Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiek XIX w kulturze i literaturze współczesnej. Dialogi, spotkania, transpozycje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-WDZ-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wiek XIX w kulturze i literaturze współczesnej. Dialogi, spotkania, transpozycje
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Polonistyki
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone są dla studentów z różnych wydziałów zainteresowanych literaturą i kulturą współczesną.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie się z różnymi formami obecności wieku XIX w literaturze i kulturze współczesnej, co dopiero w ostatnich latach stało się przedmiotem poważniejszych i bardziej dociekliwych rozpoznań. W programie konwersatorium znajdują się wybrane teksty z wieku XX i XXI z zakresu literatury polskiej i obcej, Na kolejnych spotkaniach będziemy szli tropem redefinicji kulturowych i transpozycji literackich.

Pełny opis:

Wiek XIX to ważny tekst współczesnej kultury – na różnych jej poziomach i w rozmaitych formach. Jakie, poza tropem nostalgii, są przyczyny takiej atrakcyjności dawno minionego stulecia? – to główne pytanie tego konwersatorium. Z jednej strony - będzie nas interesować wiek XIX jako wciąż fascynująca szuflada opowieści o nowoczesnych przeobrażeniach, na których wyzwania odpowiadali ówcześni pisarze. Z drugiej – obraz wieku XIX w kulturze współczesnej potraktujemy jako ważne lustro naszej własnej epoki. Na zajęciach będziemy poddawać interpretacji teksty z różnych obiegów i czytelniczych półek.

Szacowany nakład pracy:

30h spotkania w sali + 60h przygotowanie do zajęć i projekt studencki

Literatura:

- P. Czapliński, Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa 2009

- A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w dobie późnej nowoczesności, Warszawa 2010

- M. Jasanoff, Joseph Conrad i narodziny globalnego świata, Poznań 2017

- D. Piechota, Między utopią a melancholią. W kręgu nowoczesnej i ponowoczesnej literatury fantastycznej, Lublin 2015

- J. Osterhammel, Historia wieku XIX. Przeobrażenie świata, Poznań 2013

- E. Paczoska, Wiek XIX – reaktywacja, [w:] Tejże, Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności, Warszawa 2010

- „Przegląd Humanistyczny”, monograficzny numer poświęcony Jane Austen, 2019, nr 2

- Przerabianie XIX wieku, red. E. Paczoska i B. Szleszyński, Warszawa 2011

- Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, red. T. Majewski, Warszawa 2009

- Reaktywacje dziewiętnastowieczności, red. A. Dunin-Dudkowska, D. Piechota, A. Trześniewska-Nowak, Lublin 2021

B. Szleszyński, „Non omnis moriar”? Bolesław Prus, wiek XIX i opowieści współczesne, Warszawa 2019

Efekty uczenia się:

Efekty:

WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )

— oddziaływanie refleksji literaturoznawczej i językoznawczej na kierunki literackie i artystyczne w kulturze polskiej i obcej XX i XXI wieku

—terminologię literaturoznawczą związaną z problematyką nowoczesności oraz w stopniu pogłębionym metody naukowe pozwalające na prowadzenie badań nad literaturą XIX - XXI w.

— metody humanistyki w kontekście refleksji nad procesami modernizacyjnymi w kulturze

— metodologiczne podstawy badania przemian funkcji literatury jako odpowiedzi na wyzwania nowoczesności

— specyfikę rozwoju literatury polskiej XIX, XX i XXI wieku w relacji do analogicznych i

konkurencyjnych procesów w literaturze europejskiej

— dynamikę zjawisk literackich i kulturowych przebiegających na zasadzie rewolucji artystycznych, przełomów, zwrotów etc.

— rolę refleksji z zakresu historii filozofii, psychologii i psychoanalizy, socjologii, kulturoznawstwa, historii sztuki, historii czytelnictwa i historii politycznej w procesie analizy historycznoliterackiej

UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: )

— integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz efektywnie ją wykorzystywać w analizie historycznych i kulturowych uwarunkowań literatury XIX - XX wieku

— wykorzystać zdobytą wiedzę historycznoliteracką, teoretycznoliteracką i komparatystyczną do identyfikowania luk w stanie badań oraz prowadzenia badań własnych nad twórczością wybranych pisarzy, funkcjonowaniem środowisk i formacji artystycznych, zjawiskami szczegółowymi z zakresu poetyki historycznej i teoretycznej, etc.

— prowadzić analizę utworów literackich, właściwie identyfikując podejmowane w nich wzorce gatunkowe, narracyjne, wersyfikacyjne etc. oraz wysuwając uargumentowane hipotezy w sytuacji naruszania tych wzorców przez utwór — stosować narzędzia interpretacji literatury z uwzględnieniem specyfiki dzieła, swoistości życia literackiego i zróżnicowania publiczności literackiej

— w zaangażowany i krytyczny sposób poruszać się wśród podstawowych znaków, pojęć i kategorii kultury współczesnej (polskiej i europejskiej)

— trafnie włączać zastane stanowiska teoretycznoliterackie i ustalenia historycznoliterackie do własnej argumentacji naukowej oraz posługiwać się poczynionymi ustaleniami analitycznymi w celu dyskusji ze stanem badań

— identyfikować formy idei nowoczesności w kulturze polskiej i globalnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: )

— wyrażania zrozumienia dla skomplikowanych relacji literatura — polityka, literatura — historia zapisanych w tekstach literatury nowoczesnej

— wzięcia czynnego udziału w procesie budowania dialogu pomiędzy różnymi literaturami i kulturami,

- kształtować w ten sposób zmysł otwartości, stymulując rozwój tego rodzaju postaw wśród innych członków swojego środowiska

— ciągłego dokształcania się i rozwoju

— docenienia znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych

— efektywnej pracy w zespole jako uczestnik pracy grupowej oraz jako jej koordynator

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, powyżej tej liczby, z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, nie ma możliwości zaliczenia zajęć).

2. Wykonanie projektu studenckiego w postaci napisania eseju na temat podejmujący problematykę zajęć lub przygotowania referatu wygłoszonego na zajęciach, rozszerzającego lub pogłębiającego dany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)