Archeologia Egiptu i Nubii od neolitu do Okresu Rzymskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-ENRII |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Egiptu i Nubii od neolitu do Okresu Rzymskiego II |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy - blok Archeologia Egiptu i Nubii Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest naszkicowanie obrazu cywilizacji rozwijających się w Dolinie Nilu w czasach prahistorycznych i starożytnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Prezentacja w układzie chronologicznym najważniejszych zjawisk kulturowych poświadczonych w materiale archeologicznym z terenu Egiptu i Sudanu. Szczególny nacisk położony zostanie na źródła materialne – pozostałości architektoniczne i zabytki ruchome ze stanowisk archeologicznych różnego typu (osadniczych, cmentarnych, świątynnych). Ważną częścią zajęć jest też omówienie źródeł ikonograficznych (dekoracje ścienne w świątyniach i grobowcach, rzeźba monumentalna i drobna plastyka). W mniejszym zakresie omawiane są źródła tekstowe. |
Pełny opis: |
Po wprowadzeniu na temat chronologii i geografii regionu, w porządku chronologicznym omawiane będą następujące zagadnienia: Egipt w czasach XVIII dynastii - zespół świątynny w Abydos z czasów Ahmose, - rozbudowa Karnaku, - nekropola w Dolinie Królów, - świątynia grobowa Hatszepsut w Deir el-Bahari, - grobowce dostojników w Tebach Zachodnich, - Kolosy Memnona i świątynia na Kom el-Hetan w Tebach Zachodnich, - Amarna – miasto, pałace, świątynie, nekropole, wioska robotników - grobowiec Tutanchamona - nekropola dostojników w Sakkarze Egipt w czasach XIX dynastii - stolica w Pi-Ramesse (Qantir); - rozbudowa Karnaku – Wielka Sala Hypostylowa, - świątynie Ramzesa II w Egipcie i Nubii, - wioska robotników w Deir el-Medina, - grobowce w Dolinie Królów i Królowych. Egipt w czasach XX dynastii - kompleks świątynny w Medinet Habu, - twierdza Ramzesa III w Tell el-Retaba. Nubia w Okresie dominacji Egipskiej - administracja Egipska na terenie Nubii, - wydobycie złota, - aktywność Tutmozydów i Ramessydów (miasta/nekropole i świątynie), - Dukki Gel – architektura, - Gebel Barkal – ośrodek religijny, - nekropole w Tombos i Hillat el Arab – nubijska adaptacja. Egipt w III Okresie Przejściowym - skrytki królewskie w Tebach Zachodnich, - Tanis – kompleks świątynny, - Tanis – nekropola królewska, - Bubastis – świątynia Bastet, portal; Osorkona II, - osada w Tell el-Retaba, - Karnak za XXV dynastii, Nubia w Okresie Napatańskim - aglomeracja Napatańska: el Kurru, Gebel Barkal, Nuri, -aktywność Taharki: świątynie w Sanam, Kawa i Tabo, -ekonomia królestwa-: tzw „skarbiec” w Sanam. Egipt w Okresie Późnym - Memfis za XXVI dynastii, - Naukratis – miasto Greków, - świątynia Amona w Hibis w Oazie Charga. Egipt w Okresie Grecko-Rzymskim - Egipt w świecie hellenistycznym i rzymskim - rola dokumentów pisanych (papirusy, ostraka) , greckich i egipskich (demotycznych i koptyjskich) w badaniach nad historią Egiptu ptolemejskiego, rzymskiego i bizantyńskiego - Aleksandria ad Aegyptum, metropolia świata antycznego - najważniejsze stanowiska archeologiczne (Karanis, Oksyrynchos, Teby Zach.) Nubia w Okresie Meroickim - gospodarka i osadnictwo: miasto królewskie – Meroe, Kawa, Meinarti, - miasta i elity (architektura pałacowa: Naqa, Muweis, Hamadab, Meinarti Faras), - religia i kult (świątynie w Meroe, Naqa, Musawwarat es-Sufra), - nekropole (Meroe, Gebel Barkal, Sedeinga, Sai, Faras, Karanog), - synkretyzm w sztuce. |
Literatura: |
Egipt: Baines, J., Malek, J., 1995, Wielkie kultury świata. Egipt, Warszawa Bagnall Roger S. (red.), 2009, The Oxford Handbook of Papyrology Grimal, N., 2004, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa Hartwig, M.K. (ed.), 2015, A companion to ancient Egyptian art, Wiley Blackwell Helck, W., Otto, E., Westendorf, E. (ed.), 1975-1988, Lexikon der Ägyptologie. Band I-VII, Wiesbaden Ikram, S., 2002, Death and burial in ancient Egypt, Harlow: Longman. Ikram, S., 2004, Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa Kemp, B.J., 2009, Starożytny Egipt. Anatomia cywilizacji, Warszawa Lacovara, P., 1997, The New Kingdom royal city, London, New York: Kegan Paul International. Lipińska, J., 1978, Historia rzeźby, reliefu i malarstwa starożytnego Egiptu, Warszawa Lipińska, J., 1977, Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa Lloyd, A.B. (ed.), 2010, A companion to ancient Egypt, vol I, Wiley Blackwell Pawlicki, F., 2000, Skarby architektury starożytnego Egiptu. Królewskie świątynie w Deir el-Bahari, Warszawa Łukaszewicz, A., 2006, Egipt Greków i Rzymian, Warszawa Reeves, N., Wilkinson, R.H., 1996, The Complete Valley of the Kings, Thames & Hudson Riggs Ch. (red.), 2012, The Oxford Handbook of Roman Egypt Robins, G., 2008, The art of ancient Egypt, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Schneider, T., 2001, Leksykon faraonów; Warszawa Schultz, R., Seidel, M. (red.), 2004, Egipt. Świat faraonów, Kolonia Snape, S., 2014, The Complete Cities of Ancient Egypt, Thames & Hudson Vandorpe, K. (red.), 2019, Blackwell Companion. Greco-Roman and Late Antique Egypt Wilkinson, R.H., 2003, The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt, Thames & Hudson Wilkinson, R.H., 2000, The Complete Temples of Ancient Egypt, Thames & Hudson Wipszycka, E. (red.), 1999, Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III. Źródłoznawstwo późnego antyku, Warszawa – rozdziały „Papirologia”, „Epigrafika”, „Chronologia”. Nubia: Baud, M. (ed.), 2010, Méroé. Un empire sur le Nil, Paris Edwards, D.N., 2004, The Nubian past: an archaeology of the Sudan, Routledge Eide, T., Hägg/T., Pierce, R.H., Török, L., 1994, Fontes Historiae Nubiourum. Textual Sources for the History of the Middle Nile Region Between the Eighth Century BC and the Sixth Century AD I. From the Eighth to the Mid-Fifth Century BC, Bergen Lacovara, P., 2012, Ancient Nubia. African Kingdoms on the Nile. The American University in Cairo Morkot, R., 1997, The black pharaohs: Egypt's Nubian rulers, Rubicon Press Török, L., 1997, The Kingdom of Kush. Handbook of the Napatan-Meroitic Civilization, Brill Török, L., 2009, Between two worlds: the frontier region between ancient Nubia and Egypt, 3700 BC-AD 500, Brill Valbelle, D., Bonnet, C., 2007, The Nubian Pharaohs: Black Kings on the Nile, Cairo Welsby, D.A., 1998, The kingdom of Kush: the Napatan and Meroitic empires, Markus Wiener Publishers Welsby, D.A., Anderson, J. R, 2004, Sudan: Ancient Treasures : an Exhibition of Recent Discoveries from the Sudan National Museum, British Museum Press |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01) - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii Egiptu i Nubii (K_W02) - ma szczegółową wiedzę nt. społeczności zamieszkujących w pradziejach i starożytności Dolinę Nilu, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu - archeologii Egiptu i Nubii (K_W05) -ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii Egiptu i Nubii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06) - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii Doliny Nilu (K_W08) - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii Egiptu i Nubii (K_W09) - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11) - zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych (K_W12) - ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych (K_W14) - ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15) Umiejętności: student potrafi: - rozpoznać różne rodzaje tekstów zapisanych różnymi rodzajami pisma egipskiego (K_U08) - posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii Egiptu i Nubii (K_U09) - rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10) - wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13) Kompetencje społeczne: student jest gotów do: - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01) - uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02) - docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) - krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04) - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05) - podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06) - uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07) - uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania (K_K11) - uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się egzaminem ustnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Rzepka, Dobrochna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Sławomir Rzepka, Dobrochna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Derda, Sławomir Rzepka, Dobrochna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Derda, Sławomir Rzepka, Dobrochna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.