Archeologia Egiptu i Nubii od neolitu do Okresu Rzymskiego I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-ENRI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Egiptu i Nubii od neolitu do Okresu Rzymskiego I |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy - blok Archeologia Egiptu i Nubii Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest naszkicowanie obrazu cywilizacji rozwijających się w Dolinie Nilu w czasach prahistorycznych i starożytnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Prezentacja w układzie chronologicznym najważniejszych zjawisk kulturowych poświadczonych w materiale archeologicznym z terenu Egiptu i Sudanu. Szczególny nacisk położony zostanie na źródła materialne – pozostałości architektoniczne i zabytki ruchome ze stanowisk archeologicznych różnego typu (osadniczych, cmentarnych, świątynnych). Ważną częścią zajęć jest też omówienie źródeł ikonograficznych (dekoracje ścienne w świątyniach i grobowcach, rzeźba monumentalna i drobna plastyka). W mniejszym zakresie omawiane są źródła tekstowe. |
Pełny opis: |
Po wprowadzeniu na temat chronologii i geografii regionu, w porządku chronologicznym omawiane będą następujące zagadnienia: Nubia neolityczna -zmiany klimatyczne i kulturowe: Wadi Howar i osada El Barga -cmentarzyska neolityczne Kadruka, Kadada, Kadero – struktura społeczeństw neolitycznych Egipt predynastyczny: - kultury Badari, Nagada i Dolnoegipska Egipt protodynastyczny: - formowanie się ośrodków protopaństwowych w Hierakonpolis i Abydos Egipt archaiczny: - królewska nekropola na Umm el-Qaab, - królewska i prywatna nekropola w Sakkarze, - osada i nekropola w Tell Farcha, - twierdza na Elefantynie Nubia w okresie formowania się pierwszych państwowości: - Grupa A - Kultura pre-Kerma - początki relacji z Egiptem Egipt czasów Starego Państwa: - piramida schodkowa w Sakkarze, - kompleksy piramid IV, V i VI dynastii, - prywatne grobowce na nekropoli memfickiej i na prowincji, - świątynie solarne V dynastii, - świątynie prowincjonalne – Elefantyna, Hierakonpolis, Bubastis, - miasto robotników Heit e-Ghurab Egipt w I Okresie Przejściowym - grobowiec Achtifirego w Moalla, „piramida” w Dara, - neropola el-Tarif w Tebach Egipt czasów Średniego Państwa: - świątynia Mentuhotepa Nebhepetre w Deir el-Bahari, - grobowce dostojników w Tebach Zachodnich, - piramidy w Liszt, - świątynia Amona w Karnaku za XII dynastii, - Kahun, miasto przy piramidzie; - pałac w Bubastis, - twierdze nubijskie Egipt w II Okresie Przejściowym - Awaris, stolica Hyksosów, - Kultura lewantyńska we wschodniej Delcie i Wadi Tumilat, - nekropola Dra Abu el-Naga w Tebach Zachodnich. Nubia na przełomie III i II tysiąclecia p.n.e. - kultury tzw. „horyzontu kermańskego”: Kerma, Grupa C, kultura Pan-grave, ludy Medżaj |
Literatura: |
Baines, J., Malek, J., 1995, Wielkie kultury świata. Egipt, Warszawa Ciałowicz, K.M., 1999, Początki cywilizacji egipskiej, Warszawa-Kraków Grimal, N., 2004, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa Hartwig, M.K. (ed.), 2015, A companion to ancient Egyptian art, Wiley Blackwell Helck, W., Otto, E., Westendorf, E. (ed.), 1975-1988, Lexikon der Ägyptologie. Band I-VII, Wiesbaden Ikram, S., 2002, Death and burial in ancient Egypt, Harlow: Longman. Ikram, S., 2004, Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa Kemp, B.J., 2009, Starożytny Egipt. Anatomia cywilizacji, Warszawa Lehner, M., 1997, The Complete Pyramids, Thames & Hudson Lipińska, J., 1978, Historia rzeźby, reliefu i malarstwa starożytnego Egiptu, Warszawa Lipińska, J., 1977, Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa Lloyd, A.B. (ed.), 2010, A companion to ancient Egypt, vol I, Wiley Blackwell Robins, G., 2008, The art of ancient Egypt, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Schneider, T., 2001, Leksykon faraonów; Warszawa Schultz, R., Seidel, M. (red.), 2004, Egipt. Świat faraonów, Kolonia Snape, S., 2014, The Complete Cities of Ancient Egypt, Thames & Hudson Wilkinson, R.H., 2003, The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt, Thames & Hudson Wilkinson, R.H., 2000, The Complete Temples of Ancient Egypt, Thames & Hudson Nubia: Edwards, D. N., The Nubian past: an archaeology of the Sudan, Routledge, 2004 Morkot, R., The black pharaohs: Egypt's Nubian rulers, Rubicon Press, 2000 Török, L., Between two worlds: the frontier region between ancient Nubia and Egypt, 3700 BC-AD 500, Brill, 2009 Welsby, D.A., Anderson, J. R, Sudan: Ancient Treasures : an Exhibition of Recent Discoveries from the Sudan National Museum, British Museum Press, 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01) - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii Egiptu i Nubii (K_W02) - ma szczegółową wiedzę nt. społeczności zamieszkujących w pradziejach i starożytności Dolinę Nilu, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu - archeologii Egiptu i Nubii (K_W05) -ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii Egiptu i Nubii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06) - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii Doliny Nilu (K_W08) - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii Egiptu i Nubii (K_W09) - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11) - zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych (K_W12) - ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych (K_W14) - ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15) Umiejętności: student potrafi: - rozpoznać różne rodzaje tekstów zapisanych różnymi rodzajami pisma egipskiego (K_U08) - posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii Egiptu i Nubii (K_U09) - rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10) - wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13) Kompetencje społeczne: student jest gotów do: - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01) - uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02) - docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) - krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04) - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05) - podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06) - uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07) - uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania (K_K11) - uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się egzaminem ustnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Rzepka | |
Prowadzący grup: | Sławomir Rzepka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Rzepka, Dobrochna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Sławomir Rzepka, Dobrochna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.