Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świat na marginesie. Wyobrażenia zbiorowe i polityka wobec grup społecznie wykluczonych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2900-LZ-FAK-SMWZ
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Świat na marginesie. Wyobrażenia zbiorowe i polityka wobec grup społecznie wykluczonych
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Fakultatywne zajęcia historyczne do wyboru Historii zaocznej I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium poświęcone jest przemianom wyobrażeń zbiorowych i polityki wobec osób społecznie marginalizowanych. Większość zajęć koncentrować się będzie na XIX wieku, ale w pewnym zakresie uwzględniony zostanie również okres międzywojenny, umożliwiając przekrojowe spojrzenie na badaną problematykę.

Przedmiotem rozważań będą zarówno koncepcje istotne w dyskursie społecznym (np. patologie społeczne, normalność, eugenika), jak i konkretne praktyki wykluczające. Przyjrzymy się działaniom dobroczynnym oraz sposobom ich przedstawiania przez historiografię, zagadnieniu niepełnosprawności w literaturze pięknej, zjawisku gabinetów osobliwości i ludzkich zoo, a także statusowi inwalidów wojennych. Ostatnie zajęcia poświęcone będą refleksji na temat sposobów konstruowania narracji dotyczącej grup marginalizowanych.

Podstawę źródłową stanowić będzie prasa, ikonografia, publikacje popularyzujące medycynę oraz literatura piękna.

Pełny opis:

Konwersatorium poświęcone jest przemianom wyobrażeń zbiorowych i polityce wobec osób wykluczonych i społecznie marginalizowanych.

W trakcie zajęć przyjrzymy się zmieniającym się kategoriom grup wykluczonych, ewolucji pojęć i diagnozy tego, jakiego rodzaju działania należy podejmować wobec wykluczonych. Będziemy zwracać szczególną uwagę na kwestię języka, który służył do konstruowania narracji o wykluczonych. Będziemy przyglądać się również złożonym motywacjom przyświecającym działalności nakierowanej na pomoc osobom wykluczonym.

Literatura:

Podana w rubryce "Zakres tematów"

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę zaliczenia stanowi obecność, aktywny udział w dyskusji oraz przygotowanie referatu w oparciu o tekst przesłany przez prowadzącą. Dopuszczalna jest nieobecność na dwóch zjazdach, druga z nieobecności wymaga zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)