Romantyzm w perspektywie gatunków literackich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C362LR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Romantyzm w perspektywie gatunków literackich |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024 Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
25.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W centrum seminarium znajduje się przede wszystkim refleksja nad wielowymiarowymi (i zazwyczaj analizowanymi wyłącznie w kontekście czołowych zjawisk epoki) romantycznymi obrazami gatunków i rodzajów literackich. Nie da się ukryć, że jest to zarazem próba kolejnego namysłu nad ideą epoki romantycznej w Polsce, ideą, którą w sposób nader przekonujący w ciągu ostatnich trzydziestu lat badań nad romantyzmem wyłożyli m.in. Bogusław Dopart (czas pluralizmu sądów oraz synkretyzmu dzieła) oraz Ewa Szczeglacka-Pawłowska (epoka dzieł spisywanych "w brulionie"). Trudno zarazem abstrahować od faktu, że krystalizująca się w warsztatach Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego czy Cypriana Norwida idea pisarstwa romantycznego i postromantycznego nie zyskała nigdy kształtu systemowego, nie znaczy to jednak, że nie istniały próby jej kolejnego opracowywania. Ich zgłębieniu poświęcona została tematyka niniejszego seminarium. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest dyskusja nad wpisanymi w romantyzm polski koncepcjami uprawiania literatury, eksponowanymi poprzez gatunki literackie oraz gatunkowość nowego typu, a także synkretyzm rodzajowo-gatunkowy. Refleksja podobnego rodzaju ma aktywizować świadomość studenta o epoce i jej profilu twórczym, także poprzez zjawiska mające charakter oddzielnych precedensów (idee przemowy romantycznej i cyklu poetyckiego, parabazy stylu, otwartość formy tekstowej). |
Literatura: |
1. Romantyczne koncepcje dzieła, obrazy pisarstwa, wizje uprawiania literatury: B. Dopart, Romantyzm polski: pluralizm sądów i synkretyzm dzieła, Kraków 1999. E. Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015. 2. Teoria romantycznego cyklu poetyckiego – przypadek Adama Mickiewicza: B. Dopart, Cykl Mickiewiczowski a romantyczna wielka forma poetycka, [w:] Od Kochanowskiego do Mickiewicza. Szkice o polskim cyklu poetyckim, pod red. B. Kuczery-Chachulskiej, Warszawa 2004. R. Fieguth, Rozpierzchłe gałązki. Cykliczne i skojarzeniowe formy kompozycyjne w twórczości Adama Mickiewicza, przeł. M. Zieliński, Warszawa 2002. R. Fieguth, Ruchy konikiem a łagodne przejścia. Modele ewolucji cyklu lirycznego (na przykładzie J. Kochanowskiego, F. D. Kniaźnina, A. Mickiewicza, C. Norwida, [w:] Polski cykl liryczny, pod red. K. Jakowskiej i D. Kuleszy, Białystok 2008. K. Lukas, Cykliczność w niemieckich przekładach „Sonetów krymskich”, [w:] Polski cykl liryczny, pod red. K. Jakowskiej i D. Kuleszy, Białystok 2008. 3. Teoria postromantycznego cyklu poetyckiego – przypadek Cypriana Norwida: R. Fieguth, Poezja w fazie krytycznej. Cykl wierszy Cypriana Norwida „Vade-mecum”, przeł. J. Gotfryd, „Studia Norwidiana” 1985-1986, nr 3-4, s. 13-55. R. Fieguth, Przemiany podmiotu cyklicznego od Mickiewicza do Norwida, [w:] Biografie romantycznych poetów, pod red. Z. Trojanowiczowej i J. Borowczyka, Poznań 2007. J. Lyszczyna, „Vade-mecum” Cypriana Norwida – romantyczny cykl dygresyjny, [w:] Semiotyka cyklu. Cykl w muzyce, plastyce i literaturze, pod red. M. Demskiej-Trębacz, K. Jakowskiej i R. Siomy, Białystok 2005. 4. Romantyczna prefacjologia, czyli teoria romantycznej przedmowy: Romantyczne przemowy i przedmowy, pod red. J. Lyszczyny i M. Bąk, Katowice 2010. M. Stanisz, Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem, Kraków 2007. W. Hamerski, M. Stanisz, „Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem” [recenzja], „Pamiętnik Literacki” 2009, z. 3. 5. Romantyczna i postromantyczna koncepcja gatunków literackich: Genologia Cypriana Norwida, pod red. A. Kuik-Kalinowskiej, Słupsk 2005. M. Kalinowska, Problemy genologiczne „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu”, [w:] Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, Toruń 2011. O. Płaszczewska, W stronę romantycznej genologii. Rekonesans, [w] Romantyzm i nowoczesność, pod red. M. Kuziaka, Kraków 2009. A. Wnuk, Polska romantyczna powieść poetycka. Wyznaczniki i konteksty gatunkowe, Warszawa 2014. 6. Romantyczny i postromantyczny autotematyzm – Słowacki genezyjski i Norwid: E. Powązka, Genezyjska „ars poetica” – dygresje autotematyczne w późnej twórczości Juliusza Słowackiego, [w:] Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, Toruń 2011. M. Saganiak, Czytelnik idealny pism mistycznych Juliusza Słowackiego, „Pamiętnik Literacki” 1991 z. 1. E. Szary-Matywiecka, Autor, redaktor i książki (O „Auto-da-fé” C. N), „Studia Norwidiana” 1985/1986, t. 3/4. E. Szary-Matywiecka, „Noc tysiączna druga” Norwida. Kultura i poezja, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 3. M. Troszyński, Mon(an)archia. Hiperteksty Słowackiego, [w:] Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie), pod red. W. Hamerskiego, M. Kuziaka, S. Rzepczyńskiego, Warszawa 2014. Zob. również: S. Rzepczyński, Biografia i tekst. Studia o Mickiewiczu i Norwidzie, Słupsk 2004. 7. Eksperymenty w łonie romantycznych poetyk – Z. Krasiński, Adam Szaleniec, A. Mickiewicz, [Królewna-Lala], C. Norwid, Klary Nagnioszewskiej samobójstwo: M. Janion, Genewska proza Krasińskiego, „Pamiętnik Literacki” 1961, z. 4. D. Plucińska, Norwida gra z odbiorcą – „Klary Nagnioszewskiej samobójstwo”, [w:] Poeta i sztukmistrz. O twórczości poetyckiej i artystycznej Norwida, pod red. Piotra Chlebowskiego, Lublin 2007. E. Szczeglacka-Pawłowska, Wyrafinowany koncept. O miejscu [„Królewny-Lali”] Adama Mickiewicza w historii literatury, „Roczniki Humanistyczne” 2019, t. 67, z. 1. 8. U progu rewolucji w obrębie stylu. Parabatyczne i katabatyczne wymiary ironii romantycznej: W. Hamerski, (Nie)nowoczesność ironii romantycznej, czyli permanentna parabaza postępu, [w:] Ironia modernistów. Studia, pod red. M. Bajko, J. Ławskiego i U. M. Pilch, Białystok 2018. J. Ławski, „Do czego zmierzasz ironiją taką?”. „Horsztyński” jako ironiczna katabaza języka i wyobraźni, [w:] tegoż, Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005. G. Ronge, „Orzeł? Nie jest pół-żółwiem, pół-gromem”. Problem ironii romantycznej w „Vade-mecum”, „Studia Norwidiana” 2019, nr 37. O. Taranek, „Transcendentalna błazenada”. Estetyzacja pojęcia ironii na podstawie prób powieściowych Juliusza Słowackiego, [w:] Romantyzm. Literatura – kultura – obyczaj, pod red. M. Joncy i M. Łoboz, Wrocław 2009. 9. U schyłku epoki i „po romantyzmie”. W stronę formy otwartej: B. Dopart, O założeniach romantycznej formy otwartej. (Wprowadzenie do problematyki), [w:] Eklektyzmy, synkretyzmy, uniwersa. Z estetyki dzieła epoki oświecenia i romantyzmu, pod red. A. Ziołowicz i R. Dąbrowskiego, Kraków 2014. J.-L. Galay, Problemy dzieła fragmentarycznego: Valéry, przeł. A. Labuda, „Pamiętnik Literacki” 1978, z. 4. M. Janion, Twórcy formy otwartej, „Tak będzie kiedyś pisała Polska”, Czas formy otwartej, [w:] tejże, Czas formy otwartej, Warszawa 1984. A. Kurska, Fragment romantyczny, Wrocław 1989. T. Mackiewicz, „Vade-mecum” Norwida jako dzieło otwarte, [w:] Genologia Cypriana Norwida, pod red. A. Kuik-Kalinowskiej, Słupsk 2005. |
Efekty uczenia się: |
Seminarium służy przygotowaniu studenta do stworzenia pracy magisterskiej. Wraz z jego ukończeniem student dysponuje rozległą wiedzą terminologiczną oraz metodologiczną, umożliwiającą dyskusje nad najbardziej złożonymi problemami romantyzmu polskiego i jego genologicznego zaplecza. Dzięki zanurzeniu w zjawiska romantycznej genologii zyskuje się tu nowe sposoby opracowania i reinterpretacji romantycznych koncepcji literatury takich, jak fragmentaryzm lub idea dzieła otwartego. Wnioski zdobyte w trakcie pracy seminaryjnej student, powoli kształtując swój warsztat badawczy, wykorzystuje we własnej dysertacji w luźny sposób mogącej nawiązywać do problematyki seminarium. Realizacja programu seminarium uzupełniana jest zajęciami pozaprogramowymi, podczas których odbywa się praca nad warsztatem prac magisterskich grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny są obecność, aktywność na zajęciach oraz regularna prezentacja postępów w pisaniu pracy magisterskiej. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W ciągu dwóch semestrów jednego roku seminarium jest również zobowiązany do autorskiej prezentacji treści zawartych w sylabusie zajęć w ramach kilkunastominutowego referatu wprowadzającego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM-MGR
SEM-MGR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Samsel, Katarzyna Westermark | |
Prowadzący grup: | Karol Samsel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
W centrum seminarium znajduje się przede wszystkim refleksja nad wielowymiarowymi (i zazwyczaj analizowanymi wyłącznie w kontekście czołowych zjawisk epoki) romantycznymi obrazami gatunków i rodzajów literackich. Nie da się ukryć, że jest to zarazem próba kolejnego namysłu nad ideą epoki romantycznej w Polsce, ideą, którą w sposób nader przekonujący w ciągu ostatnich trzydziestu lat badań nad romantyzmem wyłożyli m.in. Bogusław Dopart (czas pluralizmu sądów oraz synkretyzmu dzieła) oraz Ewa Szczeglacka-Pawłowska (epoka dzieł spisywanych "w brulionie"). Trudno zarazem abstrahować od faktu, że krystalizująca się w warsztatach Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego czy Cypriana Norwida idea pisarstwa romantycznego i postromantycznego nie zyskała nigdy kształtu systemowego, nie znaczy to jednak, że nie istniały próby jej kolejnego opracowywania. Ich zgłębieniu poświęcona została tematyka niniejszego seminarium. |
|
Pełny opis: |
Celem seminarium jest dyskusja nad wpisanymi w romantyzm polski koncepcjami uprawiania literatury, eksponowanymi poprzez gatunki literackie oraz gatunkowość nowego typu, a także synkretyzm rodzajowo-gatunkowy. Refleksja podobnego rodzaju ma aktywizować świadomość studenta o epoce i jej profilu twórczym, także poprzez zjawiska mające charakter oddzielnych precedensów (idee przemowy romantycznej i cyklu poetyckiego, parabazy stylu, otwartość formy tekstowej). |
|
Literatura: |
1. Romantyczne koncepcje dzieła, obrazy pisarstwa, wizje uprawiania literatury: B. Dopart, Romantyzm polski: pluralizm sądów i synkretyzm dzieła, Kraków 1999. E. Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015. 2. Teoria romantycznego cyklu poetyckiego – przypadek Adama Mickiewicza: B. Dopart, Cykl Mickiewiczowski a romantyczna wielka forma poetycka, [w:] Od Kochanowskiego do Mickiewicza. Szkice o polskim cyklu poetyckim, pod red. B. Kuczery-Chachulskiej, Warszawa 2004. R. Fieguth, Rozpierzchłe gałązki. Cykliczne i skojarzeniowe formy kompozycyjne w twórczości Adama Mickiewicza, przeł. M. Zieliński, Warszawa 2002. R. Fieguth, Ruchy konikiem a łagodne przejścia. Modele ewolucji cyklu lirycznego (na przykładzie J. Kochanowskiego, F. D. Kniaźnina, A. Mickiewicza, C. Norwida, [w:] Polski cykl liryczny, pod red. K. Jakowskiej i D. Kuleszy, Białystok 2008. K. Lukas, Cykliczność w niemieckich przekładach „Sonetów krymskich”, [w:] Polski cykl liryczny, pod red. K. Jakowskiej i D. Kuleszy, Białystok 2008. 3. Teoria postromantycznego cyklu poetyckiego – przypadek Cypriana Norwida: R. Fieguth, Poezja w fazie krytycznej. Cykl wierszy Cypriana Norwida „Vade-mecum”, przeł. J. Gotfryd, „Studia Norwidiana” 1985-1986, nr 3-4, s. 13-55. R. Fieguth, Przemiany podmiotu cyklicznego od Mickiewicza do Norwida, [w:] Biografie romantycznych poetów, pod red. Z. Trojanowiczowej i J. Borowczyka, Poznań 2007. J. Lyszczyna, „Vade-mecum” Cypriana Norwida – romantyczny cykl dygresyjny, [w:] Semiotyka cyklu. Cykl w muzyce, plastyce i literaturze, pod red. M. Demskiej-Trębacz, K. Jakowskiej i R. Siomy, Białystok 2005. 4. Romantyczna prefacjologia, czyli teoria romantycznej przedmowy: Romantyczne przemowy i przedmowy, pod red. J. Lyszczyny i M. Bąk, Katowice 2010. M. Stanisz, Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem, Kraków 2007. W. Hamerski, M. Stanisz, „Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem” [recenzja], „Pamiętnik Literacki” 2009, z. 3. 5. Romantyczna i postromantyczna koncepcja gatunków literackich: Genologia Cypriana Norwida, pod red. A. Kuik-Kalinowskiej, Słupsk 2005. M. Kalinowska, Problemy genologiczne „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu”, [w:] Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, Toruń 2011. O. Płaszczewska, W stronę romantycznej genologii. Rekonesans, [w] Romantyzm i nowoczesność, pod red. M. Kuziaka, Kraków 2009. A. Wnuk, Polska romantyczna powieść poetycka. Wyznaczniki i konteksty gatunkowe, Warszawa 2014. 6. Romantyczny i postromantyczny autotematyzm – Słowacki genezyjski i Norwid: E. Powązka, Genezyjska „ars poetica” – dygresje autotematyczne w późnej twórczości Juliusza Słowackiego, [w:] Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, Toruń 2011. M. Saganiak, Czytelnik idealny pism mistycznych Juliusza Słowackiego, „Pamiętnik Literacki” 1991 z. 1. E. Szary-Matywiecka, Autor, redaktor i książki (O „Auto-da-fé” C. N), „Studia Norwidiana” 1985/1986, t. 3/4. E. Szary-Matywiecka, „Noc tysiączna druga” Norwida. Kultura i poezja, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 3. M. Troszyński, Mon(an)archia. Hiperteksty Słowackiego, [w:] Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie), pod red. W. Hamerskiego, M. Kuziaka, S. Rzepczyńskiego, Warszawa 2014. Zob. również: S. Rzepczyński, Biografia i tekst. Studia o Mickiewiczu i Norwidzie, Słupsk 2004. 7. Eksperymenty w łonie romantycznych poetyk – Z. Krasiński, Adam Szaleniec, A. Mickiewicz, [Królewna-Lala], C. Norwid, Klary Nagnioszewskiej samobójstwo: M. Janion, Genewska proza Krasińskiego, „Pamiętnik Literacki” 1961, z. 4. D. Plucińska, Norwida gra z odbiorcą – „Klary Nagnioszewskiej samobójstwo”, [w:] Poeta i sztukmistrz. O twórczości poetyckiej i artystycznej Norwida, pod red. Piotra Chlebowskiego, Lublin 2007. E. Szczeglacka-Pawłowska, Wyrafinowany koncept. O miejscu [„Królewny-Lali”] Adama Mickiewicza w historii literatury, „Roczniki Humanistyczne” 2019, t. 67, z. 1. 8. U progu rewolucji w obrębie stylu. Parabatyczne i katabatyczne wymiary ironii romantycznej: W. Hamerski, (Nie)nowoczesność ironii romantycznej, czyli permanentna parabaza postępu, [w:] Ironia modernistów. Studia, pod red. M. Bajko, J. Ławskiego i U. M. Pilch, Białystok 2018. J. Ławski, „Do czego zmierzasz ironiją taką?”. „Horsztyński” jako ironiczna katabaza języka i wyobraźni, [w:] tegoż, Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005. G. Ronge, „Orzeł? Nie jest pół-żółwiem, pół-gromem”. Problem ironii romantycznej w „Vade-mecum”, „Studia Norwidiana” 2019, nr 37. O. Taranek, „Transcendentalna błazenada”. Estetyzacja pojęcia ironii na podstawie prób powieściowych Juliusza Słowackiego, [w:] Romantyzm. Literatura – kultura – obyczaj, pod red. M. Joncy i M. Łoboz, Wrocław 2009. 9. U schyłku epoki i „po romantyzmie”. W stronę formy otwartej: B. Dopart, O założeniach romantycznej formy otwartej. (Wprowadzenie do problematyki), [w:] Eklektyzmy, synkretyzmy, uniwersa. Z estetyki dzieła epoki oświecenia i romantyzmu, pod red. A. Ziołowicz i R. Dąbrowskiego, Kraków 2014. J.-L. Galay, Problemy dzieła fragmentarycznego: Valéry, przeł. A. Labuda, „Pamiętnik Literacki” 1978, z. 4. M. Janion, Twórcy formy otwartej, „Tak będzie kiedyś pisała Polska”, Czas formy otwartej, [w:] tejże, Czas formy otwartej, Warszawa 1984. A. Kurska, Fragment romantyczny, Wrocław 1989. T. Mackiewicz, „Vade-mecum” Norwida jako dzieło otwarte, [w:] Genologia Cypriana Norwida, pod red. A. Kuik-Kalinowskiej, Słupsk 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.