Epigrafika łacińska w warsztacie archeologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PB-LAC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Epigrafika łacińska w warsztacie archeologa |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil technologiczno-badawczy Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie przyszłym archeologom podstawowych informacji o inskrypcjach łacińskich, z którymi często spotykają się oni w praktyce wykopaliskowej lub w trakcie badań naukowych. Szczególny nacisk położony jest na uświadomienie archeologom specyfiki i możliwości badawczych tej kategorii źródeł, czy też sposobów interpretacji w kontekście archeologicznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą następujących zagadnień: „Pejzaż epigraficzny” świata rzymskiego, czyli napisy łacińskie w przestrzeni publicznej i prywatnej. Inskrypcje łacińskie jako środek pamięci i komunikacji w społeczeństwie rzymskim. Tekst i pomnik, czyli o wpływie na interpretację napisów informacji zawartych w ich „nośnikach”. Reprezentatywność dokumentacji epigraficznej. Warsztat epigrafika, czyli o granicach hipotez. Nomen. Imię własne w kulturze rzymskiej. Imperator Caesar Augustus, czyli o imionach i tytulaturze cesarskiej. Miasta umarłych i ich społeczny przekaz. Autoprezentacja z perspektywy inskrypcji łacińskich. Napisy pompejańskie i tzw. instrumenta domestica. Kryteria archeologiczne w datowaniu inskrypcji. Co można było przeczytać w obozie wojskowym? Fałszerstwa epigraficzne i „wędrujące” kamienie. |
Literatura: |
Podstawowa zalecana literatura L. Storoni Mazzolani, Rzymskie epitafia, zaklęcia i wróżby, Warszawa 1990 K. Królczyk, J. Trynkowski, Inskrypcje łacińskie, in E. Wipszycka (ed.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, wyd. 2, t. I/II. Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, Warszawa 2001, 186-252 J. Kolendo, J. Żelazowski, współpraca E. Bunsch, Teksty i pomniki. Zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003 J. Bodel (ed.), Świadectwa epigraficzne. Historia starożytna w świetle inskrypcji, Poznań 2008 L. Mrozewicz, Palaeography of Latin Inscriptions from Novae (Lower Moesia), Poznań 2010. K. Kłodziński, K. Królczyk, S. Olszaniec, M. Pawlak, A. Tatarkiewicz, P. Wojciechowski, The Roman Empire in the Light of Epigraphical and Normative Sources, Toruń 2013 |
Efekty uczenia się: |
Zakładane efekty kształcenia to poznanie różnych kategorii napisów i sposobów ich funkcjonowania w antycznym społeczeństwie; umiejętność samodzielnej lektury prostych napisów i rozpoznawania ich kategorii; świadomość istnienia inskrypcji w kontekście archeologicznym. W szczególności student uzyskuje podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z epigrafiką (K_W 06, K_W 07) i w konsekwencji możliwość analizowania i wykorzystywania tekstów źródłowych przydatnych dla archeologa (K_U 11), oraz współdziałania w ramach zespołów interdyscyplinarnych (K_U 24). |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy test będący przeglądem problematyki zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.