym Rzymie / co widział on na monetach? / co sobie mógł za to kupić?

4. Konno, pieszo, statkiem? / Środki transportu w starożytnym Rzymie / Środek transportu dziś w Rzymie / Udamy się (wczesnym rankiem) jeden dzień podróży poza Rzym – gdzie odpoczniemy?

5. „Czas wolny” na zakupy w najstarszym centrum handlowym Rzymu Forum Traiani [Co możemy kupić za jednego sesterca? Za jednego denara? Za jednego aureusa?

II.  MARE INTERNUM

6. Via Appia – najstarszą autostradą świata ! [Będzie to relacja z podróży Kwintusa dookoła ówczesnego (RZYMSKIEGO!) świata

7. Podróż na wielbłądzie / prowincje, których głównym środkiem transportu jest …. (hmm!) wielbłąd

8. Prefectura Wschodu. Brzmi poważnie!

9. Odpocząć od zgiełku. / Relaks; Jak Rzymianie odpoczywali? Czy noc w starożytnym Rzymie pozwalała na spokojny sen?

10. Za rzymskim legionem (- Jakie informacje dotyczące życia legionów rzymskich przekazywano na monetach? - Czy cesarz doceniał poparcie i wierność legionów ? Jak to okazywał? )

III.  MARE GERMANICUM – PONTUS EUXINUS

11. My w wyobrażeniach Rzymian (Przedstawienia Barbarzyńców gdy: Rzym

wszystkie bitwy wygrywał i gdy wszystkich pokonywał! Rzym od wszystkich dostawał łupnia!)

12. Dunaj (Dlaczego przedstawiony problem badawczy jest ważny? oBóz Legionu w Novae (krótki wstęp); Jedyne pewne ślady VIII Legionu Augusta; czy obiekt architektoniczny można datować na podstawie znalezionych monet? (valetudinarium); Rzymska moneta prowincjonalna jako „znak firmowy” Mezji; Moneta z IV wieku w Novae; Statystyki (krótko); Wnioski końcowe)

13 Nad pięknym modrym Dunajem (Zapoznanie z mennictwem prowincjonalnym Mezji i rzymskim nawiązującym do prowincji naddunajskich

Prowincje naddunajskie)

14. Ostia Antica (Jak wyglądała rozrywka starożytnych Rzymian ilustrowana monetami? Czy przedstawienia te odgrywały ważną rolę w ikonografii na monetach?)

15. Wracamy do Rzymu – kupujemy pamiątki za sesterce, denary i aureusy (zależnie od zasług ;-)

Literatura:

Metcalf W. E., Roman Provinzial Coinage, Chestnut Hill : McMullen Museum of Art, Boston

College, 2014

Amandry M., Burnett A., Mairat J., Roman provincial coinage. volume III, Nerva, Trajan and

Hadrian (Ad 96-138), London : Paris : The British Museum ; Bibliothèque nationale de

France, 2015.

Metcalf W. E., , Provincial coinage of the Flavians, Journal of Roman Archaeology, 13,2

(2000)

W. Szaivert, R. Wolters, Löhne, Preise, Werte, Quellen zur römischen Geldwirtschaft,

Darmstadt 2005

M. R. Alföldi, Bild und Bildsprache der römischen Kaiser. Beispiele und Analysen, Mainz

1999

Dh. Hill, The monuments of ancient Rome as coin types, London 1989

R.A.G. Carson, Coins of the Roman Empire, London-New York, 1990

Die Münze. Bild - Botschaft - Bedeutung, Festschrift für Maria R.-Alföldi, Frankfurt a.M.-

Bern-New York 1991 (artykuły n/t ikonografii)

Korpusy do określania monet:

- The Roman Imperial Coinage (wyd. H. Mattingly, E. A. Sydenham, C. H. V. Sutherland, R.

A. G. Carson, P. H. Webb, J. W. E. Pearce, P. M. Bruun, J. P. C. Kent), t. 1*10, London

1923*1994

- Late Roman Bronze Coinage, A.D. 324*498 (wyd. P. V. Hill, J. P. C. Kent, R. A. G.

Carson), London 1960

Roman provincial coinage online

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk,

społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i

metodologicznej

K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii

K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł

archeologicznych

K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz

dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i

ścisłych

K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych

osiągnięciach w zakresie archeologii

K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień

numizmatycznych

K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości monet oraz sposobów ich wykorzystania

przez starożytne społeczności

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:

K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w

różnych źródłach numizmatycznych

K_U03 samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne

K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi

właściwymi dla numizmatyki antycznej

K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami (numizmatami) a dawnymi

procesami kulturowymi i społecznymi

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy

konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów

K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu

przeszłości człowieka

K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł numizmatycznych i historycznych ze

świadomością wieloaspektowości interpretacji

K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu

przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do

współczesności

K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym

podłożem kulturowym

Metody i kryteria oceniania:

Wykład odbywać się będzie na dwa sposoby:

1. "na żywo" na Google Meets - dla chętnych i mogących w nim uczestniczyć we wtorki od

godz. 18.30-20.00, (15 minut przed wykładem słuchacze zawsze otrzymują mail z linkiem do

spotkania)

2. metodą "przerabiania" wykładu indywidualnie w dowolnym czasie (na przerobienie

wykładu jest zawsze osiem dni) na podstawie zamieszczanych na Kampusie z wyprzedzeniem

prezentacji Power Point. CZYLI: "ściągamy prezentację, sami przerabiamy kiedy nam

odpowiada i pasuje, wykonujemy zadania umieszczone na końcu prezentacji i umieszczamy z

specjalnej zakładce na Kampusie."

UWAGA: można uczestniczyć w jednej w tym form, lub w obydwu - jak Państwu wygodniej.

Nie trzeba nigdzie zgłaszać, którą formę się wybiera. Można wybrać jednego tygodnia

wykład "na żywo", innego indywidualne przerobienie materiału, jak Państwu wygodniej

danego tygodnia.

Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU:

1. EGZAMIN CAŁOŚCIOWY (bez listy obecności, nie ma obowiązku jakiegokolwiek

uczestnictwa w wykładzie)

2. EGZAMINY CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po cyklu). W tym przypadku

należy wykonywać zadania (por. wyżej) LUB uczestniczyć w wykładzie "na żywo". 2 razy w

semestrze można nic nie zrobić.

Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszym wykładzie, tzw pertraktacyjnym, dlatego

zalecam na nim być.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin, 21 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Ciołek
Prowadzący grup: Renata Ciołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)