Romantyzm i tradycja romantyczna – źródła, przemiany, konteksty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C453LR1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Romantyzm i tradycja romantyczna – źródła, przemiany, konteksty |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Ukończony II roku studiów I stopnia Student lub studentka powinni znać treści programowe przedmiotów literaturoznawczych z I i II roku studiów oraz najważniejsze wydarzenia związane z historią Polski w pierwszej połowie XIX wieku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów i studentek do napisania prac licencjackich przez poszerzenie i ugruntowanie ich wiedzy dotyczącej literatury epoki romantyzmu i tradycji romantycznej w literaturze epok późniejszych. Główną formą pracy podczas spotkań będzie dyskusja nad konspektami i fragmentami przygotowywanych prac licencjackich. |
Pełny opis: |
Tematem przewodnim seminarium staną się przemiany tradycji romantycznej w literaturze polskiej. Wraz z uczestnikami i uczestniczkami będziemy interpretować teksty powstające w pierwszej połowie dziewiętnastego stulecia poszukując w nich wyznaczników nowej postawy filozoficznej i estetycznej będącej konsekwencją przełomu romantycznego. Zastanowimy się, w jaki sposób romantyczne 'novum' zostało utrwalone w tekstach epoki oraz które spośród sformułowanych wówczas tematów, idei oraz koncepcji estetycznych dały podstawę recepcji intelektualnej i artystycznej polskiego romantyzmu w epokach późniejszych. Zmierzymy się także z pojęciem paradygmatu romantycznego oraz tezą o długim trwaniu romantyzmu w literaturze polskiej. Podstawowym celem seminarium jest przygotowanie uczestników i uczestniczek do napisania prac licencjackich. Pierwszy blok zajęć zostanie poświęcony ustaleniu zakresów tematycznych przyszłych prac, sformułowaniu tematów, stworzeniu konspektów, zebraniu i ustaleniu wstępnych bibliografii. Podczas dalszych spotkań skupimy się na dyskusji nad przesyłanymi fragmentami powstających rozpraw. Studenci i studentki będą zapoznawali się z tekstami literackimi i krytycznymi, wzajemnie recenzowali swoje wypowiedzi pisemne, pogłębiali umiejętności interpretacyjne, poszerzali wiedzę na temat koncepcji metodologicznych oraz doskonalili warsztat pisarski i redaktorski. |
Literatura: |
Przedstawiona literatura, w tym zwłaszcza dobór tekstów literackich, ma charakter propozycji otwartej. Ostateczna lista lektur będzie zależała od zainteresowań uczestników i uczestniczek seminarium oraz zaproponowanych przez nich tematów prac. - Baczyński Krzysztof Kamil, Wiersze, Kraków 2002 - Brzozowski Stanisław, Legenda Młodej Polski: studia o strukturze duszy kulturalnej, Kraków 2001 - Cyganeria warszawska. Antologia, oprac. S. Kawyn, Wrocław 1967 - Dehnel Jacek, Matka Makryna, Warszawa 2013 - Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 - Gajcy Tadeusz, Pisma, oprac. L. Bartelski, Kraków 1980 - Ginczanka Zuzanna, Poezje zebrane 1931-1944, Warszawa 2019 - Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760-1830, Warszawa 2020 - Grabiński Stefan, Demon ruchu i inne opowiadania, Poznań 2011 - Hamerski Wojciech, Ironie romantyczne, Warszawa 2019 - Janion Maria, Do Europy – tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa 2000 - Janion Maria, Zmierzch paradygmatu w: tejże, Czy będziesz wiedział co przeżyłeś, Warszawa 1996 - Konwicki Tadeusz, Kronika wypadków miłosnych, Warszawa 1974 - Kronika wypadków miłosnych, reż. Andrzeja Wajda, scen. T. Konwicki, 1986 - Malczewski Antoni, Maria, Białystok 2002 - Matuszewski Ignacy, Słowacki i nowa sztuka, Warszawa 1911 - Nasze pojedynki o romantyzm, red. M. Bieńczyk, Warszawa 1995 - Mickiewicz Adam, Dzieła. Wydanie Rocznicowe. T. 1–17. Warszawa 1993–2005 - Piwińska Marta, Legenda romantyczna i szydercy, Warszawa 1973 - Piwińska Marta, Miłość romantyczna. Antologia, Warszawa 1984 - Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, red. M. Kalinowska, M. Leszczyński, Toruń 2011 - Polski list romantyczny, oprac. Z. Sudolski, Kraków 1997 - Krasiński Zygmunt, Dzieła zebrane, red. M. Strzyżewski, Toruń 2017 - Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009 - Sapkowski Andrzej, Ostatnie życzenie, Warszawa 1993 - Siwiec Magdalena, Romantyzm, czyli Inter esse, Warszawa 2017 - Słowacki Juliusz, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. 1-14, Wrocław 1959 - Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, t. 1–2, Toruń 2016 - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Witkowska, Wrocław 2009 - Słownik terminów literackich pod red. J. Sławińskiego, Wrocław-Warszawa 2002 - Śniedziewski Piotr, Elegijna świadomość romantyków, Gdańsk 2015 - Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje, red. M. Janion, M. Zielińska, Warszawa 1986 - Witkowska Alina, Towiańczycy, Warszawa 1989 - Witkowski Michał, Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej, Warszawa 2007 - Żeleński Tadeusz (Boy), Brązownicy i inne szkice o Mickiewiczu, Warszawa 1957 - Żmigrodzka Maria, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, red. M. Kalinowska, E. Kiślak, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu seminarium student: 1) zna i rozumie: - znaczenie przełomu romantycznego w dziejach kultury polskiej i europejskiej, - rolę refleksji historycznoliterackiej na temat literatury i tradycji romantycznej w kształtowaniu się kultury epok późniejszych oraz koncepcję długiego trwania literatury romantycznej w kulturze polskiej - znaczenie nowych i tradycyjnych metodologii w kształtowaniu się refleksji humanistycznej na temat literatury i kultury pierwszej połowy XIX wieku. 2) potrafi: - rozpoznać nawiązania do literatury polskiego romantyzmu w tekstach epok późniejszych oraz zinterpretować ich znaczenie i połączyć je z kontekstem historycznym, - selekcjonować i integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, - sformułować temat pracy licencjackiej, - zrekonstruować stan badań nad wybranym zagadnieniem i zaplanować konspekt, - napisać dłuższą pracę o charakterze naukowym, - zrecenzować wyznaczony tekst z uwzględnieniem kwestii merytorycznych i formalnych, 3) jest gotów do: - organizowania samodzielnego warsztatu badawczego w zakresie refleksji na temat historii literatury XIX wieku - wzięcia odpowiedzialności za napisanie pracy licencjackiej na temat zgodny z założeniami seminarium, zgodnej z wymogami regulaminowymi i zasadami rzetelności naukowej - uczestnictwa w dyskusji z poszanowaniem opinii innych uczestników grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium jest ukończenie i złożenie pracy licencjackiej. Ponadto o zaliczeniu decydują: - frekwencja (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, nadprogramowe nieobecności muszą zostać odpracowane w sposób ustalony z prowadzącą zajęcia), - aktywny udział w dyskusji, - terminowe przygotowywanie i udostępnianie uczestnikom i uczestniczkom seminarium fragmentów powstającej pracy oraz recenzowanie wyznaczonych tekstów. Szacowany nakład pracy studenta: - udział w zajęciach: 60 godzin (2 ECTS) - przygotowanie do zajęć: 120 godzin (4 ECTS) - napisanie pracy dyplomowej: 120 godzin (4 ECTS) Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN SEM-LIC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Krysowski, Katarzyna Westermark | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Westermark | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.