Inne stany świadomości. Sny i widma w kulturze premodernizmu i modernizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C3T-LP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Inne stany świadomości. Sny i widma w kulturze premodernizmu i modernizmu |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma poszerzać z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX i XX wieku, ale zestaw tekstów do analizy sięga wieku XVII, czego nie dało się uniknąć. Głównym przedmiotem naszej rozmowy będą bowiem – różnie rozumiane – szaleństwo i transgresja. Inne stany dotyczą bowiem tak nawiedzeń, przekroczeń i wszelkiego typu wypraw rozszczelniających granice podmiotowości, jak też eksperymentów z dowolnie pojmowanym innym. |
Pełny opis: |
Konwersatorium skupia się na zjawiskach konstytutywnych dla literatury – od wieku XVII po XX (jakkolwiek towarzyszyły jej, a czasem i wpływały na nią znacząco od początku – i robią to po dziś). Każdy z „odcinków” zajęciowych poświęcony zostanie innemu fenomenowi, inaczej reprezentującemu inność – i wystawiającemu podmiotowość bohatera, narratora (a czasem i autora) na inną próbę. Mamy tu zatem kolekcję niesamowitości: od elementów onirycznych po narkotyczne, od powrotników po inne upiory, od sobowtórów po dybuki. Kolekcja konwersatoryjna nie służy wyłącznie ewidencjonowaniu dziwności, lecz namysłowi nad tym, w jaki sposób interpretować teksty, w których zagnieżdża się inność. Co ona znaczy, czym jest, jaki jest jej status tekstowy i ontologiczny. Nad tym będziemy pracować, dyskutować. |
Literatura: |
1. W. Szekspir, "Makbet", przeł. J. Paszkowski 2. E.T.A. Hoffmann, "Powieści fantastyczne", przeł. A. Lange, J. Pracki 3. A. Bürger, "Lenora", przeł. E. Szymański M. Janion, "Panna i miłość szalona", "Teksty Drugie" 1993, nr 4/5/6 4. A. Puszkin, "Dama pikowa", przeł. A. Lange 5. M. Gogol, "Portret, Szynel, Pamiętnik wariata", przeł. J. Brzęczkowski, przeł. J. Wyszomirski (czytamy "Portret") 6. E. A. Poe, "Nowele", przeł. W. Dąbrowski (stąd: "Czarny kot", "Studnia i wahadło") 7. A. Villiers de L'Isle-Adam, "Wera", w: "Fantastyczne opowieści", przeł. Z. Jachimecka et. al. 8. B. Prus, "Lalka" (śmierć Rzeckiego), L. Tołstoj, "Anna Karenina" (śmierć Anny); L. Tołstoj, "Śmierć Iwana Iljicza" (fragment); W. Faulkner, "Kiedy umieram" (fragment) 9. K. Irzykowski, "Pałuba" (stąd: "Sny Marii Dunin"); A. Ważyk, "Surrealizm. Antologia" (stąd: "Pięćdziesięciolecie histerii" Bretona) 10. W. Briusow, "Ognisty anioł" (fragmenty); J.W. Goethe, "Noc Walpurgi"(fragmenty); J. Michelet, "Czarownica" (fragmenty) 11. Fragmenty ze "Sztucznych rajów" Baudelaire'a, "Klubu haszyszystów" Gautiera i protokoły z seansu peyotlowego (Witkacy) 12. A. Kardec, "Spirytyzm" (wybrane i udostępnione fragmenty); I. Matuszewski, "Czarnoksięstwo i mediumizm" (wybrane fragmenty) 13. F. Dostojewski, "Idiota" (wybrane fragmenty) 14. S. Freud, "Charakter a erotyka" (wskazane fragmenty); E. Canetti, "Masa i władza" (wybrane fragmenty) 15. F. Kafka, wybrane opowiadania - po uzgodnieniu z wykładowcą |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu konwersatorium student: 1) wiedza: - zna i rozumie problematykę modernizmu europejskiego (w szerokim znaczeniu tego słowa), ze szczególnym uwzględnieniem takich zjawisk kulturowych, jak nihilizm, nuda i melancholia; - zna i rozumie mechanizmy przenikania się idei filozoficznych i literackich w kulturze modernizmu; - zna i rozumie wpływ różnych konceptualizacji doświadczenia nowoczesności na zmiany w zakresie sposobu definiowania literatury, określania jej cech swoistych oraz rozmienia tekstu literackiego; 2) umiejętności: - potrafi sprawnie i samodzielnie zgłębiać problematykę historycznoliteracką drugiej połowy XIX i XX wieku, w zakresie wyznaczonym przez temat konwersatorium; - potrafi konstruować dłuższą wypowiedź ustną w formie głosu w dyskusji, uwzględniając sytuację społeczno-polityczną, środowiskową i kulturową, w której to dzieło powstało; - potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do napisania eseju, którego temat oscyluje wokół zagadnień poruszanych na zajęciach; - potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim i filozoficznym; 3) kompetencje społeczne: - jest gotowy do gromadzenia i wykorzystania we własnych projektach badawczych informacji naukowej zdobytej podczas zajęć; - po skończonym konwersatorium jest gotowy do oceniania poziomu swej wiedzy; - jest gotowy do uznania etycznego wymiaru badań naukowych oraz znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych; - jest gotowy do zaangażowanego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia zajęć stanowi bieżąca aktywność w trakcie zajęć oraz krótki esej (tematyka do ustalenia z prowadzącą). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Eliza Kącka, Magdalena Kowalczuk, Urszula Kowalczuk, Magdalena Krzyżanowska, Łukasz Książyk, Damian Makuch | |
Prowadzący grup: | Eliza Kącka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.