Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fikcja filmowa w warsztacie historyka. Źródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego historyka (XX wiek)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2900-MK2-FFWH-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fikcja filmowa w warsztacie historyka. Źródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego historyka (XX wiek)
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Zajęcia ogólnouniwersyteckie na Wydziale Historii (zapisy dostępne w rejestracji żetonowej)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Nie ma żadnych dodatkowych wymagań poza wynikającymi z toku studiów i regulaminów na UW.

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są aspektom metodologicznym analizy źródeł fikcji filmowej w warsztacie historyka Podstawą analizy będą przede wszystkim same źródła filmowe (głównie film fabularny). Jako podstawę teoretyczną przyjmiemy kilka wybranych prac z zakresu metodologii źródeł tego typu.

Pełny opis:

Tematem podstawowym zajęć jest wykorzystanie źródeł o charakterze fikcyjnym –w tym przypadku film fabularny – w warsztacie historyka. Czy tego typu źródła są w ogóle przydatne w badaniach historycznych? Jakiego typu pytania badawcze należy w tym przypadku zadać źródłu, by było ono wiarygodne? Z jakiego rodzaju źródłami należy je skonfrontować? Czy mogą być przydatne źródła im towarzyszące, jak np. plakaty reklamujące film? Jaką rolę w badaniach odgrywa film dokumentalny – czy jest on źródłem w pełni wiarygodnym? W jakim stopniu film dokumentalny jest kreacją artystyczną twórcy? Jakie znaczenie ma gatunek filmowy? Te pytania stanowią punkt wyjścia dla wszystkich tematów zajęć.

W tym semestrze przedmiotem analizy będą nie tyle pojedyncze filmy, ale ich niewielkie grupy, dzieki którym możliwe jest wyodrębnienie i analiza zjawisk społecznych i kulturowych, także przemian mentalności. Jest to często niemożliwe w przypadku pojedynczych przykładów.

Wstępem dla zajęć będzie przyjrzenie się podstawom metodologicznym i teoretycznym wykorzystania źródeł fikcji filmowej w badaniach historycznych.

Podany niżej wybór filmów to wyłącznie moja propozycja. Uczestników zajęć zapraszam do zgłaszania własnych dezyderatów w ramach poniżej podanych gatunków literackich i filmowych.

Literatura:

1.DZIEŁO LITERACKIE JAKO ŹRÓDŁO HISTORYCZNE. Pod redakcją Zofii Stefanowskiej i Janusza Sławińskiego.

W arszawa 1978. Spółdzielnia W ydawnicza „Czytelnik”, ss. 386, 2 nlb. „Z prac Instytutu Badań Literackich PAN”.

2. Jerzy Maternicki: Literatura piękna w nauczaniu historii, PWN, W-wa, 1963

3. Jerzy Kmita: O kulturze symbolicznej, COMUK, W-wa,

4. Metodologiczne problemy narracji historycznej, pod. red. JanaPomorskiego, wyd. UMCS, Lublin, 1990,

5. Marek Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.

6. G. Szelągowska, Film w warsztacie historyka

, „Kwartalnik Historyczny” 2008, CXV, 1.

7. M. Ferro, Kino i historia, tłum. T. Falkowski, PWN, Warszawa 2011.

8. P. Witek, Kultura – Film – Historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005.

9. Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008.

10. S. Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Werenstein, Gdańsk 2009.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć uczestnik potrafi przeprowadzić krytykę wewnętrzną źródeł fikcji filmowej. Umiejętnie stawia pytania badawcze by ocenić wiarygodność takich źródeł i zdecydować, dla jakich pytań źródło takie jest wiarygodne. W miarę potrzeb naukowych, potrafi także przeprowadzić krytykę zewnętrzną źródeł fikcji literackich i filmowych. Umiejętnie wprowadza inne źródła, które należy skonfrontować np. z powieścią i filmem fabularnym.

Metody i kryteria oceniania:

- Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach

- Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi

- Ocena uczestnictwa w zajęciach

Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności), aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny wypowiedzi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Szelągowska
Prowadzący grup: Grażyna Szelągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)