Starożytne kultury Egiptu i Nubii- wybrane aspekty I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-ENKI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Starożytne kultury Egiptu i Nubii- wybrane aspekty I |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy - blok Archeologia Egiptu i Nubii Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w podstawowe problemy archeologii Egiptu i Nubii oraz metodyki badań. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są omówieniu podstaw cywilizacji starożytnego Egiptu i Nubii. Mają na celu wprowadzenie do źródeł oraz zbudowanie podstaw warsztatu naukowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter praktycznych ćwiczeń poruszających następujące obszary: - warsztat egiptologa i nubiologa – zapoznanie z najważniejszymi bibliografiami, wydawnictwami encyklopedycznymi, czasopismami oraz fachowymi stronami internetowymi - opis zabytków – będzie obejmował opis słowny różnego typu obiektów (rzeźba, malowidła, architektura itp.) z zastosowaniem profesjonalnej terminologii. Każdy uczestnik zobowiązany jest przygotować pisemny opis jednej wybranego zabytku. - dyskusje – będą dotyczyły tematów wymienionych poniżej. Każdy uczestnik będzie zobowiązany do przeczytania fragmentu publikacji. Będzie to podstawą do detalicznego omówienia danego zagadnienia oraz krytycznej dyskusji. - prezentacje – każdy uczestnik zobowiązany jest do przygotowanie trzech referatów (długości ok. 45 minut) na jeden z tematów wymienionych poniżej. Referaty powinny być jak najbardziej bogato ilustrowane, najchętniej widziana forma to prezentacja multimedialna. Referent zobowiązany jest także do przygotowania konspektu, w którym, oprócz krótkiego streszczenia, powinien znaleźć się spis całej literatury użytej do przygotowania referatu. Lista tematów omawianych w trakcie zajęć: EGIPT: 1. RELIGIA 1.1. Kosmologie 1.2. Najważniejsze bóstwa 1.3. Wierzenia pozagrobowe 2. GROBOWCE 2.1. Grobowce królewskie – Okres Wczesnodynastyczny 2.2. Grobowce królewskie – piramidy z okresu Starego i Średniego Państw 2.3. Grobowce królewskie – Dolina Królów 2.4. Grobowce królewskie – Tanis 3. ŚWIĄTYNIE 3.1. Świątynie solarne z czasów Starego Państwa 3.2. Świątynie grobowe z czasów Średniego Państwa 3.3. Świątynie grobowe z czasów Nowego Państwa 3.4. Świątynie Amona w Kranaku i Luksorze z czasów Nowego Państwa 4. SZTUKA 4.1. Sztuka Okresu Wczesnodynastycznego 4.2. Rzeźba królewska i prywatna w Starym Państwie 4.3 Malowidła i reliefy w mastabach Starego Państwa 4.4 Rzeźba królewska i prywatna w Średnim Państwie 4.5 Rzeźba królewska i prywatna w Nowym Państwie 5. JĘZYK I PISMO 5.1. Rozwój i rodzaje pisma 5.2. Egipsja literatura 6. MIASTO I DOM 6.1. Osiedle budowniczych piramid w Gize z czasów Starego Państwa 6.2. Miasto Kahun z czasów Średniego Państwa 6.3. Twierdze Buhen i Semna z czasów Średniego Państwa 6.4. Miasto Tell el-Amarna z czasów Nowego Państwa 6.5. Pałace Nowego Państwa w Malkacie i Amarnie 6.6 Osiedle budowniczych grobów w Deir el-Medina z czasów Nowego Państwa 7. MATERIAŁOZNAWSTWO I TECHNOLOGIE 7.1 Cegła mułowa 7.2 Kamieniarstwo 7.3 Rodzaje i obróbka drewna 7.4 Metale i sposoby ich przetwarzania 7.5 Ceramika 7.6 Fajans i szkło NUBIA: Różnorodne aspekty kultur Nubijskich będą omawiane na podstawie publikacji o różnym charakterze. 1.Obrządek pogrzebowy (na przykładzie Grupy A, kultury Kermy I okresu dominacji Egipskiej) 2. Relacje społeczne (na przykładzie kultury Kemy i okresu Napatańskiego). 3. Sztuka (na przykładzie okresu Napatańskiego i Meroickiego) 4. Zmiany kulturowe- kontynuacja lub jej brak |
Literatura: |
Baines, J., Malek, J., Wielkie kultury świata. Egipt, Warszawa 1995 Barwik, M., Księga wychodzenia za dnia. Tajemnice egipskiej Księgi Umarłych, Warszawa 2009 Dodson, A., Ikram, S., The tomb in Ancient Egypt: royal and private sepulchres from the early dynastic period to the Romans, London 2008 Hartwig, M.K. (ed.), A companion to ancient Egyptian art, Chichester 2015 Helck, W., Otto. E., W. Westendorf (red.), Lexikon der Ägyptologie. Band I-VII, Wiesbaden 1975-1988 Ikram, S., Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa 2004 Kemp, B.J., Starożytny Egipt. Anatomia cywilizacji, Warszawa 2009 Lacovara, P., The New Kingdom royal city, London, New York 1997 Lehner, M., The Complete Pyramids, London 1997 Lloyd, A.B. (ed.), A Companion to Ancient Egypt, vol I, Chichester 2010 Lipińska, J., (red.), Tajemnice papirusów, Wrocław 2005 Moeller, N., The archaeology of urbanism in ancient Egypt : from the predynastic period to the end of the Middle Kingdom, Cambridge 2016 Nicholson, P. T., Shaw, I. (eds.), Ancient Egyptian materials and technology, Cambridge, New York: Cambridge 2000 Reeves, N., Wilkinson, R.H., 1996, The Complete Valley of the Kings, London 1996 Robins, G., The art of ancient Egypt, Cambridge, Harvard 2008 Snape, S., The Complete Cities of Ancient Egypt, London 2014 Wilkinson, R.H., The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt, London 2003 Wilkinson, R.H., The Complete Temples of Ancient Egypt, London 2000 Nubia: Baud, M.ed., Méroé. Un empire sur le Nil, Paris 2010 Edwards, D. N., The Nubian past: an archaeology of the Sudan, Routledge, 2004 Eide, T., Hägg/T., Pierce, R.H., Török, L. Fontes Historiae Nubiourum. Textual Sources for the History of the Middle Nile Region Between the Eighth Century BC and the Sixth Century AD I. From the Eighth to the Mid-Fifth Century BC, Bergen, 1994 Morkot, R., The black pharaohs: Egypt's Nubian rulers, Rubicon Press, 2000 Török, L., The Kingdom of Kush. Handbook of the Napatan-Meroitic Civilization, Brill, 1997 Török, L., Between two worlds: the frontier region between ancient Nubia and Egypt, 3700 BC-AD 500, Brill, 2009 Valbelle, D., Bonnet, C., The Nubian Pharaohs: Black Kings on the Nile, Cairo, 2007 Welsby, D.A., The kingdom of Kush: the Napatan and Meroitic empires, Markus Wiener Publishers, 1998 Welsby, D.A., Anderson, J. R, Sudan: Ancient Treasures : an Exhibition of Recent Discoveries from the Sudan National Museum, British Museum Press, 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii Egiptu i Nubii (K_W02) - ma szczegółową wiedzę nt. społeczności zamieszkujących w pradziejach i starożytności Dolinę Nilu, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu - archeologii Egiptu i Nubii (K_W05) -ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii Egiptu i Nubii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06) - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii Doliny Nilu (K_W08) - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii Egiptu i Nubii (K_W09) - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11) - ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15) Umiejętności: student potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach z zakresu archeologii Egiptu i Nubii, z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych (K_U01) - samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury starożytnego Egiptu i Nubii w ewolucji człowieka (K_U05) - rozpoznać różne rodzaje tekstów zapisanych różnymi rodzajami pisma egipskiego (K_U08) - posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii Egiptu i Nubii (K_U09) - rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10) - rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła w ramach archeologii starożytnego Egiptu i Nubii (K_U12) - wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13) -przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii starożytnego Egiptu i Nubii (K_U17) Kompetencje społeczne: student jest gotów do: - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01) - uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02) - docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) - krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04) - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05) - podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06) - uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07) - uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania (K_K11) - uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12) |
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie trzech referatów – długość ok. 45 minut, wraz z konspektem i bibliografią - detaliczny opis jednego wybranego zabytku - test na koniec każdego semestru - aktywność w trakcie zajęć - obecność obowiązkowa (możliwe dwie nieobecności) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Ryś-Jarmużek, Dobrochna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Ryś-Jarmużek, Dobrochna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Ryś-Jarmużek, Dobrochna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Ryś-Jarmużek, Dobrochna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.