Ruchome obrazy - historie, teorie i praktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1L3SEM23F2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Ruchome obrazy - historie, teorie i praktyki |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Osoba rejestrująca się na seminarium powinna zapoznać się z pełną ofertą seminariów licencjackich uruchomionych na kierunku kulturoznawstwo - wiedza o kulturze w roku akademickim 2023/2024 oraz z sylabusami i wybrać seminarium najbliższe zainteresowaniom badawczym. W razie wątpliwości warto skonsultować się z osobami prowadzącymi seminaria. Uwaga: nie można zaliczać seminarium jako konwersatorium do wyboru! |
Skrócony opis: |
Seminarium odbywa się w trybie mieszanym: na początku semestru kilka spotkań wprowadzających dla całej grupy, następnie indywidualne konsultacje. Zakres problemowy konsultacji uzależniony będzie od tematów prac licencjackich zaproponowanych przez osoby uczestniczące w seminarium. Celem seminarium jest przygotowanie przez studentki i studentów prac licencjackich oraz przystąpienie przez nich w terminie do egzaminów dyplomowych. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny seminarium obejmuje zagadnienia z teorii i historii mediów wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem kina i współczesnych praktyk medialnych wykorzystujących ruchomy obraz. Tematyka poszczególnych spotkań będzie uzależniona także od tematów prac licencjackich zaproponowanych przez osoby uczestniczące w seminarium. Podczas pierwszych pięciu/sześciu spotkań przeznaczonych dla wszystkich osób uczestniczących w seminarium będziemy rozmawiać o wymaganiach związanych z pracami licencjackimi, określeniu zakresu problemowego i sformułowaniu tematu, konstrukcji pracy i zasadach edycji tekstu naukowego oraz gromadzeniu i weryfikowaniu bibliografii. Zaplanujemy również kalendarz dalszych konsultacji, a studentki i studenci będą prezentować swoje wstępne projekty przed całą grupą. W trakcie indywidualnych konsultacji, które odbywać się będą w drugiej części semestru co tydzień, w terminie seminarium (oraz w razie konieczności podczas dyżurów), ustalać będziemy plan pracy dla każdej osoby, konsultować główne tezy i bibliografię, a w kolejnych tygodniach omawiać gotowe fragmenty powstających prac. Pod koniec semestru zorganizujemy jeszcze jedno spotkanie podsumowujące dla całej grupy, żeby osoby uczestniczące mogły wymienić się doświadczeniami i omówić pomysły referatów/prezentacji, które będą częścią egzaminu dyplomowego. |
Literatura: |
Podstawowa literatura (fragmenty będę udostępniane na Google Classroom): - David Bordwell, "O historii stylu filmowego", przeł. Miłosz Stelmach, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2019; - Thomas Elsaesser, Malte Hagener, "Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły", przeł. Konrad Wojnowski, Universtias, Kraków 2015; - Lev Manovich, "Język nowych mediów", przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006; - Jacek Ostaszewski, "Historia narracji filmowej", Universitas, Kraków 2018; - Karl Sierek, "Fotografia, kino i komputer", przeł. Joanna Gilewicz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017. - Siegfried Zielinski, "Archeologia mediów", przeł. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. Dodatkowa literatura dobierana będzie indywidualnie w zależności od tematu pracy dyplomowej. Należy pamiętać, że egzamin licencjacki obejmuje także podstawy programowe ze studiów – wymagana jest znajomość lektur przede wszystkim z wprowadzenia do wiedzy o filmie, antropologii kultury wizualnej oraz historii kultury polskiej XX wieku. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie: - swoistość nauk o kulturze wizualnej oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; - w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie współczesnego filmoznawstwa i medioznawstwa oraz strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; - w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury wizualnej i filmowej oraz jej relacje z innymi mediami i praktykami kulturowymi; - metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury wizualnej i filmowej; - wybrane nurty i narzędzia historii sztuk wizualnych i filmu. Umiejętności - absolwent/ka potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst medialny, historyczny, społeczny i polityczny; - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) filmoznawstwa i nauk o kulturze wizualnej oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; - pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu i wybranego materiału wizualnego; - w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosować w sposób poprawny terminologię z zakresu filmoznawstwa i nauk o kulturze wizualnej; - zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne. Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej i medioznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach dla całej grupy (dopuszczalna jest jedna nieobecność), zaprezentowanie tematu pracy licencjackiej podczas jednych z takich zajęć oraz udział w minimum dwóch konsultacjach indywidualnych w trakcie semestru. Na zaliczenie seminarium student/studentka przedstawia pracę pisemną o minimalnej objętości 40 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego. Na podstawie odbytych konsultacji i złożenia pracy student/studentka dopuszczany/a jest do egzaminu licencjackiego. Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny [ZAL] – zaliczenie wpisywane jest do protokołu USOS dopiero po wyznaczeniu terminu obrony oraz po wprowadzeniu zaakceptowanej przez promotorkę/promotora pracy dyplomowej i innych wymaganych danych do Archiwum Prac Dyplomowych na minimum dwa tygodnie przed terminem egzaminu dyplomowego. Egzamin dyplomowy może odbyć się w sesji letniej (najpóźniej 5 lipca 2024 roku) lub we wrześniu (najpóźniej 27 września 2024 roku). Osoby, które zamierzają przystąpić do obrony w sesji letniej, muszą przesłać pracę do ostatecznej akceptacji promotorki/promotora najpóźniej 3 czerwca 2024 roku. Osoby, które planują obronę przed 13 września, składają pracę najpóźniej 30 czerwca 2024 roku. Osoby planujące egzamin dyplomowy w drugiej połowie września, mogą przesłać pracę najpóźniej 19 sierpnia 2024 roku. Więcej informacji dotyczących seminarium licencjackiego i kwestii organizacyjnych związanych z egzaminem dyplomowym znajduje się na stronie IKP: https://ikp.uw.edu.pl/studia/kulturoznawstwo/studia-i-stopnia/seminarium-i-egzamin-licencjacki/. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM-LIC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Paulina Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.