Historia Żydów w starożytności - egzamin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-JSL-HZS-EGZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Żydów w starożytności - egzamin |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Judaistyki I stopnia, I roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Egzamin obejmuje wiedzę na temat podstawowych faktów z historii politycznej Żydów w starożytności (od czasów biblijnych do VII w. n.e.), zmian kulturowych oraz typów religijności tego okresu. Studenci na egzaminie powinni wykazać się znajomością geografii w zakresie omawianych zagadnień. |
Literatura: |
Lektury źródłowe: Rdz, Wj, jedna ks. prorocka (do wyboru); 1 Księga Machabejska; Józef Flawiusz, Wojna żydowska, (1 księga do wyboru). Obowiązkowe lektury egzaminacyjne: M. Liverani, Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010 I Finkelstein, N.A. Silberman, Dawid i Salomon, Warszawa 2006 P. Schäfer, The History of the Jews in Antiquity, London-New York 1995 M. Sartre, Wschód rzymski, Wrocław 1997, ss. 392-452 GŁÓWNE ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE: 1. Struktura klientalna Kanaanu epoki amarneńskiej 2. Różnorodność etniczna i społeczna czasów etnogenezy Izraela 3. Kanaan wobec ‘nowej’ ludności (Ludy Morza, Aramejczycy) 4. Mechanizmy państwotwórcze – Izrael Omrydów 5. Izrael w VIII wieku – nowe zjawiska społeczne i religijne 6. Juda i południe Palestyny – od wasala Izraela do wasala Asyrii 7. Pax Assyriaca (VII wiek) – epoka wzrostu Judy 8. Religie Kanaanu – politeizm lokalny, jahwizm oraz początki monoteizmu 9. Niewola babilońska jako epoka formatywna 10. Epoka perska i początki judaizmu 11. Powstanie Machabeuszy i państwo Hasmonejskie. 12. Palestyna i diaspora żydowska w czasach panowania Heroda Wielkiego. 13. Palestyna jako prowincja rzymska: organizacja prowincji przed 66 r. i po stłumieniu powstania, rebelie antyrzymskie, Grecy i Żydzi w miastach Palestyny. 14. Żydzi w miastach Imperium – ograniczenia źródłowe. 15. Od „szkoły w Jawne” do ruchu rabinicznego w IV wieku. 16. Najważniejsze miejsce kultu w Palestynie okresu rzymskiego do czasów późnego antyku (synagogi w Galilei, miejsca we współczesnym Izraelu). 17. Państwo rzymskie i Żydzi: ustawodawstwo rzymskie w stosunku do Żydów od Cezara do Kodeksu Teodozjusza. 18. Żydzi i chrześcijanie: wzajemne zależności od czasów historycznego Jezusa do redakcji Talmudu Babilońskiego. 19. Diaspora żydowska poza granicami Imperium. 20. Najazdy Persów i przyjście Arabów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o dziejach Żydów i Izraela w starożytności; - opanował fachową terminologię z zakresu dziejów Izraela, jak też podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych; - ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej badań nad historią Żydów w starożytności; - zna różne kierunki badań nad dziejami Żydów w starożytności; Umiejętności - samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny; - definiuje, objaśnia i stosuje poprawnie w mowie podstawowe terminy fachowe właściwe dla badań nad dziejami Żydów w starożytności; - potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe i dostrzega diachroniczną strukturę przeszłości; - potrafi sformułować logiczną i przejrzystą wypowiedź na wskazany temat z zakresu dziejów starożytnego Izraela; - formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów różnych autorów prac historycznych w zakresie znanej mu literatury fachowej dotyczącej dziejów Żydów w starożytności; Kompetencje społeczne - ma świadomość zakresu swojej wiedzy na temat wybranej epoki i dostrzega potrzebę jej uzupełniania; - uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym; - okazuje zrozumienie dla świata wartości i postaw ludzi w starożytności; - dostrzega związki starożytności z późniejszymi epokami i teraźniejszością; - wykazuje odpowiedzialność w przedstawianiu obrazu dziejów zgodnego z aktualnym stanem wiedzy historycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Indywidualne w zależności od osoby egzaminatora. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.