Teoria i historia sztuk pięknych w kontekście porównawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-P1A3BL-B1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria i historia sztuk pięknych w kontekście porównawczym |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej Przedmioty obowiązkowe dla III roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 1-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje wybrane zagadnienia z zakresu teorii i historii relacji między literaturą i sztukami pięknymi (malarstwem, grafiką, rzeźbą i architekturą). Przedstawia chronologicznie najważniejsze teorie porównawcze opisujące podobieństwa, różnice oraz wzajemne zależności między sztukami. |
Pełny opis: |
Badania porównawcze literatury i sztuk pięknych jawią się jako odłam obszernego dyskursu interdyscyplinarnego, obejmującego wiedzę na temat zależności między słowem i obrazem od starożytności (Simonides, Platon, Arystoteles, Horacy) aż po współczesność (tzw. nauka o motywach – Stefania Skwarczyńska, Elizabeth Frenzel; ikonologia – Ernst Casirer, Ervin Panofsky; semiologia – Roland Barthes itd.). Biorą one pod uwagę różne typy oraz przypadki relacji między piśmiennictwem i przedstawieniami wizualnymi (dzieła malarskie, które obrazują lub interpretują teksty, utwory literackie stanowiące bądź dokładnie odtwarzające dzieła plastyczne; teksty literackie stosujące techniki charakterystyczne dla sztuk wizualnych – montaż, kolaż, karykatura; utwory literackie podejmujące wspólne tematy lub motywy z dziełami plastycznymi itp.). Poszczególne teorie porównawcze oraz rodzaje związków między słowem i obrazem (m.in. synteza, korespondencja sztuk) zostaną zilustrowane konkretnymi przykładami. |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia mają na celu kształtowanie wrażliwości estetycznej studentów, rozwijanie umiejętności dostrzegania, analizowania i precyzyjnego określania różnych rodzajów relacji zachodzących między sztukami. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat zjawisk estetycznych charakterystycznych dla pogranicza sztuk. Uczą się dostrzegać w literaturze symbolikę, topikę, struktury przestrzenne i inne środki wyrazu możliwe do rozpoznania również w malarstwie, grafice, rzeźbie oraz architekturze. Zyskują narzędzia i umiejętności niezbędne do samodzielnej analizy porównawczej utworu literackiego i dzieła plastycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie pisemnego testu kontrolnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 44 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Krysowski, Katarzyna Westermark | |
Prowadzący grup: | Olaf Krysowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Baudelaire Charles, O sztuce, przeł. J. Guze, wstęp J. Starzyński, Wrocław 1961. Barthes Roland, Mit i znak. Eseje, oprac. J. Błoński, Warszawa 1970. Broch Herman, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998. Dziadek Adam, Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004. Escoubas Eliane, Iconology and Ontology of the Image, “Leitmotiv” 2005-2006 nr 5, s. 125-134. Goethe Johann Wolfgang, Wybór pism estetycznych, oprac. T. Namowicz, Warszawa 1981. Jaroszyński Piotr, Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996. Kopczyński Krzysztof, Od romantyzmu ku erze nowych mediów, Kraków 2003. Lessing Gotthold Ephraim, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962. Markiewicz Henryk, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984. Miejsca Wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej pod red. E. Balcerzana i S. Wysłouch, Warszawa 1985. Młodopolska synteza sztuk pod red. H. Ratusznej i R. Siomy, Toruń 2010. Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, oprac. J. Białostocki, Gdańsk 2003. Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1984. Okoń Waldemar, Sztuki siostrzane. Malarstwo a literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, Wrocław 1992. Panofsky Erwin, Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance, New York 1967. Pelc Janusz, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002. Pogranicza i korespondencje sztuk. Studia pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław 1980. Porębski Mieczysław, Ikonosfera, Warszawa 1972. Praz Mario, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1981. Ripa Cesare, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 2004. Ruchome granice literatury pod red. S. Wysłouch, B. Przymuszały, Warszawa 2009. Starzyński Juliusz, O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965. Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, oprac. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974. Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1994. Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985. Ut pictura poesis pod red. M. Skwary i S. Wysłouch, Gdańsk 2006. Weisstein Ulrich, Literatura i sztuki wizualne, przeł. B. Janke-Cabańska, w: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej pod red. Haliny Janaszek Ivanićkowej, Warszawa 1997, s. 288-302. Wysłouch Seweryna, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 44 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Krysowski, Katarzyna Westermark | |
Prowadzący grup: | Olaf Krysowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Baudelaire Charles, O sztuce, przeł. J. Guze, wstęp J. Starzyński, Wrocław 1961. Barthes Roland, Mit i znak. Eseje, oprac. J. Błoński, Warszawa 1970. Broch Herman, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998. Dziadek Adam, Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004. Escoubas Eliane, Iconology and Ontology of the Image, “Leitmotiv” 2005-2006 nr 5, s. 125-134. Goethe Johann Wolfgang, Wybór pism estetycznych, oprac. T. Namowicz, Warszawa 1981. Jaroszyński Piotr, Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996. Kopczyński Krzysztof, Od romantyzmu ku erze nowych mediów, Kraków 2003. Lessing Gotthold Ephraim, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962. Markiewicz Henryk, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984. Miejsca Wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej pod red. E. Balcerzana i S. Wysłouch, Warszawa 1985. Młodopolska synteza sztuk pod red. H. Ratusznej i R. Siomy, Toruń 2010. Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, oprac. J. Białostocki, Gdańsk 2003. Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1984. Okoń Waldemar, Sztuki siostrzane. Malarstwo a literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, Wrocław 1992. Panofsky Erwin, Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance, New York 1967. Pelc Janusz, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002. Pogranicza i korespondencje sztuk. Studia pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław 1980. Porębski Mieczysław, Ikonosfera, Warszawa 1972. Praz Mario, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1981. Ripa Cesare, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 2004. Ruchome granice literatury pod red. S. Wysłouch, B. Przymuszały, Warszawa 2009. Starzyński Juliusz, O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965. Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, oprac. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974. Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1994. Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985. Ut pictura poesis pod red. M. Skwary i S. Wysłouch, Gdańsk 2006. Weisstein Ulrich, Literatura i sztuki wizualne, przeł. B. Janke-Cabańska, w: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej pod red. Haliny Janaszek Ivanićkowej, Warszawa 1997, s. 288-302. Wysłouch Seweryna, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.