Komparatystyka intersemiotyczna: literatura w kregu filmu i kultury cyfrowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C253LK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Komparatystyka intersemiotyczna: literatura w kregu filmu i kultury cyfrowej |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Seminaria licencjackie dla filologii polskiej - stacjonarne 2022/2023 Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie relacjom między literaturą a filmem i mediami cyfrowymi. Jako nić Ariadny posłuży nam komparatystyka; poszukiwanie podobieństw i różnic pomiędzy formami artystycznymi oraz medialnymi pozwoli nam na precyzyjne uchwycenie istoty interesujących nas zjawisk. Stałym punktem odniesienia będą więc dla nas zarówno tradycyjne, jak i eksperymentalne przykłady tekstu literackiego, filmu czy form cyfrowych. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone będzie relacjom między literaturą a filmem oraz mediami cyfrowymi. Jako nić Ariadny posłuży nam komparatystyka; poszukiwanie podobieństw i różnic pomiędzy formami artystycznymi oraz medialnymi pozwoli nam na precyzyjne uchwycenie istoty interesujących nas zjawisk. Stałym punktem odniesienia będą więc dla nas zarówno tradycyjne, jak i eksperymentalne przykłady tekstu literackiego, filmu czy form cyfrowych. Pierwszy semestr poświęcimy w znacznej mierze na wypracowanie wspólnej metodologii - połowa semestru poświęcona będzie relacjom między literaturą a filmem (pomówimy m.in. o semiotyce filmu, teoretycznych aspektach zagadnienia adaptacji filmowej, a także o autotematyzmie w literaturze i filmie), a druga połowa literaturze w kontekstach cyfrowych. W drugim semestrze skoncentrujemy się na dyskusji nad powstającymi pracami licencjackimi. |
Literatura: |
P. Biliński, Kinematograf o sobie: autotematyzm w polskim kinie fabularnym, Gdańsk 2021. P. Celiński, Interfejsy: cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010. J. Dovey, H.W. Kennedy, Kultura gier komputerowych, tłum. T. Macios, A. Oksiuta, Kraków 2011. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale, Warszawa 2012. M. Hopfinger, Adaptacje filmowe utworów literackich: problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974. J. Juul, Sztuka przegrywania. Esej o bólu, jaki wywołują gry wideo, tłum. P. Schreiber, M. Tabaczyński, Kraków 2016. R.W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010. T. Kłys, Film fikcji i jego dominanty, Semper 1999. P. Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016. Liberatura, e-literatura i... Remiksy, remediacje i redefinicje, red. M. Górska-Olesińska, Opole 2013. „Kultura Współczesna” 2/2016 – cały numer. J. Łotman, Semiotyka filmu, Warszawa 1983. L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006. P.P.Pasolini, Scenariusz jako „struktura, która pragnie być inną strukturą”, przeł. K. Fekecz, w: Jerzy Kossak, Kino Pasoliniego, WAiF, Warszawa 1976. U. Pawlicka, Literatura cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego, Gdańsk 2017. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Warszawa 2015. A. Przybyszewska, Liberackość dzieła literackiego, Łódź 2015. A. Sandauer, Samobójstwo Mitrydatesa, [w:] idem, Samobójstwo Mitrydatesa. Eseje, Warszawa 1968, s. 139-188 (zwłaszcza s. 160-188). E. Szczęsna, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018. „Teksty Drugie” 3/2014 – cały numer. E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Gdańsk 2016. |
Efekty uczenia się: |
o ukończeniu seminarium student: 1) wiedza: - zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej w badaniu filmów oraz tekstów kultury cyfrowej; - zna podstawowe metody badawcze właściwe komparatystyce. 2) umiejętności: - samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze w zakresie komparatystyki, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; - rozróżnia oraz analizuje zjawiska kulturowe charakterystyczne dla kultury cyfrowej; - posiada zdolność konstruowania dłuższej wypowiedzi ustnej w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji; - dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym posługuje się krytycznymi argumentami, formułuje odpowiedzi na krytykę. - prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego. 3) kompetencje społeczne: - rozumie różnorodność tekstów kultury i konieczność dostosowywania do nich narzędzi badawczych; - rozumie płynny charakter tekstów i potrzebę ciągłego poszerzania swoich kompetencji; - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych w dobie kultury audiowizualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności; - ocena ciągła. Praca licencjacka sprawdza efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: - orientacji w dziedzinie, której dotyczy praca; - poprawnego posługiwania się terminologią właściwą dla wybranego obszaru badań; - formułowania rozwiniętej, spójnej, logicznej, poprawnej językowo wypowiedzi pisemnej; - zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem; - samodzielnego selekcjonowania i analizowania zebranego materiału; - sporządzania przypisów i bibliografii. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Birkholc, Piotr Kubiński, Marcin Leszczyński, Anna Tenczyńska | |
Prowadzący grup: | Robert Birkholc, Piotr Kubiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zob. podstawowe informacje o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Zob. podstawowe informacje o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Zob. podstawowe informacje o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Zob. podstawowe informacje o przedmiocie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.