Archeologia Rzymu I (wykład)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-ARI-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Rzymu I (wykład) |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy - blok Archeologia Rzymu Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnik zajęć powinien posiadać podstawową wiedzę na temat cywilizacji starożytnego Rzymu w zakresie programu z I roku studiów na kierunku archeologia, mieć świadomość znaczenia źródeł pisanych, archeologicznych oraz ikonograficznych. Mile widziana jest podstawowa wiedza na temat historii starożytnego Rzymu. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zaprezentowanie głównych etapów rozwoju starożytnej cywilizacji rzymskiej od początków epoki żelaza do I w. n.e. Omówiony zostanie proces urbanizacji Lacjum w pierwszej połowie 1. tysiąclecia przed naszą erą, okres rozwoju Rzymu pod silnym wpływem kultury etruskiej, greckiej i italskiej, proces hellenizacji w okresie rzymskich podbojów na Wschodzie w II i I w. p.n.e. oraz okres schyłku republiki rzymskiej i początek pryncypatu. Szczególny nacisk położony zostanie na osiągnięcia technologiczne, kulturę materialną oraz sztukę tego okresu. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zaprezentowanie głównych etapów rozwoju starożytnej cywilizacji rzymskiej uwidocznionych w jej dorobku materialnym zachowanym do naszych czasów. Ta część kursu jest poświęcona okresowi od początków istnienia Rzymu do I w. n.e. (jakkolwiek niektóre, spośród omawianych zagadnień, będą analizowane w szerszej perspektywie czasowej). Omówiony zostanie proces urbanizacji Lacjum w pierwszej połowie 1. tysiąclecia przed naszą erą, ze szczególnym uwzględnieniem formowania się Rzymu jako organizmu miejskiego, okres rozwoju Rzymu pod silnym wpływem kultury etruskiej, greckiej i italskiej, proces hellenizacji w okresie rzymskich podbojów na Wschodzie w II i I w. p.n.e. Szczególny nacisk położony zostanie na osiągnięcia technologiczne oraz kulturę materialną tego okresu. Wiele miejsca poświęcone zostanie rozwojowi urbanistyki, architektury, rzemiosła i sztuki w okresie Augusta i dynastii julijsko-klaudyjskiej w Italii i prowincjach; zwrócona zostanie uwaga na tworzenie się kanonu oficjalnej architektury imperialnej (fora, świątynie, łuki triumfalne, mauzolea, termy) i sztuki (portret, relief) jako wizualnych nośników propagandy cesarskiej, rozkwitu wszelkich form rzemieślniczych (wyroby użytkowe jak i artystyczne) i innowacji technologicznych oraz proces romanizacji w prowincjach powstającego Imperium Romanum. |
Literatura: |
Adam J.P., Roman building. Materials and techniques, London-New York 1994 Adkins L., Adkins R., Ancient Rome, (Handbook to Life in Ancient Rome, Updated Edition), New York 2004 Anderson J.C., Roman Architecture and Society, London 1997 Barrington Atlas of the Greek and Roman World, edited by Richard J. A. Talbert Beard M., North J., Price S., Religie Rzymu, Oświęcim 2017 Beard M., Pompeje : życie rzymskiego miasta, Poznań 2010 Beard M., S.P.Q.R. Historia starożytnego Rzymu, Poznań 2016 Biernacka-Lubańska, M., Starożytne akwedukty rzymskie, Warszawa 1959 Boëthius A., Etruscan and Roman Architecture, Harmondsworth 1978 Coarelli F., Rome and Environs. An Archaeological Guide, 2007 Cornell T., Matthews J., Rzym [Wielkie Kultury Świata], Warszawa 1995 Favro D., The Urban Image of Augustan Rome, Cambridge 1996 Garbsch J., Terra sigillata. Porcelana antyku, Warszawa 1993 Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Warszawa 1990 Hölscher T., Sztuka rzymska: język obrazowy jako system semantyczny, Poznań 2011 Jaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1999 Kleiner D.E.E., Roman Sculpture, New Heaven - London 1992 Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996 Kolendo J., Żelazowski J., Teksty i pomniki. Zarys epigrafiki łacińskiej okresu cesarstwa rzymskiego, Warszawa 2003 Łukaszewicz A., Świat papirusów Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985 Oleson J.P., Oxford Handbook of Engineering and Technology in the Classical World, 2008 Ostrowski J.A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999 Potter D. A Companion to the Roman Empire, Oxford 2006 Potter T.W., Roman Italy, 1990 Richardson L., A new Topographical Dictionary of Ancient Rome, London 1992 Ross Holloway R., The Archaeology of Early Rome and Latium, 1996 Sadurska A., Archeologia starożytnego Rzymu, t.I-II, Warszawa 1975-80 Sartre, M., Wschód Rzymski, Wrocław 1997 Scullard H., Cary M., Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992 Słownik kultury antycznej pod red. R. Kuleszy, Warszawa 2012 Słownik terminologiczny sztuk pięknych (wydanie nowe), Warszawa1996 Strong D., Brown D. (eds), Roman Crafts, London 1976 Toynbee J.M.C., Roman Historical Portraits, London 1978 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, pod red E. Wipszyckiej-Bravo, t. 1-2 Wamser L. (ed.), Die Römer zwischen Alpen und Nordmeer, München 2000 Ward-Perkins J.B., Roman Imperial Architecture, New Heaven - London 1981 Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983 Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, (tłum. K. Kumaniecki), Warszawa 1999 Zanker P., August i potęga obrazów, Poznań 1999 Zanker P., Pompeji. Stadtbild und Wohngeschmack, Mainz am Rhein 1995, [wersja ang.: Pompeii : Public and private life, Cambridge 1995] Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2004 WYBRANE STRONY INTERNETOWE Digital Atlas of the Roman Empire: https://dh.gu.se/dare/ The Digital Atlas of Roman and Medieval Civilizations: https://darmc.harvard.edu/ http://catholic-resources.org/AncientRome/Platner.htm Interaktywny plan Rzymu z okresu Augusta: http://digitalaugustanrome.org/map/#/rome/filter:0/records/read/2f77ca8f-cd35-2799-dee0-8aadd91dc95f/ www.livius.org www.romanaqueducts.info www.antike-tischkultur.de Rome Reborn – wirtualny model Rzymu 3D (AD 320): www.romereborn.virginia.edu The Digital Roman Forum Project of the UCLA Cultural Virtual Reality Laboratory: http://www.frischerconsulting.com Vroma – A Virtual Community for Teaching and Learning Classics [dobry zbiór ilustracji z opisami i wyszukiwarką]: www.vroma.org |
Efekty uczenia się: |
uczestnik zajęć po ich zaliczeniu: - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii klasycznej w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W01 - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii starożytnego Rzymu K_W02 - ma szczegółową wiedzę o społeczeństwie starożytnego Rzymu, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii K_W05 - ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii klasycznej z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych K_W06 - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii starożytnego Rzymu K_W08 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii starożytnego Rzymu K_W09 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych K_W11 - zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych K_W12 - ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych K_W14 - ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez społeczeństwo starożytnego Rzymu K_W15 - umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U01 absolwent potrafi: - samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy K_U03 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury w ewolucji człowieka K_U05 - rozpoznać różne rodzaje tekstów łacińskich K_U08 - posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii starożytnego Rzymu K_U09 - rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację K_U10 - rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa K_U11 - rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne K_U12 - wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi K_U13 - zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne K_U14 - porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie archeologii i nauk pokrewnych K_U16 - przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii starożytnego Rzymu K_U17 - przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych K_U20 - wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych poza uczelnią K_U26 absolwent jest gotów do: - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K01 - uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K02 - docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K03 - krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji K_K04 - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05 - podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności K_K06 - uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K07 uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania K_K11 - uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym K_K12 - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy K_K13 |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniany będzie poziom wiedzy studenta na tematy zrealizowane podczas wykładów. Sprawdzianem wiedzy będzie egzamin pisemny opisowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Łuszczewska | |
Prowadzący grup: | Marzena Łuszczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.